Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Risk II i Windows Vista


Henke1988

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en PC med Windows Vista Home Premium.

Jag försöker få igång ett äldre PC-spel, Risk II, på den men det vill sig inte. Det går att installera spelet och starta upp det, men så snart det är färdigladdat hänger sig programmet. På Aktivitetsbevakaren står det att programmet "Svarar inte".

Det hjälper inte att köra spelet i kompabilitetsläge för Windows XP/2000/ME/98.

 

Jag vet att spelet är gammalt och att Vista skiljer sig från de föregående operativsystemen, men det fungerade ju felfritt i Windows XP. Finns det något sätt som kan få det att fungera?

 

Tacksam för alla svar.

 

(Bildtext)

"Hit men inte längre; här skall dina stolta vågor hejdas."

Så här långt kommar jag när jag försöker starta upp spelet.

Bilden är tagen med en mobilkamera, då det inte gick att göra en skärmdump.

 

[bild bifogad 2008-04-21 17:43:43 av Henke12]

[inlägget ändrat 2008-04-21 17:49:35 av Henke12]

1047922_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är ett Windows-spel.

Det körs i alla fall från en CD-skiva.

Kompitabelt med Windows 95b/98/98SE/ME/2000.

Fungerar även, som sagt, på Windows XP (och antagligen på Windows NT också).

 

Uppdatering:

Nu vet jag att det inte är ett DOS-spel, då det inte gick att starta det i DosBox.

Men tack för tipset om programmet. Det löser ett annat problem med ett spel jag har på samma dator.

:)

[inlägget ändrat 2008-04-21 18:20:53 av Henke12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kompitabelt med Windows 95b/98/98SE/ME/2000.

 

Borde det inte stå Vista också om det är skulle vara kompatibelt med Vista, då har du väl svaret här då?

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det är inte vista kompatibelt men...

 

du skulle kunna instalera windows virutal pc och köra ett os virtuelt altså som att köra windows 98 i ett fönster ( eller vad du föredrar )

 

då kan du instalera spelet på din virutuella dator!! och då fungerar det !!!

 

för att göra detta krävs att du har ett os att instalera, du kanske har en gammal windows 98 skiva hemma, då kan du instalera denna annars är det bara att köpa ett os eller pröva om linux (som är gratis) fungerar med spelet.

 

behöver du hjälp angående virtual pc (eller något annat för den delen) så är det bara att fråga !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har en skiva med Windows 98 hemma (och även en med Windows XP :)).

 

Nu när jag tänker efter, kommer jag ihåg att jag har Linux Ubuntu. Kanske kan testa med det också.

 

Men vart får jag tag på "Windows Virtual PC"?

Behöver jag formatera om min PC för att det ska fungera?

 

[inlägget ändrat 2008-04-21 21:24:52 av Henke12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte stå Vista också om det är skulle vara kompatibelt med Vista, då har du väl svaret här då?

 

Nej, det är ju ett spel som gjordes innan Vista fanns.

Det står inte ens att det är kompitabelt med Windows XP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virtual PC 2007 laddas ned (gratis) från:

http://www.microsoft.com/windows/products/winfamily/virtualpc/

 

Och du behöver inte inte formatera om din dator. Vista blir värd-operativsystem som du kan skapa virtuella maskiner i. På dessa virtuella maskiner kan du installera valfritt (nästan) operativsystem.

 

Ett annat alternativ (som också är gratis) är VMware Server:

http://www.vmware.com/products/server/

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Tackar så hjärtligt!

:)

1 poäng för det inlägget.

[inlägget ändrat 2008-04-21 21:34:30 av Henke12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den virtuella PC:n fungerade och nu kan jag äntligen köra Risk II! (Vilket dock får vänta tills imorgon.)

Det blev även ett kärt återbesök i Windows 98 av det hela. :)

Tack så hemskt mycket till alla som svarade på denna tråd!

 

//Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så alla drivrutiner fungerar med Win98, du måste också tänka på att stoppa in ett virusprogram om du har tänkt att använda dig av internet, även om du kör virtuellt så kör du ändå precis som ett vanligt operativsystem.

Med risk för virus och allt

 

Blev det Virtual PC eller VMware?

 

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat så alla drivrutiner fungerar med Win98

Tror inte man behöver installera några lösa drivrutiner, utan det ska räcka med att installera "Virtual Machine Tools" eller vad det nu heter, finns något meny val i Virtual PC respektive Vmware för att göra det.

Det rekommenderas starkt eftersom allt går mycket smidigare då eftersom de inkluderar bla. drivrutiner optimerade för den virtuella maskinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från vad jag märkte så installerades drivrutiner för ljud, bildskärm och grafikkort automatiskt.

 

Blev det Virtual PC eller VMware?

Det fick bli Microsoft Virtual PC.

 

du måste också tänka på att stoppa in ett virusprogram om du har tänkt att använda dig av internet

Jag kunde inte få igång Internet i den virituella PC:n, eftersom jag kör på ett WLAN, trådlöst med andra ord, och Windows 98 tycks bara känna till kabeluppkopplade nätverk. Dock fungerar nätet som vanligt i Windows Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv bl.a Win98, XP och Vista virtuellt, och samtliga ut mot internet, så det är bra att installera virusskydd och brandvägg som vanligt.

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör själv bl.a Win98, XP och Vista virtuellt, och samtliga ut mot internet, så det är bra att installera virusskydd och brandvägg som vanligt.

Jo, det är sant.

Men jag vet inte säkert om det virtuella Windows 98 är utsatt för risk eftersom det inte har någon kontakt med Internet.

Dessutom kan jag inte hämta hem något Anti-Virus till Win98 i detta skede.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag vet inte säkert om det virtuella Windows 98 är utsatt för risk eftersom det inte har någon kontakt med Internet.

 

Är du normalt internetuppkopplad genom bredband, och har normalt skydd för själva datorn, så är det okej.

 

 

 

 

// gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du normalt internetuppkopplad genom bredband, och har normalt skydd för själva datorn, så är det okej.

Jag är uppkopplad mot en trådlös router (via Windows Vista) med inbyggd brandvägg. På Vista har jag även ett Anti-Virus program installerat.

Men Windows 98 når inte routern; drivrutinerna för det trådlösa nätkortet var endast till för Windows Vista och kan inte installeras på Windows 98.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...