Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Manuell slutartid?


Bokab

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Sony DSC-W35, som jag använder flitigt. Är det någon som vet om jag kan ställa in min slutatid manuellt? Eller går det att mha olika inställningar förlänga slutartiden när det är ljust. Den behöver ju inte ha lång slutartid när det är ljust ute men går det att förlänga tiden?

 

 

/Bokab

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ingen_alls

Nu vet inte jag hur Sony-kameror är designade men på min digitala kompaktkamera (en Nikon) finns det en ratt där man kan använda inställningarna A och P där man antingen kan anpassa bländaren efter slutaren eller vice versa. A står inte för automatisk i det sammanhanget.

 

Antagligen så har du olika scene-inställningar på kameran, exempelvis porträtt, landskap, fyrverkeri, närbild etc. och då kan du ju använda de inställningarna för att få den slutartid du vill ha. T.ex. får du ju långa slutartider om du använder landskap eftersom man vill ha så långt skärpedjup som möjligt och använder en liten bländare då. Vid fyrverkerifunktionen används inte ljusmätning på min kamera så därför är den inte så pålitlig om du använder den i annat en nattljus.

 

Om du vill ha korta slutartider så kanske du har någon sportinställning eller närbildsinställning du kan använda. Det kanske finns en förklaring för varje inställning som beskriver vilken teknisk karaktär inställningen har. Testa dig fram till vilken inställning som ger den slutartid du vill ha, det är väl det enklaste att göra. Några bättre råd kan jag tyvärr inte ge dig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...