Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ända


Mikael63

Rekommendera Poster

Jag är inget språkgeni men jag letar gärna fel hos andra :)

Har en viss förkärlek för "sär skriv ningar", som är vanligare hos administrativ personal än hos personer med teknisk bakgrund.

 

När man skriver inlägg, eller kanske snarare när man svarar, så slinter man ju ibland på tangenterna.

Personer med invandrarbakgrund (var det politiskt korrekt formulerat?) kan ju av förståeliga skäl ha besvär med stavning/språk men det "gör" liksom inget...

 

Det som jag tycker är anmärkningsvärt är att väldigt många skriver Ända istf. Enda.

Hur kommer det sig?

 

Min enda ända sitter jag på....

 

 

 

 

Tråden flyttad till Språkfrågor

// Gästen - Moderator för Avreagera dig!

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-04-15 23:11:56 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är nog att de med teknisk bakgrund har svårare för särskrivningar. Min, och många andras, misstanke om orsaken till detta är att det kan ha att göra med mängden engelska termer/uttryck och/eller låneord. I engelskan så är det ju mer eller mindre tvärtom, det finns inga sammansatta ord och allt särskrivs vilket ställer till det.

Även flitig användning av, och fullständig tillit till, inbyggd rättstavningshjälp kan göra att man blir blind för problemet. Detta eftersom inbyggd rättstavningshjälp inte kommer att anmärka på särskrivningar, ibland till och med tvärt om (se bif. bild)...

 

Annars är min "pet peeve" * folks problem med att hantera personliga pronomen (dvs. välja mellan subjekts- och objektsform) i skrift....

 

 

* finns väl inget riktigt lika bra och klatschigt uttryck på svenska

http://en.wikipedia.org/wiki/Pet_peeves

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[bild bifogad 2008-04-15 14:00:52 av Cluster]

1046556_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är min "pet peeve" * folks problem med att hantera personliga pronomen (dvs. välja mellan subjekts- och objektsform) i skrift....

Ja, dem fattar inte hur svårläst det blir ;).

Jag tror att man kan skylla på skolan där. Låt ungarna skriva dom istället. Det bromsar i alla fall inte upp läsande på samma sätt.

 

/M som skriver och stavar värre för varje år som går.

 

***ed***

Käpphäst?

 

[inlägget ändrat 2008-04-15 21:02:21 av MH2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

finns väl inget riktigt lika bra och klatschigt uttryck på svenska

 

Ja favoritirritationskälla låter onekligen inte lika snärtigt.

 

Liksom Mikael63 blir jag också förvånad över att svenskans vanligaste ord blir felstavade. Jag glädjer mig dock över att det är sällan jag ser stavningen "hadde" på nätet.

 

Den här tråden hör väl hemma i Språkfrågor?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...