Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum-önskningar


Cecilia

Rekommendera Poster

Eventuellt två rullgardiner, en för sektion (precis som i kanalväljaren) och en för vald kanals forum.

Blir snarare svårare att hitta rätt då. Kanske att man ska tvinga användaren att först navigera till den kanal/forum frågan ska ställas i och inte ha en allmän dialog som kan öppnas från valfri vy. Det är inte en särdeles bra lösning det heller ska sägas.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 80
  • Skapad
  • Senaste svar

ja, en sortering på AKTIVA trådar. Det vill säga en vy där de trådar som någon senast postat i sorteras först!

 

Sedan när man håller musen över rubriken på en tråd ska man se vad som står i första inlägget. Trådvyn kan göras om en del när jag tänker efter

 

1: Ta bort den enstaka raden med inläggstext.

2: Möjlighet att sortera på aktivitet eller när den är skapad

3: Visa när senaste aktivitet var i tråden, vem som svarat, antal svar osv.

4: Som sagt, en popup när del av första inlägget visas.

 

Ledord - mindre men mer information!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter att "tjata" om forumväljaren när man skriver nytt inlägg.
En bättre lösning där har jag också funderat på. Vad sägs om något som Söksidan //eforum.idg.se/search.asp kanske, där man har kanalerna till vänster men att det är tomt till höger tills man har valt kanal. Kanalerna och antalet forum per kanal är ju inte fler än att man kan se alla på en gång. Då skulle man ju när man valt ett forum kunna få upp beskrivningen för forumet för en extra koll och kanske Vanliga frågor. Vad sägs?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte behöver du be om ursäkt fille777, det finns så mycket funktioner här och där i forumet, så det är helt naturligt att du inte har sett allt. Har du sett statistik-sidan t ex?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till och från i en del år nu har jag varit prenumerant av PC för Alla, men har aldrig besökt deras forum för att detta är tillräckligt för mig. Om det finns ännu fler känns det bara ännu mer överflödigt för min del. Nu vet jag förstås inte vad de andra forumen innehåller, men oavsett hur det står till så vore det väl bara bra att slå ihop allting...?

Jag var mer inne på de olika delforumen i Eforum. Är det någon vits med 5 forum i kanalen Nätverk t ex? Eller blir det lättare att förstå, placera rätt etc om man slår ihop några? Finns det forum som egentligen innehåller samma saker (som Virus-antivirus och Spionprogram)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja kunna gömma en tråd som jag tycker är ointressant, så jag slipper se den i listan över senaste inlägg/trådar. Jag vet att man kan göra filter, men då göms alla trådar i det forum man döljer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några spontana funderingar kring kanalerna/forumen:

 

1) Ta bort forumet "Databashanterare"

- De största och just nu vanligaste finns ju som egna forum

 

2) Ta bort forumet "Gratisprogram (freeware)"

- Känns konstig på något sätt, borde inte mer eller mindre alla gratisprogram kunna sorteras in i andra forum och då bättre kategoriseras?

 

3) Ta bort forumet "Nätverket - mjukvara/operativsystem"

- Känns lite gammalt, typ Netware vs. Windows eller? Tror att alla frågeställningar skulle kunna sorteras in i andra forum.

- vad skiljer egentligen idagsläget hemmanätverket från LAN? Kan man slå ihop alla nätverksforum?

 

4) Byta namn på forumet "Webb - allmänt"

- Borde väl heta "Webbutveckling - allmänt", nu kan allt möjligt om webb-relaterat hamna där.

 

5) En hel kanal för Mac?

- Skall det in under Operativsystem?

 

6) Flytta forumet "Webbeditorer" till kanalen "Webbutveckling & -design" (ligger idag i kanalen "Internet").

 

7) Fler forum i "Fel" kanaler?

- Exchange (idag i Program-kanalen)

- Webbserver (idag i Internet-kanalen)

 

8) Ny kanal? - "Serverapplikationer"?

- Mailserver

- Webbserver

- ?

 

9) Nytt forum i Databas-kanalen?

- Design/modellering

 

10) Kanske lägga till Blu-Ray till DVD-forumet i Hemelektronik-kanalen?

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cluster skrev:

 

10) Kanske lägga till Blu-Ray till DVD-forumet i Hemelektronik-kanalen?

Jag tycker att Blu-Ray skulle ha en egen avdelning under Hemelektronik. Det ska handla om både spelare och film.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är mina förslag på borttag och sammanslagningar av delforum,

 

Datorbygge:

- Ta bort kylning/dämpning. Lägg det kvarvarande datorbyggeforumet under sektionen Hårdvara och radera sektionen Datorbygge

 

Hemelektronik:

- Slå samman HTPC och Hemmabio

 

Hårdvara:

- Dr Data används alltför generellt, ta bort eller döp om till ex. Hårdvaruproblem om den ska vara kvar.

- Slå samman TV-kort med Grafikkort

 

Internet:

- Forumet Surftips tycker jag nästan enbart har använts till att promovera länkar med personliga querystrings för egen vinning, eller annan form av reklam. Ta bort?

- Flytta Webbeditorer till Webbutvecklingssektionen.

- Flytta Webbserver till Webbutveckling

 

Mobilt:

- Flytta Utveckling för mobilt till Systemutveckling

 

Nätverk

- Det räcker med ett nätverksforum tycker jag

 

Operativsystem

- Ta bort Novell, Win98/ME, Windows Home Server. Dessa frågor kan läggas i Övrigt

- Slå samman samtliga Windows Server-forum

 

Program

- Ta bort Exchange och Lotus Notes, vad gör dessa så speciella här?

- Ta bort Gratisprogram

 

Spel

- Ta bort Multimedia, vad gör den här (hör inte hemma någonstans för den delen, ordet är förlegat och för generellt idag)

 

Systemutveckling

- Ta bort Delphi och Lisp, används väldigt sällan. Frågor kan ställas i Övrigt.

 

Säkerhet

- Slå samman Virus - Antivirus och Spionprogram

 

Webbutveckling

- Lägg till Ajax

- Ta ev. bort CGI/Perl, frågor kan ställa i Övrigt

 

Övrigt

- Ta bort Bilar, hör verkligen inte hemma på E-forum

- Ta bort Datorkrig, förlegat.

 

Mac

- Ta bort hela sektionen. Lägg till Mac OS under Operativsystem.

[inlägget ändrat 2008-02-21 20:40:13 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Datorbygge:

- Ta bort kylning/dämpning. Lägg det kvarvarande datorbyggeforumet under sektionen Hårdvara och radera sektionen Datorbygge

 

Ja, Datorbygge/montering har mera blivit rådgivningsforum vid köp av datordelar. Inte så mycket datorbyggarproblem och modifikationer, som egentligen var grundtanken till forumet.

 

Övrigt

- Ta bort Bilar, hör verkligen inte hemma på E-forum

- Ta bort Datorkrig, förlegat.

 

För att inte tala om Språkvård. Tycker inte att det passar på Eforum. Språkfrågor och andra diverse frågeställningar kan väl tas upp i Öppet forum! Ordet är fritt...

 

Hårdvara:

- Dr Data används alltför generellt, ta bort eller döp om till ex. Hårdvaruproblem om den ska vara kvar.

 

DrData kan slåss ihop med Hårdvara - övrigt. Förvillande lika forum.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

[inlägget ändrat 2008-02-21 21:20:38 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till idé, att kunna se hur många som har läst en tråd

Fungerar tyvärr dåligt när de flesta läser inläggen på första sidan, dvs Senaste inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, en sortering på AKTIVA trådar. Det vill säga en vy där de trådar som någon senast postat i sorteras först!

Är inte det Senaste trådarna? Eller är det bara en liten ruta som Senast obesvarade du vill ha?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste trådar är senaste skapade trådarna, inte senast aktiva. Om man enbart besöker Eforum via senaste trådar ser man inte att någon hittat, och postat, ett inlägg i den där gamla tråden om, säg, regler i Outlook. Den tråden förblir begravd.

 

ärligt, jag gillar möjligheten att läsa via senaste inlägg. Det går snabbt att ögna igenom vad som hänt i en kanal, ett forum eller, om man är ambitiös, hela Eforum.

 

Jag gillar även upplägget på exempelvis phpBB forum där man enkelt kan läsa av aktivitet i trådar, antal inlägg, skapare och vem som senast postat. Samt då även med ETT klick gå till det första olästa inlägget i tråden.

 

Med detta kommer jag till nästa detalj på listan, och det är hur man läser trådar. Eforum är lite speciellt med sin trådade vy, att det blir en trädstruktur på svaren. En bra sida med denna är att det är lätt att följa en gren i diskussionen men det finns två avigsidor.

 

1: Grenarna klarar bara ett visst djup

2: Vid aktiva trådar, som denna, är det ett visst jobb att läsa/hitta de senaste inläggen.

 

Förslag 1: Gör det möjligt att visa en tråd antingen i trädvy eller rak kronologisk ordning.

Förslag 2: Gör det möjligt att via ett klick gå till första olästa inlägg oavsett om förslag ett accepteras. Ta hänt sen sist. Från denna borde man verkligen hamna på den första nya inlägget när man klickar på länken.

 

Förslag 3: Senast obesvarade, senast aktiva, senast skapade är alla en möjlig vy av en kanal eller hela forumet. Låt de alla se lika ut, låt det vara ett val man kan göra. Exakt hur denna vy ska se ut? Tja, som jag sagt. Enkel, snabb och informativ. Vad, vem, när.

 

Nu är frågan hur mycket resurser det finns att göra allt detta. ja, inte bara det jag föreslår. Samt om man ska hålla kvar vid nuvarande motorn för Eforum och anpassa den mot en mer modern variant eller kanske ta en moderna motor och anpassa mot de särarter som finns hos Eforum?

Vad är enklast? Vad är mest framtidssäkert?

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är frågan hur mycket resurser det finns att göra allt detta. ja, inte bara det jag föreslår.

Det är en person i dagsläget som kan jobba med utveckling av Eforum, så det tar kommer ta tid att göra stora ändringar. Det är därför viktigt att prioritera, så det som är viktigast blir gjort först.

 

Jag börjar med att sammanställa alla önskningar och så återkommer jag hit i Diskutera Eforum när det är gjort för ytterligare synpunkter. Sedan börjar jag en diskussion med ansvariga på IDG om hur man lämpligen går vidare.

 

En fördel med att byta plattform/motor till samma som de andra IDG-forumen är att fler personer har kunskapen om hur den fungerar, vilket troligen gör det lättare att få ändringar gjorda. Men det finns mycket fler funktioner i Eforum än det finns i de forumen så det skulle ta lång tid att utveckla den plattformen till samma nivå som Eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en person i dagsläget som kan jobba med utveckling av Eforum

 

Det är väl JoGi, Johannes Hansson, du menar, Cecilia? Prioritet nr 1 för honom just nu borde dock vara att uppdatera Senaste obesvarade frågor, där bl a den här tråden finns med, och Hetast just nu.

 

Tillägg: Finns det någon möjlighet att flytta på sitt eget inlägg så det hamnar sist i tråden i stället för mitt i? Iofs är det helt och hållet mitt eget fel att det här inlägget står där det står. Jag klickade ju inte fram hela tråden utan bara på Besvara under det senaste inlägget.

[inlägget ändrat 2008-02-22 10:45:49 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer med båda delarna. Men att fixa till Senaste obesvarade mm ska väl gå fort hoppas jag, jämfört med de större förändringar som diskuteras här.

 

Tillägg:

Såg inte ditt tillägg först.

Nej, det finns ingen möjlighet att flytta på ett inlägg inom tråden utan det bestäms av vilket inlägg du trycker Besvara på.

[inlägget ändrat 2008-02-22 10:50:01 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna, precis som Cluster och Stefan Eklinder har du också tagit fram ett vettigt ommöbleringsförslag:Igår 20:41. (Det ska bli intressant att se om bil- och Mac-ägarna protesterar.) Det enda jag vänder mig emot är förslaget om att flytta Win98/ME från Operativsystem till Övrigt.

 

Win98 och ME är ju operativsystem. Än så länge kommer det frågor från folk som fortfarande kör dessa osupportade OS och då är det väl bra att de lägger dem i rätt delforum. Alla problemtrådskapare ger inte heller nödvändig basinfo, t ex vilket OS de kör. Har de åtminstone placerat sin fråga under rätt OS-rubrik blir det lättare att hjälpa dem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag vänder mig emot är förslaget om att flytta Win98/ME från Operativsystem till Övrigt.

I min lista, där jag säger Övrigt så menar jag respektive Övrigt-forum i samma sektion.

 

I det här fallet anser jag alltså att dessa lastgamla Windowsvarianter skall ställas i Operativsystem, Övrigt. Det finns säkert folk som sitter kvar med såväl Win95 som Win3.1 och Mac Os Classic, men jag ser inget berättigande att ge dessa gamla OS egna delforum längre, kör man på det resonmenanget att alla ska ha lika rätt till delforum kommer vi får en enormt massa fler delforum med tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min lista, där jag säger Övrigt så menar jag respektive Övrigt-forum i samma sektion. I det här fallet anser jag alltså att dessa lastgamla Windowsvarianter skall ställas i Operativsystem, Övrigt.

 

Jaså var det så du menade! Då förstår jag och tar tillbaks min invändning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2: Okända snabbknappar. Testa ALT + 0149, dvs skapa en •. VEM använder dessa? Samt - om man nu har en snabbknapp för blå text ska den väl fungera på samma sätt som om man klickat på knappen för blå text?

Är inte ALT + nummer en inbyggd funktion i Windows och inget som är specifikt för Eforum?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Cecilia skrev:

Är inte ALT + nummer en inbyggd funktion i Windows och inget som är specifikt för Eforum?

 

Nä, inte om man kollar här:

 

http://tlt.its.psu.edu/suggestions/international/accents/codealt.html

 

ALT + M och ALT + S i Firefox fungerar inte per default utan man får gå in i about:config och fixa till inställningarna för det här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, inte om man kollar här:

Hur menar du nu? Visst är det en Windows-specifik grej och inte e-forumspecifik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Hur menar du nu? Visst är det en Windows-specifik grej och inte e-forumspecifik.

 

Ok, jag missförstod kanske Cecilia då.

Menade att om man vill ha specialtecken får man använda ALT + nummer.

 

ALT + S = signatur ALT + M = skicka på Eforum och det fungerar inte i Firefox om man inte fixar till det i about:config.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

[inlägget ändrat 2008-02-22 15:31:43 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menade att om man vill ha specialtecken får man använda ALT + nummer.

Jo precis, kan dock inte se att något annat diskuterats. Hursomhelst är det bara ALT+bokstavs-grejerna som är eforum-specifika (och som du säger måste aktiveras i FF för att fungera)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...