Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blir bärbar bra som tv?


Jodie

Rekommendera Poster

Jag leker med tanken att ev köpa en bärbar dator att tillsammans med digital-tv-tillsats också kunna använda som tv vid camping.

Vilka prestanda krävs?

Brukar det fungera bra?

Får man tv-bild på hela skärmen eller bara ett mindre fönster?

 

Hur bred och hög i millimeter är bildytan på en 15,4 tums skärm med "vanlig" respektive wide-skärm?

Hur bred och hög i millimeter är bildytan på en 17 tums skärm med "vanlig" respektive wide-skärm?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det krävs en ganska bra processor. Jag har en amd sempon 3000+ 1.8 gh och det funkar, men jag rekomenderar en kraftigare variant för att få mindra hack och kunna göra annat utan att burken får tänka ihjäl (lagga ihop).

Men i det stora hela funkar det väll bra. Det följer med programvara och dessa är olika bra beroende på vilket märke tv kortet är. pinnacle har jag och deras program är bra, men det finns även gratisprogram t.ex mediaportal som kan andvändas, så tv kortet är inte låst till speciellt program. Man kan justera tv fönstrets storlek som med alla andra fönster och även ha fullskärm. Reser du mycket så tänk på att du måste göra regelbundna kanalsökningar =( , men det går ganska fort ca 1-2 min. en kul funktion att kunna pausa live tv och spola tillbaka . ett usb tv kort från pinnacle kostar ca 600kr men det finns billigare varianter för ca 250 kr, den enda egentliga skilnaden är väll mjukvaran och fjärrkontrollen.

 

nej nu har jag inte tid att skriva något mer jag ska spela in en film(med MITT tv kort) =)

 

ha det gott!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är en sån jag har. det går åt olika mycket mb per tid beroende vad du sparar filmen i, det går att spara i 3 olika format: orginalformat (tar minst på processorn men lite större plats) mpeg 2 och divx (tar minst plats men tar mäst på processorn, funkar inte för mig).

 

en film inspelad i "orginalformat" strax under 2 timmar tar 2.43 gb så det blir ca 20 MB per minut beroende på vad som spelas in,

(mycker färger och rörelser = större filer)

 

så enkelt räknakt ca 20MB per minut( cirka )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Om inspelningar inte tar mer plats än du skrev verkar det mycket praktiskt att skaffa ett tv-kort och en bärbar dator, att liksom få en "videobandspelare" på köpet

 

Du skrev tidigare "Jag har en amd sempon 3000+ 1.8 gh och det funkar, men jag rekomenderar en kraftigare variant för att få mindra hack...".

Menar du att bilden titt som tätt fryser lite och att det beror på processorhastigheten?

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=57033 anges i systemkraven "Intel® Pentium® 3 1.0 GHz or equivalent AMD® Athlon® XP• (recommended: Intel® Pentium® 4 2.2 GHz or equivalent AMD® Athlon® 64)"

Jag har kollat en del på t.ex. Elgigantens och OnOff's sajter efter lämplig bärbar men tycker det verkar som de går in för att inte ange processorhastigheterna...?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja det går lite segt när man ska byta kanal, växla mella timershift och live tv och ibland (inte jätteofta men händer lite då och då) så hackar ljudet och bilden visar cm stora "pixlar" i ca 5 sec. men min dator är ju som sakt gammal och skulle tro att nästan alla datorer som man kan köpa har bättre processorer än min så detta händer nog inte så ofta med nya datorer. notera att antennen som förljer med är ca 10 cm hög och jag fick lite sämre motagning med den än med min utomhusantenn, så beroende på hur bra motagning du har så kan du få kompletera med en bättre inomhusantenn eller kopla in tv kortet i din utomhusantenn.

 

 

tips. om du köper pinnacle usb tv kortet du länkade om tidigare så rekomenderar jag dig att upgradera programvaran för att med den medföljande versionen 4.2 så fungerar inte epg'n så bra och textteven klarar bara siffrorna 13579 (bugg) och timerskiftningen (från live till timershift) tar längre tid.

jag kör nu med verion 4.9 som är bättre. kontakta pinnacles suport så kan du få den, om dem inte redan har bytt ut den då!

 

 

ps. det är inte enbart ghz som bestämmer hur bra processorn presterar exempel : en "gammal" p4 på 3.6 ghz kan prestera sämre än en core 2 duo på 2.4 ghz för att den har mindre cache, är enkärnig och har lägre busshastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...min dator är ju som sakt gammal och skulle tro att nästan alla datorer som man kan köpa har bättre processorer än min så detta händer nog inte så ofta med nya datorer.

 

Du skrev tidigare att du har "1.8 gh", och jag tycker att de flesta nya bärbara i den prisklass jag tänkt mig (typ runt 5500:- max, helst betydligt billigare) som jag överhuvudtaget lyckats få fram någon processorhastigheter på, har typ runt 1,7 - 1,8 GHz.

Men varför är det så förtvivlat sällan processorhastigheten skrivs ut? Förr tycker jag att det var just processorhastigheten som FRÄMST framhölls...?

 

Det känns som om jag skulle behöva någon slags tjock kodnyckel med långa listor där de kryptiska processorbeteckningarna kan översättas till processorhastigheter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför är det så förtvivlat sällan processorhastigheten skrivs ut?
Med de nya Dual Core (dubbelkärniga) processorerna så går det inte att jämföra på samma sätt längre. En dubbelkärning processor innehåller egentligen två processorer och presterar därför närmare dubbelt så mycket som en vanlig enkel processor vid samma processorhastighet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp, och min processor har bara en kärna och väldigt lite cache ,tror det var 256 kb om jag inte minns fel...men visst jag tycket också det är väldigt jobbigt att en processor på 3.6 ghz kan vara sämre en en ny core 2 duo på 2.4 (exempel) det vore lämpligt om man kunde ha en standard att mäta total prestandan med tillexempel den här datorn har 4.0 i prestanda och denna 5.3 ... så man lättare kan jämföra mellan datorer!

 

ps. att bilden fryser ibland kan också bero på att man helt enkelt har för dålig mottagning, digital tv är mycket mer "kräsen" !!

 

extra: läs denna länk så ser du hur bra olika processorer är

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1037723#1037723

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-26 14:03:15 av gurre g]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med de nya Dual Core (dubbelkärniga) processorerna så går det inte att jämföra på samma sätt längre.

 

Brukar det alltid anges i reklamutskick, webbutiksinformation o.dyl. att en dator har processor med "Dual Core"?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det står specificerat vilken processor det är så brukar man kunna utläsa det från beteckningen. Man kan t ex använda Prisjakt för att ta reda på mer om en viss processor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...