Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Olika upplösningar på dator och tv (dvs inte clone) med ett ATI Radeon 9500 pro?


Martin79

Rekommendera Poster

Har ett ATI Radeon 9500 pro och använder dom propertiära drivrutinerna från ATI. Kan bara välja clone mellan dator och TV i ATI Catalyst Controle Center. Eftersom min upplösning på datorn är mycket högre än TV:n så blir bilden större än TV-rutan. Hur sänker jag TV-upplösningen utan att sänka upplösningen på min monitor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så kan du ha olika upplösningar på skärmarna endast då du kör den ena skärmen som en förlängning av den andra. Med clone (samma på båda) så bestäms upplösningen av den skärmen du väljer som nr 1. Detta för att operativsystemet i cloneläget endast ser en skärm.

 

Kan du verkligen inte välja något annat än clone? Jag kan välja clone, förlängning horisentalt, förlöngning vertikalt, båda skärmarna som en ända lång eller bara anvönda en skärm. Detta kan jag völja både med mitt gamla ATI 9250 eller med Nivida Geforce 7600 GS.

 

Tv:n är kopplad med DVI och skärmen med den gamla vanliga skärmanslutningen.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "Mig veterligen så kan du ha olika upplösningar på skärmarna endast då du kör den ena skärmen som en förlängning av den andra.", menar du att man måste använda annat än clone?

 

Under Catalyst Control Center (som jag förövrigt tycker är fattig på inställningar) kan jag under Bildskärmshanterare -> Visningslägen -> Välj läge bara välja mellan Klon, Enkel och stort skrivbord.

 

Ubuntu 8.04 Hardy Heron med datorn kopplat till TV:n med hjälp av S-video och scart. Skärmen är kopplad med den gamla vanliga anslutningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis när jag skickat mitt inlägg så såg jag att det var en linuxfråga. Jag skulle då redigera inlägget med tillägget att mitt svar gällde windows och att jag missat att det var en linuxfråga men då ballade eforum ur så jag kunde inte redigera.

 

Ursäkta!

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt ;) Hoppas någon annan kan svara på min fråga, gäller som sagt Ubuntu 8.04 Hardy Heron!

 

Mitt ATI-kort fungerar perfekt i Windows men så finns också en senare version av Catalyst Center till Windows än till Linux.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...