Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kontroll av text med Grim


MarkkuS

Rekommendera Poster

Hej!

I en annan tråd (//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1054574) tipsade jag om Grims stavningskontroll.

 

När jag kontrollerar mina texter klagar den ofta på: "Tempusböjt verb verkar saknas i satsen".

 

Är det någon som kan förklara vad som menas. För jag tycker att meningarna är korrekta (eller så är det mina kunskaper dåliga :))

 

Oftast lyckas jag få bort dessa "fel" genom att skriva om meningarna, men jag själv tycker inte meningarna blir bättre.

 

Exempel:

- Ju hårdare du tränar, desto längre tid mellan måltid och träning.

- Starta klockan och cykla 5 km.

- Läs mer om detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kontrollerar mina texter klagar den ofta på: "Tempusböjt verb verkar saknas i satsen".

Exempel:

- Ju hårdare du tränar, desto längre tid mellan måltid och träning.

- Starta klockan och cykla 5 km.

- Läs mer om detta.

 

Jag känner igen klagoformuleringen från Word. Men till meningarna:

1) Ju hårdare du tränar, desto längre tid (fattas= behöver du) mellan måltid och träning.

"Behöver" står i tempuset (tidsformen) presens (nutid, det man gör). Det är alltså tempusböjt.

2) Denna mening är OK. Verbet är en imperativ (instruktion, uppmaning) vilket inte är ett tempus utan ett modus. Om du avslutar meningen med utropstecken kanske du slipper klagomålet. Själv skriver jag ofta utropstecken efter uppmaningar men det är korrekt att skriva punkt också. Engelskan och franskan gör ju det.

3) Som mening 2 men jag skulle nog avsluta den uppmaningen med "här" kolon och eventuellt åtföljande länk eller sidhänvisning om det som ska läsas inte kommer direkt efteråt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...