Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tracert


Hp-Vista

Rekommendera Poster

Hej alla. det är så att jag håller på att lära mig lite basics i säkerhetskontroll av nätverk/datorer.

Kör lite med Nmap och wireshark och har turen att en kompis ställer upp som testkanin :)

Har följande frågor som jag hoppas kunna få svar på:

 

Tracert spårar ipts väg till målet, som i testet sitter under en router. Kommer hans router att vara med som en av stegen? och kan jag se dens ip?

 

två, jag gjorde test på min egen router och kom fram till att port 80 var helt öppen vilket jag har förstått att den brukar vara för http trafik, hur går jag vidare där ifrån för att exploita säkerhetsrisker som attakerare skulle kunna använda sig av så att jag kan täppa till dom?

 

tre, om routern har en brandvägg, hur påverkar detta steg som portsökning, tcp syn scan och explotering av sökerhetsluckor?

 

Visst, jag låter som en wannabe leethaxxor, men hjälp vore verkligen bra, har haft problem med intrång i routern före så jag vill veta hur jag själv kan se vilka säkerhetsluckor som finns :)

 

Peace out, save the wales

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Ett: Du kommer troligvis stanna vid hans router eftersom han troligtvis kör med NAT.

 

Två: Försök ta reda på vad det är för mjukvara som kör webbservern. Leta på sidor som har samligar med exploits efter någon som kan utnyttja en svaghet i den mjukvaran. Eller om du har koll så kan du försöka leta fel själv :)

 

Vill du vara ännu latare så kan du använda ett penetrationstestnings program t.ex. nessus och låta den försöka hitta någon sårbarhet.

 

Tre: De påverkar inte så mycke. Det enda är att om du scannar en port som brandväggen blockerar så kommer den droppa förfrågan helt istället för att svara med att de inte finns något på den porten.

 

Eftersom de flesta attacker körs emot tjänster på öppna portar så kommer brandväggen bara skydda mot att någon kommer åt en intern tjänst utifrån.

 

Hoppas de hjälpte lite

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...