Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa bärbara datorn under 2 kg


blubb

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tipsa mig: vilken tillverkare gör bästa datorn under 2 kg? Jag vill inte ha en stridsvagn som Inspiron 8000 700VT - jag vill ha en MOBIL dator.

 

Jag har kollat senaste numret av Mikrodatorn men tyckte testet av bärbara burkar var rätt så ofullständigt.

 

[inlägget ändrat 2000-11-17 00:16:28 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skulle nog säga Toshiba Portege. När jag gjorde en jämförelse nyligen vägde jag in: vikt, pris, prestanda + personlig erfarenhet som service och tillförlitlighet. Då kvarstod Portege:n överlägset som vinnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om att Toshiba Portégé är en fin dator. Robust och snygg. Men rätt dyr...

 

För det mesta använder jag Mac, och Apples PowerBooks är oerhört välbygga. Därför är jag rätt kräsen när det gäller prestanda, byggkvalitet och design.

 

Toshiba bygger onekligen bra datorer, och jag gillar också IBM:s TänkPaddor!

 

[inlägget ändrat 2000-12-13 14:40:59 av Staffan Kjell]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt ny och valde Toshiba Portege 7200. Är i princip nöjd med den men anser nog att Portege 3440CT är bättre om du vill ha den nätverksansluten, separat tgb, skärm och mus på jobbet. I/O adaptern är mycket bättre till 3440 pga den innehåller skärmanslutning och lankort vilket den INTE gör till 7200.

Storleken på skärmen spelar ingen större roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag håller med dig om att Toshiba Portégé är en fin dator. Robust och snygg. Men rätt dyr..."

 

Jag kan addera lite till Toshibas goda egenskaper, jag har kört rätt många sorters Laptops med olika "Data-kanoner" i jobbet. Jag har alltid "hajat till" när nån kommit med en Toshiba; "oj, vilken bra bild" - inte så mycket vilka komponenter som sitter i datorn, som att man varit "japanskt" nogrann med intrimning och att följa standards ;-) Mac:ar törs jag knappt tänka på, det blir mest en massa Voodoo när nån har en sån med sig...

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Pc är bra till vissa saker, Mac fungerar också bra. Varför tar du upp det? Vad är problemet?"

 

Tja, jag skulle ju kunna säga; Tänk Själv ! Annars är meningen med en Laptop att den är portabel, jag kan helt sannings-enligt vittna om att Mac:ar inte går bra ihop med flera av marknadens data-projektorer - kan bli trubbel när man kommer fram till resans mål mao. Begränsar urvalet vid inköp av projektor dessutom, man måste kolla att uppkoppling/uppstart är tillförlitlig med den modellen av projektor. Du kanske redan kände till att du blir jagad med blåslampa hela vägen hem, om du försöker koppla in din Mac på många värdars LAN. Mac:en är mao en bra Laptop om man inte tänker göra så mycket med den...

 

/PaleRider

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Mycket av problemen med dataprojektorer är två saker - tillgång till extern bildskärmsutgång och inställning av bildskärmsupplösning och färgdjup. Den första delen kan man åtgärda genom att välja en PowerBook, den andra genom att läsa manualen.

 

När det gäller nätverk så är de flesta IT-ansvariga ivriga att påstå att AppleTalk pratar för mycket på nätet och många av dem har ingen aning om att man kan använda Mac över TCP/IP (trots att man kan accessa internet lika bra från en Mac som från en PC). Mycket av deras aversion bygger på att de inte vet hur de skall ställa in eller ge uppgifter till den som skall ansluta till nätet. Har själv kånkat runt med min PowerBook i många företag och bara de försörjer mig med samma uppgifter som PC-användarna får så är det oftast inga problem med anslutningen.

 

Sedan är det en viss fördel att jag även kör DAVE och AppleShare IP på min dator - kan fungera både som klient och som server för Windows-datorer i deras nät...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Den första delen kan man åtgärda genom att välja en PowerBook, den andra genom att läsa manualen."

 

Nu var det inte riktigt så "basic" jag menade med problem; jag pratar *problem* typ. att projektorn vägrar hitta Mac:ens utsignal. Det blir en himla hysteri med till/från-koppling av Mac resp. projektor tills signalen är funnen. Särskilt kul under tidspress ;-) Har aldrig hänt med en PC :=) Jag nämnde visst *Voodoo* oxå typ. att man "fibblar" lite med projektorn och "vips" har Mac:en tappat sina desktop-inställningar ? Que ? Hur fasen går sånt till ? Behöver jag säga: sånt händer aldrig med en....

 

/PaleRider

 

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Det underlättar om du innan uppkoppling faktiskt tar reda på vilken upplösning projektorn har och färgdjupet. Anslutning av externa projektorer brukar kräva omstarter av systemet för att datorn faktiskt skall bli medveten om att en extern anslutning finns - gäller inte all projektorer men många lite äldre varianter. Efter uppstart kan du använda inställningsraden för att ställa om upplösningen för den externa skärmen och sedan är det en fråga om du använder spegling eller om du kan använda båda skärmarna. Beror även på om du använder mode för spegling över TV.

 

Inställningarna över skrivbordet ändras eftersom du hoppar från en högre upplösning till en lägre. Problematiskt, det är sant i vissa fall. Men själv använder jag tillägg som Drop Folders för snabbnavigering vilket håller skärmen ren från ikoner.

 

Har själv haft en hel del bekymmer med att koppla upp min bärbara PC (Compaq) mot en del projektorer så detta problemen är faktiskt rätt universiellt. Inte att undra på att en stor marknad för projektortillverkarna är mobila små projektorer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det där handlar nog mest om kunskap - eller avsaknaden av den."

 

L.o.L. Tur för dig "Staffan-Fjell" att du är så rikt utrustad med den varan :7

Himla otur att en PC går att koppla upp utan att lusläsa manualer och prova sig fram i några timmar....näe, självklart är det bättre att ha en Mac där saker bara går att göra på ett sätt, som skiljer sig från alla andras...men så gå och köp en Mac då - verkar inte finnas några nackdelar i världen. Kom inte till mig med den bara ;-)

 

/PaleRider

 

 

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag tror inte att jag behöver din hjälp med det."

 

Ge f*n i att posta frågor då, om inte svaren passar, eller tror det här är nåt j*vla "M*c-jeopardy" eller ? Du hade aldrig tänkt att köpa vare sig en Toshiba eller en ThinkPad, eller hur :=)

 

/PaleRider

 

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, troligtvis en Toshiba Portégé 3440CT. Bra dator. Recenserades i MikroDatorn 13/2000.

 

"It's better to be a pirate than to join the navy."

 

Steve Jobs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jo, troligtvis en Toshiba Portégé 3440CT. Bra dator. Recenserades i MikroDatorn 13/2000."

 

Bra. Oavsett vad du tycker om omdömet på folk som ifrågasätter egenskaper hos Mac, som svårigheter att följa hårdvaru-standards tex. Och oavsett att dom nyaste powerbooks:en säkert har blivit bättre - så är jag övertygad om att du har gjort ett lysande val av Laptop :-D

 

/PaleRider

 

*bloody.devil@penguigon*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...