Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Göra bilder "mystiska" i PS CS3


Poker

Rekommendera Poster

Tänkte göra ett bildspel i flash och ha musik med där bilderna skall visa ett vackert dop men jag vill ha bilderna svarta, dvs behålla färgerna men men lite mer svart och lite som en soft touch av mörkt kring kanterna.

 

T.ex så brukar tidningarna ha sådana bilder för att skildra olika saker.

 

nån som har en ide på hur man kan göra det enkelt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mitt PS på engelska och skriver därför de PS-relaterade termerna på detta språk. om du vill ha det på svenska så säg till. Använder även kommadon för PC.

 

Om du vill ha mer svart kan du gå in på image>adjustments>brightness/contrast och sänka brightness och ändra contrast lite. Jag skulle dock föreslå att du går in på image>adjustments>hue/saturation (ctrl+u) och mixtrar med saturation och lightness.

 

1. Om du vill ha mörkt kring kanterna skulle jag föreslå att du först skapar ett nytt lager genom att gå in på layer>new>layer... eller tryck shift+ctrl+n

2. Välj paint bucket tool bland verktygen till vänster och se till att du har svart färg markerad. Se till att du har ditt nya layer markerat och vänsterklicka sedan på bilden.

3. Välj sedan Eleptical Marquee Tool som finns bland vid som ligger de övriga marquee tools vid verktygen till vänster. Skapa en markering som täcker större delen av bilden.

4. Gå in på select>modify>feather... eller tryck alt+ctrl+d. Denna inställning ändrar hur många pixlar du vill att den svarta färgen skall tona ut, så du kan få gå tillbaka och göra om det här steget om du inte blir nöjd.

5. Tryck på delete

6. Ta slutligen bort markeringen genom att gå in på select>deselect eller trycka på ctrl+d

Klar!

 

Om du vill att det svart ska ha mer transparens kan du öka den genom att minska opacity som finns precis över dina layer thumbnails

 

hoppas du blev nöjd med resultatet//MVH Johan

 

[inlägget ändrat 2008-03-25 11:16:03 av Johan.L]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...