Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grammatisk fråga


MarkkuS

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är följande mening grammatisk rätt?

 

"I övre kant finns en höger-pil och vänster-pil."

 

Är det korrekt med bindestrecken?

Ska det det vara: "... och en vänster-pil "?

 

[inlägget ändrat 2008-05-11 08:55:07 av MarkkuS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin fråga. Grunden är att alla ska förstå och då klarar man sig utan det extra "en" men annars, rent språkligt ska den vara där för det är väl två pilar som åsyftas? En åt höger och en åt vänster?

 

Mitt enkla förslag är, med en annan ändring, därtill är:

"I övre kant finns en höger- och en vänsterpil."

 

eller

"I övre kant finns en pil och höger och en åt vänster"

"I övre kant finns pilar åt höger och vänster"

 

Fast ärligt, helt förståeligt är även

"I övre kant finns pil åt höger och vänster"

dvs

"I övre kant finns höger- och vänsterpil"

 

Grunden när man är tveksam är att försöka skriva om meningen och se om den fungerar även då. Hela beror även på i vilket sammanhang mening skrivs.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för din synpunkter.

 

Som du säger finns det nog en korrekt grammatiskt version och flera andra begripliga versioner.

 

Meningen ingår i en teknisk beskrivning och därför är det viktigt med en entydig tolkning. I sådana sammanhang tror jag att det inte skadar att vara övertydlig, men samtidigt kan det blir för mycket detaljer för en person som har lätt att förstå. Det blir en balansgång mellan lättläst text och entydig text.

 

Ibland känns det som man (jag) lägger ner för mycket tid på sådan här småsaker. :)

 

[inlägget ändrat 2008-05-11 10:51:15 av MarkkuS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten finjustering också...

Ska ett bindestreck finnas med så ska det alltid ligga direkt till vänster före ordet "och" som finns i detta exempel,och det ska vara ett "1" tecken långt mellanrum mellan ordet före och bindestrecket.

 

Mitt enkla förslag är, med en annan ändring, därtill är:

"I övre kant finns en höger- och en vänsterpil."

 

- tecknet ska flyttat ett 1 steg åt höger i detta fall.

 

Edit: Korrekt utseende gällande bindestrecket, ska då vara följande

 

"I övre kant finns en höger -och en vänsterpil"

 

 

 

 

// gästen

 

[inlägget ändrat 2008-05-11 15:13:24 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, det har jag inte observerat förut...

 

jag tolkar skrivningen som att man ett sammansatt ord "vänster-pil" och bryter bort svansen och sparar till senare sammansatt ord, dvs bindestrecket hör med "vänster " att göra och ska därmed sitta ihop med det ordet.

 

 

Jag säger inte att du har fel, att jag har rätt utan att du helt klart gjort mig konfunderad. Känns inte naturligt sättet du vill skriva det på. men som sagt, tvekar man skippa det sammansatta ordet och skriv meningen på annat vis. Det ska dock noteras, om man är helt torr, att meningen "en pil åt höger och en.." poängterar att det finns en pil (eller två) medan "en höger- och en..." mer poängterar funktionen hos pilen. Små detaljer :)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner mig inte heller bekant med //gästen sätt att skriva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick lära mig detta sätt när jag för flera år sedan gick en "skrivmaskinskurs", men i dagens samhälle, så använder man ju en dator och ett ordbehandlingsprogram naturligtvis.

Då var det mycket noga med dels fingersättningen och dels noga med teckensättningen/hanteringen, man fick inte t.ex jobba utan att ha den s.k "Visa/dölj-knappen" aktiverad.

 

Men säger inte heller att du har fel, eller att jag har rätt.

Det kan ju också finnas olika tolkningar beträffande detta, som i andra sammanhang.

 

Vad säger ni andra, vad har ni lärt er, hur tolkar ni detta?

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den perfekta meningen är "I överkanten finns en höger- och en vänsterpil." Man kan också skriva enligt Monshis förslag: I överkanten finns en pil åt höger och en åt vänster.

 

Gästens placering av bindestrecket kan givetvis vara OK även om jag aldrig tidigare sett detta i skrift. Hade jag gjort det hade jag nog hajat till.

 

Att uttrycka sig begripligt på korrekt svenska innebär inte att man måste vara mångordig. Tvärtom. En skicklig skribent, som behärskar det språk han eller hon uttrycker sig på, skriver enkelt och lättfattligt. Tekniska beskrivningar i synnerhet bör ju vara begripliga. Att lägga ned arbete på dem betraktar då inte jag som onödigt.

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-12 00:59:45 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den perfekta meningen är "I överkanten finns en höger- och en vänsterpil

Är detta verkligen den perfekta meningen?

Kan du visa att det är så?

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bevisa är nog svårt men för en teknisk beskrivning uppfyller den precis vad som krävs. Inte ett ord, inte en stavelse, mer än vad som krävs för att få fram vad man menar.

 

Men visst, det går att vrida på den och den är fortfarande "perfekt"

"En höger- och en vänsterpil finns i överkanten (av/på... underförstått)"

Skillnaden, som sagt, vilken del av meningen man vill att läsaren ska fästa störst vikt på.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart går det att vrida och vända på en enstaka benämning, och visst går denna mening att helt klart använda som den är oavsett var man placerar ett eventuellt bindestreck.

 

Nu var tanken att se om denna rad kanske kunde ha fått en s.k korrekt grammatiskt stavning.

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen_alls

Om man nu skriver meningen som MarkkuS skrev den överst;

"I övre kant finns en höger-pil och vänster-pil.", ska inte då höger-pil och vänster-pil skrivas ihop?

 

Alltså som följande:

"I övre kant finns en högerpil och vänsterpil."

 

Det var bara en fundering, jag är lite osäker på när man ska skriva ihop och när man ska använda bindesstreck.

[inlägget ändrat 2008-05-15 21:23:16 av Ingen_alls]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[log]När närbesläktade ord finns i en mening kan man bryta bort ändelsen och placera denna vid sista förekomsten.

 

Tänk hur du säger meningen du skrev.

 

Man kan likna det vid detta:

"Titta, en blå, en röd och en grön båt"

Du skriver inte, säger inte

"Titta en blå båt, en röd båt och en grön båt"

Utan bryter ut adjektivet och skriver enbart ut substantivet en gång, annars känns det tjatigt och är redundant. [/log]

....aj, nu läser jag en gång till vad du skrivit/frågat och jag har ju missat kapitalt!

 

Givetvis ska de skrivas ihop. Bindestreck ska användas sparsamt, kan dock inte ge dig någon klar regel på när och inte.

 

Så det kan gå när man bara skummar igenom ett inlägg, gömmer det jag jag skrivit i en log-tag för helt dumt är det inte.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de olika förslagen som lagts fram gillar jag mbgtmari's version bäst. Fast skulle nog vränga till den så att den blev:

"I överkanten finns en högerpil och vänsterpil."

 

Dock så beror det lite på omkringliggande text. Om efterföljande stycke(n) tex. går igenom vad höger- resp. vänsterpilen står för eller kan användas till så behöver det inte förtydligas. Om så inte är fallet så kanske det skall in ytterligare ett "en" innan "vänsterpil".

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen_alls
Givetvis ska de skrivas ihop. Bindestreck ska användas sparsamt, kan dock inte ge dig någon klar regel på när och inte.

 

Personligen har jag en teori om att man ska använda bindesstreck när företags-/produktnamn blir inblandat i ordet, t.ex. i fallet Coca Cola-burk / Coca Colaburk eller Always-bindor/Alwaysbindor. För mig känns det iaf mer rätt att sätta bindesstreck där i sådana fall, även om jag inte har något belägg för det.

 

I alla fall så tycker jag att tillgången på svensk grammatik och språkregler är dålig. Det borde ligga i Svenska Akademiens intresse att främja det svenska språket och att då behöva betala multum för Svenska Akademiens Grammatik, som väl egentligen är den enda riktigt uttömande samlingen med språkregler och grammatik, motiverar väl inte särskilt många till att fördjupa sig i och populärisera svenskan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen_alls, dina frågor förtjänar svar, tycker jag.

 

1) Din skrivning "finns en högerpil och vänsterpil" är korrekt. Det är dock mycket vanligt att man skriver "höger- och vänsterpil". Bindestrecket talar om att orddelen pil är gemensam för båda orden. Så har du två sammansatta ord räcker det med att skriva ut efterleden, dvs andra halvan av det sammansatta ordet, i det sista ordet. Tänk t ex på alla de gånger du har läst att brevlådan töms, bussen går m m "på sön- och helgdagar"!

 

Personligen har jag en teori om att man ska använda bindesstreck när företags-/produktnamn blir inblandat i ordet, t.ex. i fallet Coca Cola-burk

 

2) Ja, för tydlighetens skriver man ofta företags- och varunamn med bindestreck. Det är alltså inte fel. Men grundregeln är att man inte gör det när det inte behövs. Man skriver alltså ihop en Volvoanställd och Nokiakoncernen.

 

tillgången på svensk grammatik och språkregler är dålig

 

3) Här har du fel. Svenska skrivregler är ett litet häfte som ges ut av Svenska Språknämnden. Det täcker de flesta av dina behov och kostar inte mycket. Alla seriösa skribenter använder sig av detta häfte, i pappersformat alltså och inte taget från nätet, om det nu skulle finnas där, vilket jag inte kontrollerat.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-05-16 06:12:18 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för alla bra råd!

 

Tydligen kan man uttrycka meningen på lite olika sätt, varav flera ändå är korrekt svenska.

 

Jag har beställt "Svenska skrivregler" (149:- på Adlibris), vilken jag hoppas få nytta av.

 

mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen_alls
3) Här har du fel. Svenska skrivregler är ett litet häfte som ges ut av Svenska Språknämnden. Det täcker de flesta av dina behov och kostar inte mycket. Alla seriösa skribenter använder sig av detta häfte, i pappersformat alltså och inte taget från nätet, om det nu skulle finnas där, vilket jag inte kontrollerat.

 

Okej, jag får se till att införskaffa mig den!

Däremot betvivlar jag att särskilt många använder den (och därmed är seriösa) eftersom den språkmässiga kvaliteten på svensk journalistik numer är så låg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...