Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Ny maskinvara har hittats" vill inte dyka upp


j.andersson

Rekommendera Poster

j.andersson

Jag har satt i ljudkortet Audiophile 2496 i min dator, men dialogrutan "Ny maskinvara har hittats" poppar inte upp. Vitsen med den rutan är väl att den ska hjälpa till att installera drivrutiner antingen via skiva eller söka upp dessa på nätet. Om man nu inte får upp denna ruta, kan man då installera drivrutinerna från tillverkarens hemsida och sedan bara tuta och köra? Eller borde man alltid få upp "Ny maskinvara har hittats" innan man gör nåt mer?

 

Undrar om detta kan vara nåt Vista-problem, vill minnnas att jag fick upp nämnda dialogruta när jag körde Windows XP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillvägagångssättet skiljer ju lite från olika tillverakre och modeller men en del säger att man skall installera drivrutiner innan man sätter i kortet medan andra tillverkare vill ha det tvärs om. Det borde hur som helst framgå av dokumentationen/installationsanvisningarna.

 

Vidare så finns det en risk att M-Audio (ännu?) inte har tagit fram några drivrutiner för Vista. Det bero på vilken version du har 32 eller 64 bitar.

En snabb sökning på nätet ger vid handen att du inte är ensam om att haft problem med att installera detta kort i Vista. Särskilt problematiskt verkar det vara med 64-bitars Vista där M-Audio verkar vara en bra bit ifrån att få fram några drivrutiner alls.

 

Lite info om drivrutiner:

http://www.m-audio.com/index.php?do=support.faq&ID=2b9102ba8e228823582720fb3beba029

 

Du kan ju alltid kolla i enhetshanteraren och se om kortet har dykt upp där. Högerklicka i så fall på kortet och välj uppdatera drivrutin och peka ut platsen där du har drivrutinerna.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

[inlägget ändrat 2008-03-24 21:02:02 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

j.andersson

Jag har nu läst dokumentationen hos m-audio.com. Den dokumentation jag har i pappersformat stämmer inte riktigt när det gäller Vista och XP. Den sträcker sig fram till Windows NT och där skulle man göra tvärtom. Dvs först installera hårdvaran, sedan drivrutinerna.

 

Enligt den senaste dokumentationen så ska man visst göra tvärtom (som du mycket riktigt påpekade kunde vara fallet), dvs installera drivrutinerna först och sedan smälla i kortet.

 

Jag har 64-bitars Vista så jag tar helt enkelt och köper en ny hårddisk och installerar 32-bitarsvarianten där, så kan jag välja vilken variant jag vill använda vid uppstart. Ingen idé att vänta på att dom ska få fram drivrutiner för 64-bitars Vista.

 

Tack för hjälpen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...