Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samsung SP2514N DÖD! HJÄLP!


Ashfin

Rekommendera Poster

Igår så knasade en propp i växelådan i hallen, så jag böt växelådan.. när jag hade satt på all elektricitet så märkte jag att datan fick en blå skärm där det stod "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME" som rubrik och massa text och koder.. jag har ingen cd-rom i datan så jag tog hårddisken till min andra data, där hade jag satt i kablarna och allt, men när jag satte igång datan så kom ingen hårddisk upp, den lyckades också förstöra musuttagen för bägge datorerna.

Min andra dators hårddisk hade också blivit pajad, så jag fick formatera den.

 

Men problemet är nu att min Samsung SP2514N inte existerar när jag tar in den till datorn.. och att musuttagen inte funkar, kan ni hjälpa mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så jag tog hårddisken till min andra data, där hade jag satt i kablarna och allt

Satte du den flyttade hårddisken på samma kabel som den befintliga hårddisken?

I så fall, byglade du om hårddisken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS/2

 

Jag har en Microsoft Intellimouse Explorer 3.0 som funkar med bägge USB och PS/2.

Jag har även en normal Dell mus med PS/2.

 

Jag har testat bägge musen på bägge datorerna med PS/2, det funkade inte.

Men när jag hade satt in Microsoft musen med usb så funkade det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har två enheter (hårddisk och/eller CD/DVD-enhet) anslutna på samma kabel så måste den ena enheten vara byglad som master och den andra som slave för att det ska fungera. På bilden http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:P-ata_and_80pin-cable.jpg så ser du en vit plastpropp som sitter över två stift, det är bygeln. Man får läsa på klisteretiketten på hårddisken hur bygeln ska sitta för att få den önskade funktionen. Normalt så ska hårddisken man startar ifrån vara byglad som master och den andra enheten då slave.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men jag hade ju sist testat med bara Samsung hårddisken (master).. men inget kom fram det stod bara No boot device detected: System halted. eller ja något liknande iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så kan man inte flytta en hårddisk med Windows på från en dator till en annan och få den Windows-installationen att starta eftersom det är så mycket drivrutiner och så som inte stämmer då längre.

 

Men något har ju hänt med hårddisken det är klart när det står "UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME", men även om det inte går att boota (starta) datorn från hårddisken så kan det gå att komma åt filerna på hårddisken om man ansluter hårddisken som extradisk (slave). Dock om hårddisken har blivit alltför skadad så går ju inte det heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade även testat ta bort blygeln och då funkade den inte heller.. men då var det kanske inte satt som slave då eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur man ska bygla varierar mellan olika hårddiskar så man måste läsa noga på etiketten på hårddisken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns 3 olika texter och bilder nedanför dem.

 

Jumper Pin Setting

sen är det 3st olika bilder på där man sätter fast blygeln, ingen av dem med bygel på.

 

General Pin Setting

Samma som ovanför fast första bilden har bygeln på första raden till höger och sista bilden har bygeln tredje raden från höger.

 

Limit Capacity to 32GB

Första bilden har 2st byglar(stavas det så?) från höger till andra raden.

Andra bilden har bygeln andra raden från höger.

Tredje bilden har byglarna i mitten.

 

Sen nedanför finns det en ruta med följande text

 

MASTER ----------SLAVE------------CABLE

(1 DRIVE)----------------------------SELECT

 

[inlägget ändrat 2008-02-15 17:48:41 av Ashfin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ledsen, men jag kan inte förstå hur det ser ut. Du ska välja Slave och du ska inte begränsa hårddisken till 32 GB.

Kontrollera att den andra hårddisken (den som hör hemma i datorn) är byglad som Master.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag hade tagit den till affären där jag köpte den ifrån och dom sa att den var sönder och att det inte finns något dom kan göra åt saken.

 

Så nu har jag köpt en Extern Elements 320gb.

 

Men tack för all hjälp, uppskattas verkligen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ssppeeeedd

Har den fungerat eller dog den bara plötsligt? Är den rätt i kopplad? Har den ström? Är den helt död?

Har du garanti kvar så SKA dem ta en tit på den:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag testade den hemma så var den rätt kopplad och allt men ingen av datorerna kunde känna igen hårddisken.

 

Min garanti har tyvärr gått ut så de sa att det inte var något de kunde göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ssppeeeedd

Då är det nog så att den är sönder kanske kortslutning så du får nog köpa en ny. :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ssppeeeedd

Onoff tycker jag värkar vara bra!

Hade en kompis som köpte en data skärm där och den gick sönder efter 2veckor och han lämnade in den och fick en ny och detta upprepades 4ggr! sedan så ville han ha pengarna tillbaka!

De kanske inte har kvalitets grejer men dem bytte utden hela tiden!:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...