Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fildelningsdebatten vänder


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

Anjuna Moon

Nu har regeringen fått hjärnsläpp och vill fortsätta det vidriga arbete sossarna påbörjade när de senast (med största sannolikhet) lät amerikanska företag styra den svenska rättsapparaten.

Attityden är i korta drag att ge privata intressenter möjlighet att själva agera rättsligt på internet och utkräva privat information från ISP:er, med stöd av svensk lagstiftning.

 

Det handlar inte om att rättighetshavarna ska agera poliser. Det handlar istället om att de ska kunna använda de civilrättsliga åtgärder som redan finns, tex rätten att kräva att ett intrång upphör och att kräva ersättning för det.

Detta är ett helt fantastiskt blåögt sätt att se på saken eftersom den möjlighet som regeringen nu vill ge organisationer som MPAA och RIAA med största sannolikhet kommer starta en enorm häxjakt från amerikanskt håll. De har legat redo med sina advokatarsenaler i åratal och bara väntat på en sådan här svensk vändning. Dessa företag kommer göra allt för att sända sitt no-tolerance-budskap till svenska fildelare och i början kommer det handla om masstämningar, det vågar jag tippa.

 

Lika blåögt går man vidare med följande uttalande:

För att den olagliga fildelningen ska kunna motverkas krävs att berörda branscher tar sitt ansvar. Används upphovsrätten för att skydda föråldrade affärsmodeller blir det i förlängningen omöjligt att försvara den.

Herregud, hur dumma tror de vi är? Med den attityd de nu lägger till sig med så gör de det istället långt enklare för dessa megaföretag att just fortsätta med sina gamla affärsmodeller. Varför skulle de förändra denna enorma vinstgivande modell om konkurrensen som den fria fildelningen innebär kan kvävas. Den fria fildelningen har varit den ensamt starkaste möjligheten för konsumenter att säga att de fått nog av dessa arkaiska metoder som används för att styra utbud, tillgänglighet och priser.

 

Vidare säger man:

Våra åtgärder syftar till att främja utvecklingen av lagliga, attraktiva och konsumentvänliga sätt att ta del av musik, film, ­datorspel, litteratur eller annat upphovsrättsligt skyddat material som tillhandahålls via internet.

Än en gång, genom att stänga de fria konkurrerande konsumentkanalerna finns det ingen anledning för företagen att utvecka marknaden på detta sätt.

 

Går alliansen vidare med det här har de förlorat mitt stöd i nästa val. Då blir det piratpartiet istället.

 

Källa: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_972903.svd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser ditt inlägg så slås jag av en tanke, hur anser du att man skall tackla upphovsrätten kontra fildelningsfriheten.

 

Vid vilken storlek på artist eller företag skall man anse att dom redan tagit tillräckligt betalt för sina produkter?

 

Antag att någon producerar en film, den blir snabbt kopierad och spridd på nätet, när är det ok att fritt kopiera och sprida filmen?

Vissa filmer har ju kommit ut på Internet innan vi sett premiären i Sverige och med den tekniska utveklingen så är kopiorna snart minst lika bra som orginalen, varför då köpa överhuvudtaget?

 

Om vi tar dataprogram istället, en privatperson sitter på kvällarna och programerar ett bra verktyg, han lägger ut det som 30 dagars demo, efter det vill han ha en $30 för programmet, men det knäks snabbt och ligger på diverse siter för nerladdning.

 

Microsoft gör motsvarande programverktyg, det knäcks också och ligger fritt på nätet, är det ok i ena läget men inte det andra att kopiera och sprida vidare, var tycker du att gränsen går?

 

Som jag sett debatten hittills så finns det två läger, allt skall vara fritt eller upphovsrätten skall gälla även på Internet och man skall betala upphovsrättsinnehavaren för produkten man vill använda.

 

Själv anser jag att det inte är självklart att allt skall få vara fritt för kopiering och spridning men att upphovsrätten skall vara begränsad i tid just för kopiering och spridning.

 

Ex. gammal musik från 60- 70- 80-talet borde vara fritt för kopiering och spridning men inte vidare försäljning och samma gällande filmer.

 

Dataprogram borde ha kortare upphovsrätt, vissa program skrivna för en 15-20 år sedan går knappt att få igång på dagens datorer, även program som är en 10 år har knappast något ekonomiskt värde längre så efter typ en 10 år borde det vara fritt att kopiera sprida och använda sådana program men samma sak där, inte vidareförsäljning.

 

Du hänvisar till megaföretag men även mindre företag måste ju kunna skydda sina produkter och dom har inte råd med en massa dyra advokater, så vad göra, hur skall lagen utformas enligt din mening?

 

Bara lite nyfiken på din åsikt, eller tillhör du dom som anser att allt skall vara fritt oavsett vad det är bara det går att överföra digitalt?

Tunna/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Hm, verkar bara gå att besvara inifrån tråden idag, inte från Senaste inläggen. Här ligger iallafall mitt svar: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1038842

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...