Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

windows 98 installations problem


Tibbias

Rekommendera Poster

Hej, jag har ett problem med våra gamla dator. Jag vill få igång den så jag har en extra dator. Det är en packard bell iconnect 1700c win 2000 som standard,

 

Problemet är att jag skulle göra om datorn och installera win 98. jag har rensat hela datotorn med min boot98se jag tog hem, jag kan bara starta datan med disketen i, och det fattar jag, men jag kan inte installera win 98, det finns inga sånna alternativ, bara format c: och fdisk och sys c: å vidare, jag vet inte hur jag ska göra. 2000 är helt borta så jag kan inte gå in på felsäkertläge och installera det där. så snälla säg vad jag ska göra!!

jag har tröttnat att läsa alla engelska guider om hur man ränsar datan.

 

// Tibbe

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser att du tyvärr redan har tagit bort Win2000, synd, du hade kunnat fixat dig en Startdiskett för Win98 genom Win2000 också.

 

http://support.microsoft.com/kb/255292/sv

 

Har du en fungerande Startdiskett för Win98?

 

Hämta annars en här...

 

http://www.bootdisk.com/

 

Det finns två olika beroende, OEM och Custom.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OKEJ! men det var därifrån jag tog hem min boot som jag sedan la över på en disket, men det är kanske inte rätt variation på mitt win 98 för jag har suttit över 18 timmar och försökt med allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott 02

jag förstår int riktigt hur du har gjort men om du har rensat bort win2000 och nu har formaterat så att du har en C-partition med filsystemet Fat32 så borde det bara vara att sätta in Win98-CDn och starta på t.ex den här disketten

http://files.frashii.com/~bootdisk/tennessee/boot98se.exe

och sedan vid A:prompten skriva ordet

 

install

 

alternativt att leta upp Cd-romen via disketten och där skriva

 

install

 

Men det skall fungera direkt i A:prompten (vad jag minns).

 

Tänk på att dosdisketten inte kan se en NTFS-partition om det skulle vara det som ställer till det för dig (med undantag av Fdisk-kommandot)

 

amos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supergrease

testa att göra så här:

 

skulle gissa att du fortfarande har en dos eller nåt på datan..om inte så försök att installera ms dos (du kan ladda ner 6.22 från microsoft.com)fixa annars en bootdisk till win98 eller 2k från bootdisk.com (i 2000 så finns inget riktigt dos så du trycker f8 i starten i stället och följer instruktionerna)

 

skriv format c: (c motsvarar hårddisken beteckning)

så formateras hårddisken.

 

efter detså börjar du installationen av win98

 

om du inte vet hur man ändrar i bios så släng i en startdiskett till win98

och släng i cd:n i enheten

 

om inte detta funkar så föreslår jag ett nyttköp av hårddisk, eftersom hdd är gammal så kanske nån sektor eller nåt är har gått sönder...

 

[inlägget ändrat 2008-03-21 22:24:02 av supergrease]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kan du förklara hur du har gjort när du försökt formatera och lägga in din Win98?

 

Har installerat många WIN98, även om det varit WinME, Win2000 eller WinNT4, och till och med XP innan omformateringen, men det har i stort alltid fungerat.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tror att det funkar nu annars vet jag inte vad jag ska göra :) tack så mycket i allafall! Peace!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det började med att jag ville få in win xp på datan men det var för lite minne så allt krashade, och jag hadde plötsligt två win på samma drive C: tillslut fick jag in xp ordentligt med win 2000 gick bort, och jag hadde ingen skiva till 2000, då körde jag fdisk och format c: och format c: /s på den och då var allt borta tror jag, och nu står jag här. så var det :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått någon ordning på alltihopa?

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja jar trodde det först, och allt funkade fint men nu går det inte att installera vanliga program, den kan inte läsa från skivan och en massa sådant :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...