Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Provanställd med 1 mån. uppsägningstid!?


Stefan_A

Rekommendera Poster

Hej,

 

ursäkta en till fråga om provanställning, men jag har ännu inte funnit svaret på min fråga.

 

Jag är provanställd på sex månader och har skrivit på mitt anställningsavtal som har följande inskrivet:

"Vid uppsägning gäller 1 månads uppsägningstid under provanställningen".

 

Jag vill sluta omedelbart.

Enligt LAS kan jag "gå på dagen" i vanliga fall. Har jag nu själv avtalat en ny uppsägningstid på en månad i stället, som jag måste följa?

 

 

Mvh, Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vid uppsägning gäller 1 månads uppsägningstid under provanställningen"
Det är arbetsgivaren som har 1 månads uppsägningstid gentemot dig, alltså om de säger upp dig så har du rätt till 1 månads ersättning.

Om du säger upp dig så kan du nog skita i att gå till jobbet när som helst, det är bara det att du inte har rätt att få betalt då.

 

/TN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis! Så skall det nog tolkas. Det står ju inte "ömsesidig".

 

Tack för hjälpen, nu känns det bättre :-)

 

 

Mvh, Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du säger upp dig så kan du nog skita i att gå till jobbet när som helst, det är bara det att du inte har rätt att få betalt då.

Men det är nog bättre att gå till chefen och säga, jag slutar idag, ser trevligare ut i papperna skulle jag tro än att man bara struntar i att gå tillbaka.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

He he he :-)

 

Självfallet skall man vara saklig, korrekt och inte häva ur sig all skit man bär på sig inombords. Man vet aldrig när man möts igen och i vilket sammanhang. Man får ta till lämpliga små vita lögner, för att det skall gå så smidigt som möjligt.

 

Jag kommer att säga till ett par dagar innan, så att jag kan lämna över mitt arbete till någon annan i gruppen.

 

 

//Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Enligt lag är det 14 dagars uppsägningstid på provanställningar, men jag är osäker på om arbetsgivaren kan ändra det i ett anställningsavtal.

 

Vill du sluta, kan du i princip bara säga till chefen "i morgon kommer inte jag". Det värsta som kan hända är att han får betala lön för 14 dagar efter du gått hem.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag är osäker på om arbetsgivaren kan ändra det i ett anställningsavtal.

 

Går säkert att lokalt ändra lite på en sådan sak, det handlar väl om kommunikationen mellan arbetsgivare och fack antar jag?

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kanske. Jag vet inte om den delen är dispositiv. Om den inte är det, kan arbetsgivaren påstå vad som helst, men det är ändå lagen som gäller.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta som kan hända är att han får betala lön för 14 dagar efter du gått hem.

 

Det låter ju inte så hemskt. Vad är det bästa som kan hända?

 

Kan man inte bli tvingad att jobba under uppsägningstiden?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Kan man inte bli tvingad att jobba under uppsägningstiden?

 

Det är upp till parterna att komma överens om det. Är båda överens om att man inte ska jobba, så är det ju helt ok. Givetvis så ska man ju inte bara bli hemma, då får man nog inte den där sista lönen, eller så håller dom inne med semesterersättningen.

 

 

Vad är det bästa som kan hända?

 

Att arbetsgivaren slipper betala lönen :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis så ska man ju inte bara bli hemma, då får man nog inte den där sista lönen, eller så håller dom inne med semesterersättningen.

 

Borde finnas utrymme för arbetsgivaren att kräva ersättning för det man borde gjort under anställningstiden, som skadestånd eller så?

 

Att arbetsgivaren slipper betala lönen :)

 

På nåt vis tror jag inte din definition av det bästa som kan hända överensstämmer med den provanställda personens uppfattning!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...