Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Äntligen!!!!!


virtuosen2

Rekommendera Poster

Frågan är bara hur dom ska lösa biten med regleringen av när det ska avrundas ute i butikerna, om det nu blir ett beslut om att ta bort dessa små runda tingestar.

 

Alltför många betalar med kontanter fortfarande, och kommer att göra så länge till i framtiden.

 

Höjda priser kanske?

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det sådana varor?

 

Men - de får du väl då betala med kort och hoppas de inte öresavrundat den betalningen :)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Alltför många betalar med kontanter fortfarande, och kommer att göra så länge till i framtiden.

 

Kanske sant, men när använde du en 50-öring senast?

De enda 50-öringarna jag har i mina händer, är såna jag fått tillbaka i växel.

 

 

Höjda priser kanske?

 

Betala med kort istället, där finns fortfarande 1-öringen kvar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avrundningsregler är väl inte så svåra att använda?

 

Blir väl avrundning uppåt förstås...

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att alla varor som kostar under 50 öre kommer att försvinna från hyllorna?

 

Och priserna smyghöjs 50 öre...

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men - de får du väl då betala med kort och hoppas de inte öresavrundat den betalningen :)

 

 

Vi får hoppas det...

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda gången jag använder dem är väl när jag ska göra mig av med dem jag fått i växel tillbaka...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Enda gången jag använder dem är väl när jag ska göra mig av med dem jag fått i växel tillbaka...

 

Själv lägger jag alla mynt jag får i en ask som jag växlar in en gång per halvår ca, brukar ge en så där 1000-1500 kr, vilket jag uppskattar mer än att ge mynt i växel till affärer....

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv lägger jag alla mynt jag får i en ask som jag växlar in en gång per halvår ca, brukar ge en så där 1000-1500 kr, vilket jag uppskattar mer än att ge mynt i växel till affärer....

 

...eller så tar man en tur till Stockholm och letar reda på en P-automat som tar emot småmynt....

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Åka till stockholm ja..

Varför automatiserade dom biltullarna omedelbart?

Biltullsvakt är ju ett "utmärkt" McJob som förortsborna kunde ha haft. Samtidigt kunde man ju dumpat 50-öringarna i samma veva.. I knät på vakterna..

>;-)

 

"Göra flera flugor på smällen samtidigt!" hehe..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ska ta den diskussionen - inget utrymme vid sidan av vägarna för de som skulle vilja betala manuellt.

 

Men det är bara, efter en passage, att stanna vid pressbyrån eller någon bensinmack (tror jag) och hiva upp dina sparade slantar. Om du vill betala manuellt.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men - de får du väl då betala med kort och hoppas de inte öresavrundat den betalningen :)
Då öresavrundas det inte om man kollar på kvittot.

Använder inte alla kort nuförtin, eller är det en 'Stockholmsgrej'/överklassbrat-klassning på det ?

 

Egen erfarenhet: I Sala står det en väldigt lång kö till Swedbanks två uttagsautomater fre- o lör-dagar.

 

Alla butiker tar kort och en del frågar om man vill ta ut mer än beloppet.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jag tänkte bara att man kunde få lite mer jobbtillfällen för förortsborna..

;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2

Jag behöver i princip kontanter för två syften:

1) När jag köper pizza och smågrejor.

2) För "inofficiella transaktioner".

 

Många gånger sammanfaller punkt ett och två..

;)

 

Edit: Jag får av någon "oförklarlig" anledning tio spänn rabatt på pizzan när jag betalar den kontant.. Undrar "varför".. hehe..

[inlägget ändrat 2008-05-06 21:27:33 av virtuosen2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver i princip kontanter för två syften:

 

Behöver i stort sett aldrig kontanter, finns alltid möjlighet att använda kort.

 

 

 

 

// gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sett både och. En del kvitton som betalats med kort är ner på öret specat och andra enkelt avrundade enligt gällande regler.

 

Kort använder jag normalt sett på alla icke små belopp. Dvs hundra kronor, upp till tvåhundra går ofta kontant men annars blir det alltid kort.

 

Testar alltid chip-läsaren men alltför ofta tittar kassörskan undrande på mig. Nej, inte aktiv.

 

Som Virtuosen observerat - korttransaktioner är svårare att "gömma". Det låter som om Skattmasen kan ta sig en titt på nämnda pizzerian och tillämpa kända schablonmetoden "x antal pizzor per kg mjöl".

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Varför just förortsbor? Jag är förortsbo själv och skulle verkligen inte vilja ha ett sånt jobb!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, automatisering eftersom det är snabbt och enkelt. Inga köer pga betalstationer och liknande. Enkelt och modernt system som, man kan tro, inte kostar så mycket (mankraft) att hålla igång. Nu har visserligen IBM dragit in en rejäl hacka, och gör än, på det system de i hast byggde upp så om det var ett kostnadseffektivt system vette tusan.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...