Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

IBM AIX


killy

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

jag skulle vilja lära mig IBM:s unix, AIX. Jag vet dock inte vilken hårdvara jag ska köpa, ännu mindre var jag hittar denna.

 

Helst skulle jag vilja ha en bärbar dator som hade kunnat köra AIX 5.3 och även Linux.

 

Min fråga är alltså, var jag kan köpa billigast möjliga hårdvara som kan hantera både AIX och Linux.

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AIX funkar bara på POWER-processorer (om man bortser från uråldriga versioner av AIX). Så du behöver köpa en POWER-maskin från IBM, eller hitta nån beggad.

 

Mao finns det svjv inget billigt sätt att köra AIX annat än att t ex ta en kurs på nån högskola som har AIX-burkar.

 

Men frågan är varför du vill köra just AIX? Det finns en mängd fria UNIX-liknande system du kan köra på en vanlig PC (GNU/Linux, *BSD, Solaris) och så stora är inte skillnaderna.

 

Om det handlar om att bättra på cv:t för att kunna söka jobb som kräver "AIX-erfarenhet", så tycker inte jag att nån som suttit hemma och pulat med AIX har nån större fördel framför nån som suttit hemma och pulat med andra *nix-system. Enda skillnaden är att man kanske har bättre chans att komma med i nyckelordsökningar om AIX finns med. Och att det är ett tecken på företagsamhet att man lyckats fixa en AIX-burk för hemmabruk ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...