Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Composite till Firewire går det?


Eerra

Rekommendera Poster

Jag har en Nikon D50 systemdigitalkamera som jag kan koppla till en TV (Coposite) och sedan finns det en plugg (ungefär som till hörlursuttaget på en dator fast med enkel plugg) som går till kameran, det funkar utmärkt ta en bild och titta på resultatet på TV'n.

 

Jag skulle vilja göra samma sak med min bärbara dator som har Firewire uttag, det krävs i så fall en konvertering av Compoite till Firewire, går det att åstadkomma?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Composite of Firewire har absolut inget gemensamt alls. Det krävs en dator eller liknande för att konvertera mellan dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret, har försökt söka (google) och såg något om någon "liten låda" som ska finnas (var vet ej), och då är det i princip det du skriver att det krävs en dator, får ge upp de tankarna i så fall. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Om du har en digital videokamera som tar emot video-in (det är långt ifrån alla som gör det (varför, är en diskussion i sig)), kan du använda den som konverter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Canopus har ett antal apparater för att göra denna konvertering. De ska såvit jag hört vara riktigt bra, fixar t ex saker som Macrovision. De ska också hålla video och ljud i synk och en massa annat. Riktigt bra alltså.

 

Men, långt ifrån gratis.

 

http://www.canopus.com/products/videoconversion.php

 

Saken är den att överföring med Firewire är _exakt_, innebär en exakt kopiering från band till dator. Bättre än så blir det inte, oavsett pengar.

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-14 23:22:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
De ska såvit jag hört vara riktigt bra, fixar t ex saker som Macrovision. De ska också hålla video och ljud i synk och en massa annat. Riktigt bra alltså.

 

Fel. Inga Canopus-prylar tar bort macrovision.

 

Men du har rätt i att Canopus-prylar håller hög kvalitet, bättre finns, men är svindyrt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var intressant men jag har Panasonic SDR-H20 och ingen DV-in på den, tyvärr. :(

 

Om du har en digital videokamera som tar emot video-in (det är långt ifrån alla som gör det (varför, är en diskussion i sig))

 

Dyrare apparater förstås men du menar väl tekniska aspekter?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...