Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

rensa allt från en hårddisk!


gangster

Rekommendera Poster

jag har sökt igenom forumsdelarna och läst lite men ännu inte hittat någon som varit lika korkad som jag.

 

För en tid sedan så släpptes en vista ultimatum 84bits och jag nappade direkt, tänkte att det inte kunde skada om jag testade, sen har det visat sig att jag inte kan installera xp pro 32 och 64 bits på denna 84 bitars version...

Jag var smart nog att bara testa vista på 1 hårddisk så jag har iaf xp på en men det räcker inte långt.

 

ehm...om jag sätter vista som master och xp som slave så får jag fullt utrymme men inte tvärtom, därför vill jag ta bort hela vista eller om det finns andra alternativ.

 

jag hoppas ni förstår någorlunda vad jag menar :-) och att någon har lösningen

 

 

EDIT: Anledningen till att jag inte vill ha kvar vista är att mitt, ljudkort, nätverkskort, tv-kort och tangentbord/mus inte är komplatibelt med vista, tycker det är lite mycket att byta ut

[inlägget ändrat 2008-02-15 15:23:14 av gangster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar som att jag har fel som vanligt :lol:...x86 betyder tydligen 32bits hmm...men samma fråg ändå varför kan jag inte installera xp på det

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

samma fråg ändå varför kan jag inte installera xp på det
Exakt vad är det som du vill åstadkomma? Det låter (om jag tolkar det hela rätt ) som att du vill ha en helt ny ren installation av XP(?)

 

I så fall är det "bara" att stoppa i XP-skivan, ställa om BIOS att boota från CD/DVD. Sen under installationsfasen välja att formatera hårddisken. Du kan nog inte installera XP ovanpå Vista.

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vill ha xp , om jag behöver ha xp på slaven vet jag inte men grejen är att jag får fel varje gång jag ska till o installera över vistat, kommer inte ihåg just nu vad det var för felmeddelande men jag vart tvungen att avsluta installationen iaf

 

om det inte går att installera över vistat...kan man göra något annar då? typ radera allt på disken?

[inlägget ändrat 2008-02-15 15:48:04 av gangster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt det enklaste är att boota från XP-skivan.

Ett bra tips kan ju även vara att bara ha systemdisken i (dvs. tillfälligt koppla ur alla andra diskar) under installationen.

 

Utan att veta felmeddelandet så blir det svårt att komma med mer konkreta tips än så. Men om du skaffat din XP-skiva på samma sätt som Vistan så kan problemen mycket väl bero på att det är en piratkopia...

 

/Cluster

------------------------------------------------------------

Ditt vetande är värdelöst om inte andra vet att du vet

-----------> http://eforum.kicks-ass.net <------------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske det kan bero på, men låter konstigt tycker jag (med mina ringa kunskaper :-))

 

men jag har bootat från cd:n men jag kommer inte längre än där man får en blå särm och den förberer installationen, på hårddisken med xp fungerar skivan varje gång

 

Men jag ska stoppa i "vista disken" om en stund, måste ha "xp disken" i en liten stund till...

 

men det finns altså ingen chans att tömma ALLT så man får den i samma skick som när den ligger i lådan i affären? eller nästan iaf :lol:

[inlägget ändrat 2008-02-15 16:01:05 av gangster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
men det finns altså ingen chans att tömma ALLT så man får den i samma skick som när den ligger i lådan i affären? eller nästan iaf :lol:

 

Om det är en märkesdator du har så borde det finnas en återställningspartition som är dold på hårddisken. Den återställer datorn till såsom den såg ut första gången du startade den efter köpet.

 

Hur du kommer dit brukar stå längst ned i skärmens nederkant vid start. Oftast är det en F-tangent du ska trycka på under uppstart för att aktivera det hela. Har du nu mekat med andra installationer kan du ha blåst den dolda partitionen också. Då är det kört.

 

Vid en googling tycks det vara en torrent du har laddat ned Vista Ultimate med, och då kan du ha fått in allt möjligt skit i systemet.

 

Sista möjligheten är ju att blåsa allt med Killdisk. Tar lite tid allt beroende på hur stor disken är du har installerat Vista Ultimate på.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jadu, jag känner ett litet torrent förakt här :-) jag har faktiskt aldrig varit med om en smittad scenerelease som det var i detta fallet, bara om man laddar hem massa skit riskerar man att bli nersmutsad med virus och skit.

 

jaja tillbax till ämnet.

 

jag har en DELL dator, vet inte om det räknas som märkesdator men jag har aldrig sett någon sådant alternativ som du mämner, däremot killdisk har jag hört talas om men aldrig vågat prova...får se hur lång tid det tar...Tack allez

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
gangster skrev:

jadu, jag känner ett litet torrent förakt här :-)

 

Inte alls. Har inget förakt alls.

 

Det är ju allmänt känt att program från hubbar och torrents med största sannolikhet är smittade. Vista Ultimate är Vista Ultimate. Möjligen att dom kallar den lite annat på torrentssidorna. Kanske rent av bakat in SP1 där, som någon kommit över i förtid.

 

jag har en DELL dator, vet inte om det räknas som märkesdator men jag har aldrig sett någon sådant alternativ som du mämner,

 

DELL är vad vi kallar märkesdator.

Dom flesta brukar ha det jag nämner, men DELL skickar kanske ut CD-skiva istället för att gömma den på en dold partition.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo jag hade 3 st recovery skivor tidigare men ja de ...hmm försvann.

 

ska ringa till Dell, annars kör jag killdisk och hoppas ppå det bästa...ska bara ha tid för det också...Tack för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...