Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkortet, nätaggregatet eller något annat?


iHNRK

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har problem med grafiken i min dator. När jag exempelvis stänger webbläsaren "fastnar" bilden på skrivbordet. När jag sedan öppnar exempelvis en mapp blandar även den ihop sig med det som var innehållet i webbläsaren. Svårt att förklara. Men så fort jag gör något "krävande", som att spela eller titta på film, låser sig datorn efter ungefär 5 minuter (ibland ännu snabbare) och jag blir allt som oftast tvungen att starta om datorn. Tror att jag har laddat hem och installerat de senaste drivrutinerna till allt i datorn. Ibland får jag BSOD och meddelandet "nv4_disp.dll hamnade i en oändlig loop".

Så här ser STOP-koderna ut:

[log]

STOP: 0x000000ea (0x860bdda8, 0x86a9ac50, 0xf78bacbc, 0x00000001)

eller

STOP: 0x0000008e (0xc0000005, 0xbfa73547, 0xba063bd8, 0x00000000)

nv4_disp.dll - Address bfa73547 base at bf9d5000, DateStamp 47567aa4

[/log]

 

Jag får känslan av att det är något med grafikkortet eller dess drivrutin (nv4_disp.dll är ju grafikdrivrutinen), men jag funderar även på om det kan vara att nätaggregatet inte producerar tillräckligt med ström längre. Eller något liknande. Eller kan det vara något annat? Och hur går jag tillväga för att ta reda på det? Snälla, hjälp!

 

Tack,

Henke.

------------------------------

Min dator:

Bildskärm - LG Studioworks 995E

Moderkort - Gigabyte GA-M56S-S3

CPU - AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+

RAM - 1024MB

Grafikkort - Nvidia GeForce 7900 GT/GTO (256MB)

Hårddisk - Samsung SP2504C (250MB, 7200RPM, SATA-II)

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-16 10:35:25 av Henkkan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att jag har laddat hem och installerat de senaste drivrutinerna till allt i datorn.

Tror? :) Föreslår iaf att använda 175.16 som jag tycker fungerar bra:

http://www.nvidia.co.uk/object/winxp_175.16_beta_uk.html

 

Ibland får jag BSOD och meddelandet "nv4_disp.dll hamnade i en oändlig loop".

Så här ser STOP-koderna ut:

Det bl a möjligt att datorn har Backdoor.Rustock.B:

http://tinyurl.com/3xsd6u

 

P.S. Eftersom datorn har X2-processor bör (ska) Dual-Core Optimizer vara installerad:

http://tinyurl.com/aokka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt!

Tre helt fräscha idéer! Poäng!

 

175.16 som jag tycker fungerar bra

Hade inte lyckats hitta 175.16 så den ska jag genast testa.

 

möjligt att datorn har Backdoor.Rustock.B

Borde inte vara så. Virus- och spywaretestar dagligen, med uppdaterade definitioner...

 

Eftersom datorn har X2-processor bör (ska) Dual-Core Optimizer vara installerad

Installerade den direkt! Men, det händer inget. Ligger den i bakgrunden och kör, eller? Vore trevligt med någon sorts bekräftelse på att den är igång och gör något...

 

Tack för allt än så länge!

 

/Henke

 

[inlägget ändrat 2008-05-17 09:34:06 av Henkkan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

175.16 som jag tycker fungerar bra

Installerade utan någon vidare framgång. Problemet kvarstår...

 

Jag surfade runt, googlade med mera och hittade och installerade SpeedFan som visade mig att temperaturen på min GPU är runt 87 grader. Även något som SpeedFan betecknar som Core är väldigt varmt, 79 grader. Kan detta ha med problemet att göra, och hur kan man lösa det? Började med att öppna chassit i förhoppning om att det skulle hjälpa, men vad jag kan se gjorde det ingen skillnad...

 

/Henke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med damm i ventilationshål, fläktar etc?

Ytterst lite. Det var inte längesedan jag städade... Datorn, alltså.

:)

[inlägget ändrat 2008-05-18 06:59:49 av Henkkan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det var ju bra det, men du kan ju tänka på att det blir mindre damm i datorn om det är mindre damm i rummet. ;)

 

Är datorn flera år gammal så att kylpastan på processorn kan ha börjat torka ihop alldeles?

Eller kan det vara så att fläktarna sitter snett eller något liknande och det därför blir dålig kontakt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar såklart med att tacka för poängen! :-))

Jag surfade runt, googlade med mera och hittade och installerade SpeedFan som visade mig att temperaturen på min GPU är runt 87 grader.

Om grafikkortet är överklockat så testa köra i originalhastigheten istället. Jag minns när ett X1950Pro hamnade i oändlig loop vid lite för hög klocka (men kommer inte ihåg om det berodde på gpu:n eller grafikminnet och orkar inte tänka efter nu, har misstänkt migrän på gång). Längre tillbaks hamnade ett fabriksöverklockat 6800GT i oändlig loop vilket löstes av uppdaterad grafikdrivare från Nvidia (detta var 2004 så drivaren var ännu ganska färsk för just GF 6-serien, men kommer även ihåg att vga-biosen uppdaterades det året vilket också förbättrade situationen – i den finns info om hur fläkten ska bete sig så kanske gick kortet för varmt innan den uppdaterade biosen (från Gainward) lades in).

 

Men iaf så låter 87 grader orimligt varmt för 7900GT! Okej om det hade varit ett gammalt GF 6-kort men GF 7 utvecklar bra mycket mindre värme än dem..! Undrar om datorn i övrigt också går lite väl varm..? HWMontior kan upplysa om andra temperaturer också:

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

 

Edit:

HWMonitor kan även ge en antydan om ifall nätaggregatet inte längre orkar hålla spänningarna inom vettiga gränser.

[inlägget ändrat 2008-05-18 15:30:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är datorn flera år gammal

Njae, datorn är väl typ 1½ år gammal så ett tag till borde den väl hålla?

Eller kan det vara så att fläktarna sitter snett eller något liknande och det därför blir dålig kontakt?

Kanske. Men såhär vid första anblick tycker jag att de ser helt ok ut...

du kan ju tänka på att det blir mindre damm i datorn om det är mindre damm i rummet.

Haha, det är noterat.:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om grafikkortet är överklockat så testa köra i originalhastigheten istället.
Det är inte överklockat. Om det inte är fabriksöverklockat... Hur vet man det?

 

vga-biosen uppdaterades det året vilket också förbättrade situationen – i den finns info om hur fläkten ska bete sig så kanske gick kortet för varmt innan den uppdaterade biosen (från Gainward) lades in).
Har inte en aning om hur det ligger till med min bios (VGA-bios? Finns det flera olika?). kanske behöver uppdatera min?

 

Men iaf så låter 87 grader orimligt varmt för 7900GT! - - - HWMontior kan upplysa om andra temperaturer också
Laddade hem och körde. Enligt HWMonitor ligger min GPU Core nu stadigt på 75 grader. Kollade igen i SpeedFan och fick samma temperatur som förut, d v s GPU 87 grader och Core 79 grader.

Den självklara frågan blir ju: Vilket är rätt?

 

HWMonitor kan även ge en antydan om ifall nätaggregatet inte längre orkar hålla spänningarna inom vettiga gränser.
Vet inte riktigt vad alla de där värdena betyder. Om jag lägger upp mina värden här, vill du hjälpa mig tyda dem då?

 

/Henke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte överklockat. Om det inte är fabriksöverklockat... Hur vet man det?

Man behöver förstås veta vad det är för tillverkare och modell av kortet, "7900GT" säger inte allting... Och även om det är fabriksöverklockat ska man givetvis få det utbytt på garantin ifall det inte fungerar som det ska. Nu är 7900GT ursprungligen från våren 2006 så kanske har eventuella garantitider redan passerat..?

 

Klockfrekvenserna (standard) för GPU/minne bör iaf vara 450/1320MHz men om det istället var GTO du hade så torde klockorna vara 650/1320MHz.

http://en.wikipedia.org/wiki/7900#GeForce_7900_Series

 

Har inte en aning om hur det ligger till med min bios (VGA-bios? Finns det flera olika?). kanske behöver uppdatera min?

Tillverkarna verkar tyvärr inte vara alltför pigga på att tillhandahålla sådana, antagligen för att de inte vill få en massa garantiärenden på halsen av folk som flashar sina kort obrukbara. I förekommande fall är det iaf själva tillverkaren av kortet, inte ATI eller Nvidia, som erbjuder uppdaterade biosar.

 

Vet inte riktigt vad alla de där värdena betyder. Om jag lägger upp mina värden här, vill du hjälpa mig tyda dem då?

Jag hjälper gärna att tolka vad värdena vill säga... Intressant för grafikkortet i HWMonitor är +12V-värdet vilket inte får vara för lågt, förstås, men absolut inte för högt heller. Kan tänkas att blåskärmarna orsakas av arbetsminnet, +3.3V, också... Och apropå minnet kan en god idé vara att testa det:

http://www.memtest86.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillverkare och modell av kortet
Tillverkare: Gainward.

Modell: 7900GT PCI-E 256MB TV-OUT 2DVI

 

Klockfrekvenserna (standard) för GPU/minne bör iaf vara 450/1320MHz
Var och hur ser jag det?

 

Jag hjälper gärna att tolka vad värdena vill säga...
Voltages - Value - Min - Max

CPU VCORE - 1.31 V - 1.31 V - 1.31 V

VIN1 - 1.89 V - 1.89 V - 1.89 V

+3.3V - 3.36 V - 3.34 V - 3.36 V

+5V - 4.97 V - 4.97 V - 4.97 V

+12V - 12.16 V - 12.16 V - 12.16 V

-12V - -12.93 V - -12.99 V - -12.93 V

-5V - -4.61 V - -4.61 V - -4.61 V

+5V VCCH - 4.95 V - 4.92 V - 4.95 V

VBAT - 3.12 V - 3.12 V - 3.12 V

 

Ujujuj...

 

apropå minnet kan en god idé vara att testa det:

http://www.memtest86.com/

Laddade hem och brände över .iso-filen på en skiva, startade om datorn i hopp om att MemTest skulle boota igång. Men icke. Har jag missförstått något?

 

Tack för all hjälp och tålamod!

 

/Henke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillverkare: Gainward.

Aha, ett Gainward. Ladda hem och installera ExperTool – om du i det programmet kan välja Enhanced Mode så har du en överklockad modell (i annat fall vill jag minnas att det valet är gråmarkerat). Detta program är bra i vilket fall som helst då det övervakar och styr fläkten.

http://www.gainward.net/support/support_uk.html

 

+3.3V - 3.36 V - 3.34 V - 3.36 V

+5V - 4.97 V - 4.97 V - 4.97 V

+12V - 12.16 V - 12.16 V - 12.16 V

Jag tycker det ser riktigt bra ut. Ibland kan t ex +12V vara ända nere på 11V (datorn har troligen bekymmer med plötsliga omstarter) eller närmare 13V vilket är för hög spänning. Frågan är om spänningarna håller sig inom de nivåerna även när datorn måste jobba hårdare som vid spelande exempelvis..?

 

Laddade hem och brände över .iso-filen på en skiva, startade om datorn i hopp om att MemTest skulle boota igång. Men icke. Har jag missförstått något?

Står CD/DVD:n som startenhet i biosen? ;-)

 

Tack för all hjälp och tålamod!

Man får väl hoppas det börjar fungera också nån gång! :-) Att inte ha fungerande dator kan ju skapa svåra anfall av abstinens. ;-)

 

Edit:

GPU-Z kan förresten ge detaljerade upplysningar om kortet:

http://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

 

Och så kan det ge uppgifter om temperaturen (bifogade en bild över hur det ser ut i min dator).

[bild bifogad 2008-05-19 15:43:47 av RN]

[inlägget ändrat 2008-05-19 15:45:14 av RN]

1053550_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två 8800GTS och det andra går som synes avsevärt varmare...

 

[bild bifogad 2008-05-19 15:47:18 av RN]

1053562_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du i det programmet kan välja Enhanced Mode så har du en överklockad modell
Det kan jag. I 3D-läget, men inte i 2D-läget... Vad nu det betyder. Mina inställningar i 3D-läget är Core Clock 550, Memory Clock 1400. I 2D-läget Core Clock 450, Memory Clock 1400. Bör jag prova att klicka på Safe Mode Settings?

Fläkten verkar inte gå att styra och den står redan på 100%...

Såg en intressant sak när jag gick in på Information (i ExperTool). På Bildskärmar har jag tydligen fem standardbildskärmar utöver min Studioworks 995E. Ska det vara så?

 

Står CD/DVD:n som startenhet i biosen? ;-)
Hur ser jag det? Och hur gör jag om den inte gör det?

 

Man får väl hoppas det börjar fungera också nån gång! :-) Att inte ha fungerande dator kan ju skapa svåra anfall av abstinens. ;-)
Ja, verkligen! Med tanke på att jag är ett spel- och filmfreak så är det minst sagt frustrerande när ens dator inte klarar något av det...:)

 

/Henke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag. I 3D-läget, men inte i 2D-läget... Vad nu det betyder.

Det betyder att kortet ÄR en fabriksöverklockad modell! :thumbsup: Som har en extrakapacitet som tydligen aldrig har nyttjats tidigare. :) Att kortet inte körs klockat i 2D-läge tycker jag är en bra egenskap hos de ifrån Gainward – meningslöst med högre klocka i lägen då kraften ändå inte behövs.

 

Bör jag prova att klicka på Safe Mode Settings?

Utan ExperTool har kortet faktiskt alltid gått i "Safe Mode" förut...

 

Fläkten verkar inte gå att styra och den står redan på 100%...

Hm, går det inte att välja "dynamic speed"? Har för mig att standardinställningen för fläkten då ska vara 60% i 2D och 100% i 3D..?

 

På Bildskärmar har jag tydligen fem standardbildskärmar utöver min Studioworks 995E. Ska det vara så?

Huh? Nej så ska det inte vara... Avinstallera dem ifrån Enhetshanteraren.

 

Hur ser jag det? Och hur gör jag om den inte gör det?

Standard brukar ju vara 1) Diskettstation, 2) Hårddisk, 3) CD-spelare. Vill du starta från CD-skivan måste CD/DVD-spelaren stå som nr 1). Det ska inte vara svårt att hitta där i menyerna var ändringen ska ske...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kortet ÄR en fabriksöverklockad modell! Tumme upp Som har en extrakapacitet som tydligen aldrig har nyttjats tidigare.
Då är det VERKLIGEN dags att ta fram den kapaciteten nu... :)

 

Utan ExperTool har kortet faktiskt alltid gått i "Safe Mode" förut...
För om jag väljer Safe Mode går mätarna ner till 450/1320 istället för 550/1400 som de står på nu...

 

går det inte att välja "dynamic speed"?
Nej, det går inte att göra någonting. Allt är gråmarkerat...

 

Avinstallera dem ifrån Enhetshanteraren.
Sagt och gjort. Nu ser det bättre ut...

 

Det ska inte vara svårt att hitta där i menyerna var ändringen ska ske...
Det var det inte heller. Det fanns till och med något som hette Boot Menu <F12> när jag startade om datorn. :thumbsup:

MemTest hoppade igång och körde typ 45 min. Inga fel, tack och lov. Men när jag sedan kom tillbaka till Windows kollade jag tempen i ExperTool. 95 grader! Låter skumt!?

 

/Henke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För om jag väljer Safe Mode går mätarna ner till 450/1320 istället för 550/1400 som de står på nu...

Ja, Gainward kallar standardklockorna för Safe Mode... Det var likadant för två klockade 6800-GT respektive -Ultra som jag har använt till för ett par år sen ungefär. När Oblivion släpptes våren 2006 köpte jag ett rykande färskt 7900GT, ett oklockat Gainward, för vilket det inte gick att välja Enhanced Mode (men om man hade flashat om vga-biosen till en manipulerad så kanske...).

 

Nej, det går inte att göra någonting. Allt är gråmarkerat...

Det var lite knasigt... Jag skulle nog ha uppdaterat moderkortets bios för att se om det berodde på några kompatibilitetsproblem med grafikkortet, och därefter kolla så att moderkortet verkligen har färska chipsetdrivrutiner.

 

Sagt och gjort. Nu ser det bättre ut...

:thumbsup:

 

Men när jag sedan kom tillbaka till Windows kollade jag tempen i ExperTool. 95 grader! Låter skumt!?

Något är fel, ditt 7900GT kommer knappast att överleva om den temperaturen stämmer! Kanhända sitter inte vga-fläkten riktigt ordentligt? Jag föreslår att montera bort den, stryka på ny kylpasta på GPU:n och montera tillbaks fläkten igen så att du vet att den sitter som den ska. Och kanske har vi då faktiskt också hittat roten till det onda, problemen som du beskrev från första början?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog ha uppdaterat moderkortets bios
Gjort, utan framgång...

 

kolla så att moderkortet verkligen har färska chipsetdrivrutiner.
Kollade, och de var inte färska. Uppdaterade, och även där utan framgång...

 

Sagt och gjort. Nu ser det bättre ut...
Jag uttalade mig nog för tidigt, för de där extra skärmarna dyker hela tiden upp igen. Trots att jag avinstallerat dem i Enhetshanteraren.

 

montera bort den, stryka på ny kylpasta på GPU:n och montera tillbaks fläkten igen
Ska ta och göra det, men jag måste invänta lönen då jag inte ens har så mycket pengar som till en tub kylpasta... :)

 

kanske har vi då faktiskt också hittat roten till det onda
Jag hoppas verkligen det! Som sagt, det tär på en när ens dator inte vill fungera... ;)

 

Måste bara ge dig en poäng för all hjälp hittills! Du är guld!

 

/Henke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att montera bort den, stryka på ny kylpasta på GPU:n och montera tillbaks fläkten igen
Det här verkar ha gjort susen! Jag plockade ur grafikkortet, monterade bort fläkten, tog bort den gamla kylpastan, strök på ny, passade på att blåsa ur fläkten ordentligt (vilket jag tror var halva lösningen då det satt en hel del damm inuti fläkten som inte syntes), monterade ihop igen och drog igång! Nu har jag en stadig temperatur på 47 grader! Man kan säga att det blev skillnad. Testspelade en skirmish i Battle For Middle Earth och det gick som en dans på rosor. Gick tillbaka till Windows några gånger under tiden och kollade tempen, 47-48 grader hela tiden! Jag kan inte nog påpeka hur tacksam jag är! Jag ska i alla fall ge dig en poäng till!

 

Tack igen!

 

Sen var det ju bara det där mysteriet med de extra bildskärmarna. Kan det ha att göra med att jag har en TV kopplad till TV-UT?

 

/Henke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt, gratulerar!! Och tackar för poängen såklart!

 

Sen var det ju bara det där mysteriet med de extra bildskärmarna. Kan det ha att göra med att jag har en TV kopplad till TV-UT?

Svårt att ge något svar på rak arm... :-/ Får erkänna att jag själv har kliat mig i huvudet över att XP64 envisas med att datorn ska ha två skärmar medan Vista x64 (jag kör dual boot) förstår att det faktiskt bara är en. :-P

 

Men om allting fungerar som det ska kan man väl säga att det problemet inte är något problem. :) På min dator fungerar dock inte Platt bildskärmsskalning under XP (med Forceware 175.16) medan det däremot funkar under Vista...

 

[inlägget ändrat 2008-05-26 18:08:50 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...