Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oem


lallarn

Rekommendera Poster

Hej jag har en fråga om oem versioner.

 

Går det att köra in min om nyckel ifrån en emon windows vista skiva? (låna en skiva) Vista var förinstallerad på datorn men jag var dum och inte gjorde rocovery dvd.

Har ju en giltlig oem nyckel. :thumbsdown:

 

[inlägget ändrat 2008-04-09 17:11:50 av lallarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av OEM och Vista, men med tidigare Windows är min erfarenhet att det är samma skiva för OEM som fullversion. Nyckeln avgör om du har OEM eller fullversion.

Vad gäller Vista och full- resp. uppgraderingsversion, så avgör nyckeln. Jag har installerat en fullversion, men angav uppgraderingsnyckeln. Då gick det inte att slutföra installationen. Fick först installera Vista utan att uppge produktnyckeln, sedan uppdatera och då ange produktnyckeln. (Obs! gäller endast egna licenser och testversioner från Microsoft).

I ditt fall är det bara att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vem ska då veta
Microsoft Kundservice?

http://www.microsoft.com/sverige/msab/cservice/default.mspx

 

Jag _tror_ att skivan skiljer sig (gällande vilka nycklar som funkar) mellan volymlicens, retail och oem.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista var förinstallerad på datorn men jag var dum och inte gjorde recovery dvd.

Har inte företaget som sålt datorn till dig sådan service att du kan få en ny recovery-DVD?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men hp har det, för ca en 300 kronor kan man beställa en sådan skiva , kontakta hp''s support så för du länk av dem!

 

kolla föst om din dator har en rapair partion!

 

här finns lite information från elgiganten angående hårdisk raparering:

 

[log]

 

Hewlett Packard-datorerna har ett hårddiskbaserat återställningssystem. Påbörja återställningen genom att antingen:

 

 

Trycka på tangenten F10 när datorn håller på att starta

Klicka på Start > Alla program > PC Help & Tools (PC-hjälp och verktyg) > Hewlett Packard System Recovery (Hewlett Packard systemåterställning).

Windows® XP startar om (en påminnelse om att använda *Systemåterställning kan visas – klicka på Yes (Ja) för att fortsätta omstarten).

 

Datorn startar Hewlett Packard System Recovery. Klicka på OK för att fortsätta. Återställningsprogrammet har 2 metoder för att återställa datorn:

 

 

Non-Destructive System Recovery (icke-förstörande systemåterställning). Detta återställer systemet utan att användarens data påverkas. Observera att de lagrade användarfilerna kanske inte syns omedelbart eftersom de kan vara lagrade i en separat mapp på hårddisken inne i mappen Documents & Settings efter återställningen. Detta inträffar vanligen när användarkontona har använts och modifierats.

Klicka på Nästa. Återställningen startar.

 

 

Destructive System Recovery (förstörande systemåterställning). Denna metod formaterar hårddisken och raderar alla personliga filer och program. Denna använder enbart Snabbformatering.

 

Klicka på Advanced Options (avancerade alternativ) på den första återställningsskärmen som visas.

Du har två alternativ:

Windows systemåterställning

Destructive Recovery (förstörande återställning)

Klicka på Destructive Recovery. Återställningsprogrammet visar en sista varning om att data kommer att förloras. Klicka på Yes (Ja).

 

 

*I Windows XP finns ett användbart verktyg vid namn Systemåterställning. Med hjälp av detta kan du återställa datorn till ett tidigare datum och klockslag då du visste att allt fungerade som det skulle. Det är ett utmärkt verktyg för att klara upp en rad problem, och du bör alltid försöka att använda verktyget innan du börjar fundera på att installera om Windows XP.

 

Installera om drivrutiner eller program

 

Om du behöver installera en drivrutin eller ett program kan du använda programmet Application and Recovery (applikation/program och återställning).

 

Starta programmet genom att välja:

 

Start > Alla program > Hewlett Packard > Hewlett Packard PC Tools (PC-verktyg) > Hewlett Packard Application Recovery (Hewlett Packard programåterställning)

 

Start > PC Help & Tools (PC-hjälp och verktyg) > Hewlett Packard Application Recovery (Hewlett Packard programåterställning) och följ anvisningarna på skärmen.

 

[/log]

 

OG-taggar inlagt av moderator.

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-04-10 16:35:20 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack så mycket. Där koden står på lappen står det: windows vista home basic oemact hp. Så då måste man ha den ifrån hp va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men tyvär så kunde jag inte göra det för de var raderat testar nu med en vista skiva som jag har lånat återkommer om det fungerade:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att installera med den lånade vista skivan och det fungerade att akrivera online !:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att installera med den lånade vista skivan och det fungerade att aktivera online!

Så bra, då vet vi!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...