Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket grafikkort ska man köpa?


Henkuttt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Min dator är lite konstig. Jag vet inte vad det beror på men jag har trots allt ett grafikkort från 1999. Det har inte stöd för direct3d har jag fått höra flera gånger fråndatorn när jag ska köra diverse grejer. Dessutom har jag inte rätt drivrutiner, så min skärm visar lite fel färger :thumbsup:

 

Fråga 1

Jag har en Intel Celeron 2,6 Ghz. Vet inte hur gammal, men hur bra står sig denna mot dagens urval av processorer. Tycker inte det har hänt så mycket...

 

Fråga 2

Vad ska jag köpa för grafikkort? Max en tusenlapp vill jag lägga. Det finns miljoner olika och alla siffror och skit säger mig ingenting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska du ha ett nytt ska du spela något ? eller är det iriterrande med kånstiga färger? För rärger behövs det inte alls nå dyrt grafikkort. Kanske kan fixa utan det. Vad haru för grafikkort nu? skulle tro att skärmen är dålig pga färgerna

ladda ner

http://www.cpuid.com/download/cpuz_144.zip

kolla på fliken mainboard vad står det där?

 

[inlägget ändrat 2008-03-25 21:58:51 av lallarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Fick inget svar på första frågan.

 

Användningsområde.

Illustrator och Photoshop

Kolla film med TVersity och VLC

(Gärna också kunna lira typ spel också..BF2?)

 

CPU

Intel Celeron Socket 478 2.6Ghz

Mainboard

ASUS P4G8X

AGP version 2.0 4x

Memory

2gb

Hårddisk

Tror det är 70gb SATA

Även en 500gb extern USB

 

 

Skärmen är en ny Samsung. Köpt för någon vecka sen. Så den är det inget fel på.

 

Windows XP Pro SP 2 Direct X 9

 

Sjukt bra grej förresten :)

 

Kan någon även säga vilken TYP av grafikkort jag ska ha? Kan jag ha AGP4?

 

Edit: Detaljer

 

[inlägget ändrat 2008-03-25 23:41:41 av Henkuttt]

[inlägget ändrat 2008-03-25 23:43:14 av Henkuttt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okeej om du ska spela typ battlefield 2 spel så vet jag inte om din celeron processor pallar det. Kommer att lagga.

 

Recommended: Pentium 4 or Athlon XP

2.4 GHz.

Men om du skiter i spelandet så går det utmärkt. Vad har du för grafikkort? Kan bara vara så att du kan uppgradera dina drivrutiner till grafikkortet för att få bra bild.

Men om du ska köpa ett grafikkort så ska du ha AGP grafikkort.

[inlägget ändrat 2008-03-25 23:55:11 av lallarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en väldigt stor skillnad på en Celeron på 2.6 GHz och dagens bästa processorer. Men det går ju inte att stoppa in de bästa processorerna i ditt gamla moderkort.

 

Tänk på att ett nyare grafikkort kan kräva mer ström så det gäller att nätaggregatet orkar med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

 

Om jag införskaffar mig en Pentium 4 så är jag bara precis på gränsen att klara mig alltså? Jag menar, jag har ju gammalt moderkort som max kirrar följande http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=344#rparams=k=s16677102

 

2 lax för "samma hastighet" som jag har känns lite dumt, men vad jag har förstått kan man på senare år inte mäta i Ghz på samma sätt som tidigare. Det har gjort det mycket svårare. Är det ens lönt att uppgradera nån tusenlapp till någon av de som finns med eller ska jag byta hela skiten om jag vill lira BF2 ibland också?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ett nyare grafikkort kan kräva mer ström så det gäller att nätaggregatet orkar med.

 

Jag är alltså körd och måste början om från ruta ett... FAN!

Kan bara vara så att du kan uppgradera dina drivrutiner till grafikkortet för att få bra bild.

 

Jo, jag är helt övertygad om att jag har fel drivrutiner om jag ska vara ärlig. Ville egentligen vidare in på att jag skulle kunna lira BF2. Jag ska egentligen inte spela det, så jag försökte ljuga för mig själv lite :) Jag har blivit så besatt av det att det nästan är larvigt. Samma sak som med TV-serien LOST. :)

 

[inlägget ändrat 2008-03-26 00:48:52 av Henkuttt]

[inlägget ändrat 2008-03-26 00:49:56 av Henkuttt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Jag är alltså körd och måste början om från ruta ett... FAN!

Det gör man ju mer eller mindre vart tredje tlil fjärde år om man vill ha en dator som hänger med. Du har ju gått med samma hårdvara i nio år (om resten av datorn är lika gammal som ditt grafikkort) så att säga att det är hög tid att skrota och börja om från ruta ett är en underdrift ;)

 

[inlägget ändrat 2008-03-26 01:15:34 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men vad jag har förstått kan man på senare år inte mäta i Ghz på samma sätt som tidigare.
Det är riktigt, men det är för processorer som kom efter Pentium 4, olika typer av Dual/Quad Core. Man kan i och för sig inte jämföra Celeron och Pentium 4 rakt av heller. Det finns en del jämförelser på

http://www.tomshardware.se/processorer/interaktiv_jamforelse/2004/index.html?model1=16&model2=43&chart=19

Du hittar nog din nuvarande processor på värdet 2678.

 

Du måste också kolla om moderkortet har några ytterligare begränsningar när det gäller vilka processorer som det klarar av.

 

Men själv så skulle jag nog inte betala 1500 kronor för en så gammal processor när man kan köpa en dator med en bättre processor för några tusenlappar till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är alltså körd och måste början om från ruta ett... FAN!

Jag skrev att det kan vara så, det måste ju inte vara ett för svagt nätaggregat i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill spela relativt nya spel tror jag inte det är någon ide att uppgradera. Köp en ny burk i stället. Du kan kanske behålla saker som bildskärm, tangentbord och andra externa enheter.

 

För Illustrator och Photoshop är det CPU, minnesmängd och snabba diskar som gäller, i den ordningen. Grafikkort är i det närmaste oväsentligt.

 

Om hela datorn är från 1999 skulle jag eventuellt behålla den som en backup. Det du behöver är en ny dator! Du kan nog inte spara några pengar på att uppgradera den. Det blir billigare och bättre att köpa en ny.

 

[inlägget ändrat 2008-03-26 01:32:07 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en ny dator är det väl prisklassen som måste bestämmas först om man ska kunna rekommendera något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny dator känns inte aktuellt. Inte i dagsläget. Jag klarar mig ju med det mesta jag gör. Men tack för alla bra svar. Härligt forum detta.

 

Jag hör av mig när jag ska börja om från ruta ett!

 

Tack tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...