Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator eller behålla och uppgradera?


Znorkel72

Rekommendera Poster

Znorkel72

Frugan sitter mycket med photoshop 6 och datorn blir väldigt seg när det ligger flera layers som hon vill flytta runt och förstora eller förminska.

 

jag hör muttrandet och ibland vissa ord som inte ska skrivas ut här men ni förstår nog vad jag menar.....

 

datorn idag är en intel pentium M på 1.70 GHz och 1GB Ram. 80GB HDD

 

Skulle det bli ett bra lyft med en dual core eller core 2 duo på 1.6GHz eller något mer(vad är skillnaden på dessa föresten) och 2GB eller mer i Ram.

 

Intel eller AMD? vad föredrar ni? och varför

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!

 

Eftersom du har en intel pentium M på 1.70 GHz processor i din dator så antar jag att vi pratar om en bärbar dator. Jag tror knappast att den datorn har stöd för dual core eller core 2 duo processorer, så att uppgradera till en 2-kärnig processor går antagligen inte.

 

Dual Core är en äldre version av 2-kärniga processorer från Intel. Om du ska köpa en ny processor från Intel så bör du satsa på Core 2 Duo.

 

Amd eller Intel är en smaksak. Amd är billigare men du får mer prestanda med Intel Core 2 Duo.

 

Att utöka ramminnet ger alltid mer prestanda.

 

Mvh Thomas

 

[inlägget ändrat 2008-05-01 14:59:07 av Thomas1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Znorkel72

kommer det att bli stor skillnad tror du om man byter upp sig, eller är den bara snabbare på andra saker, syftet är ju trots allt bildbehandling

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder inte Photoshop. men jag kan tänka mej att programmet funkar bättre med en snabbare processor och mer ramminne. Sen påverkar även grafkkortets prestanda hur bra Photoshop funkar eftersom Photoshop jobbar med grafik. En modern hårddisk är också snabbare än en gammal.

 

Ja, en ny och snabbare dator gör att Photoshop funkar bättre.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop kräver mycket RAM-minne, så byt ut det du har mot 2-4 GB, eller köp ny dator som har detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Så länge man håller sig till 2D-bilder kommer inte grafikkretsarna att påverka prestanda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Hur stora är bilderna i pixlar räknat?

 

Om det är hyffsat stora bilder skulle jag tippa på att det behövs mer minne. Internt i Photoshop kommer alla lager i bilden att finnas "expanderade", varje pixel i varje lager kommer att ta upp flera byte. Det rinner iväg en hel del rätt snart.

 

Grafikkretsar påverkar inte 2D-funktioner nämnvärt numera.

 

Jag tvivlar på att Photoshop 6 kan dra nytta av flera kärnor, det är en rätt gammal version.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som många andra redan har påpekat.

 

Grafikkortet gör ingen skillnad (såvida vi inte pratar om ett jätte gammal kort som inte orkar med skrivbordet)...

 

 

Om ditt problem är att det börjar sega när du har många lager så finns det i stort sätt bara en lösning: mera RAM.

 

Photoshop kräver för övrigt en jäkla massa RAM. Så om du vill ha bra flyt och har inte så mycket pengar så satsa först och främst på det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Flyttar till Datorbygge/Konfigurering.

/lizardKng, moderator för Bildredigering

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Znorkel72

tänkte på den här:

 

Fujitsu Siemens Amilo Xi2428-24P från computercity. 6990kr

 

schysst pris eller?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...