Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ubuntu eller Windows?


Kropp_kakan

Rekommendera Poster

Kropp_kakan

Tjenatjena!

Varför ska man/ska man inte använda Ubuntu 8.04 i stället för Windows XP som jag använder idag?

Kan man ha båda installerade eller måste man avinstallera XP om man väljer Ubuntu? Detta förutsatt att man inte använder Ubuntu från en cd-skiva vilket, så vitt jag försår, betyder att man måste göra om alla inställningar varje gång man startar upp. Låter ju inte alltför lockande!

Om man har båda installerade - tar dom för mycket kraft från datorn då? Min dator har 512 MB i internminne och 160 GB på hårddisken.

Jag menar - NÅGOT fel måste det väl finnas på Ubuntu? Eller? Skulle vara intressant att höra ifrån båda "lägren"!

Tacksam för svar.

HG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man ha båda installerade eller måste man avinstallera XP om man väljer Ubuntu?
Det går utmärkt att ha båda två installerade på hårddisken, på olika partitioner (delar). När datorn startar så får man välja om man vill köra Ubuntu eller Windows XP.

 

Om man har båda installerade - tar dom för mycket kraft från datorn då?
Eftersom man kör antingen det ena eller det andra så är det ingen extra belastning på datorn.

 

Jag menar - NÅGOT fel måste det väl finnas på Ubuntu?
Fel, nä. Men Windows-program fungerar inte direkt på Ubuntu och Ubuntu-program fungerar inte på Windows, så det är ju bra att tänka på vad man vill kunna ha för program. Däremot så kan man köra rätt många Windows-program i ett skal (Wine) i Ubuntu.

 

http://ubuntu-se.org/wiki/Huvudsida

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig istället frågan - varför ska jag använda Ubuntu (eller annat likvärdigt) istället för XP?

 

Jag har svårt att se anledning till byte.

 

Vad är du mest intresserad av - de olika operativsystemen, det du gör med datorn till vardags, vilka program du vill använda eller nåt annat?

 

Själv är jag mest intresserad av de program jag vill använda och då faller alla Linuxvarianter till korta. Möjligtvis skulle dock OS-X vara ett gångbart alternativ.

 

Mina skriptbehov och liknande (som är sekundära) löser jag med Cygwin som fungerar alldeles utmärkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
niels henrichsen

Jag har i huset tre bärbara;1 Vaio med Win7, 1 HP med XP och 1 Compaq Presario 700 (en gammal orkeslös jäkel från före HP) med XP. Compaqen bedömde jag som skrot; jag kunde inte med gott samvete sälja den. Oanvändbar m.a.o..

Ubuntu dyker plötsligt upp i mitt huvud.Laddar hem senaste versionen och installerar på den 20gb stora hd'n. Firefox finns på plats. Inom 10 minuter hade min lilla usb-DLink upprättat trådlös förbindelse. In med X-marks i Firefox och alla bokmärkena på plats.

En ny, utmärkt surfdator har jag fått. Ubuntu är vad en ålderstigen Compaq klarar av.

 

Jag är imponerad.

Tillägg:

Det finns dessutom varianter; t.ex. XUBUNTU,vars minnesbehov är minimalt, vilket snabbar upp datorn än mer och gör mig än mer imponerad och lyfter den gamla maskinen ytterligare ett snäpp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har plats på HD:en så kan du ju behålla win, så slipper du välja.

Sedan så tycker jag att du skall satsa på version 9.10 eller också avvaktar du tills 10.4 är släppt.

Detta kommer nog att ske någon gång under april månad.

 

Ubuntu är inget att tveka på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...