Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bok-layout i Indesign


cheerios_123

Rekommendera Poster

Ska hjälpa en lärare att sätta ihop 100 sidor text till något bok-liknande med bilder.

 

Först hade jag varje kaptitel i word format, och sedan monterade jag in dom i ett vanligt-indesign-dokument och lade till bilder efterhand.

 

Jag fick senare höra talas om bok-funktionen men jag fattar inte den ändå och har inte tid att montera in all text på nytt.

 

Jag är inte så bra på InDesign och har tillochmed stött på problem med en till synes så enkel grej som att sidnumrera sidorna med siffor i höger hörn på alla sidor.

Så jag undrar, hur gör jag för att enkelt sidnumrera alla sidor, plus att siffornra ligger rätt om man har text på fram- och baksida av pappret (som i en bok)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag undrar, hur gör jag för att enkelt sidnumrera alla sidor, plus att siffornra ligger rätt om man har text på fram- och baksida av pappret (som i en bok)?

 

Lättast gör du detta genom att öppna mall-sidorna som finns i samma fönster som du har alla sidorna (F12). I mallen kan du skapa en textruta och sedan högerklicka för att infoga tex sidnummer.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack så jättemycket!

 

en fråga till:

Hur gör jag för att sidnumreringen ska börja räkna vid en senare sida än den första i dokumentet? Jag vill t ex. att siffra 1 ska börja på sidan 3 och de förgeånde sidorna ska inte ha någon siffra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att sidnumreringen ska börja räkna vid en senare sida än den första i dokumentet? Jag vill t ex. att siffra 1 ska börja på sidan 3 och de förgeånde sidorna ska inte ha någon siffra.

 

För att det inte skall vara någon numrering på de första sidorna så kan du byta master/mall på de första sidorna genom att dra en ny mall till dem. Sedan högerklickar du på en av sidorna och väljer "Numbering and section options" där kan du välja bort "automatiskt numrering".

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen!

 

En till fråga....texten är i spalter inom Indesigns ramar, jag vill att på det utskrivna pappret så ska inte texten öka i storlek och ta upp hela pappret utan vara lika liten som det ser ut på skärmen när den är inom ramarna.

 

Sifforna har jag dock utanför ramen i hörnet...och de komemr itne med när jag skriver ut då....hoppas jag inte är för virrig i min förklaring :)

 

Men på utskriften vill jag alltså ha siffror i nedre hörnet och texten precis som den ser ut på skärmen, monterad inom ramarna..

 

Hur gör man då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sifforna har jag dock utanför ramen i hörnet...och de komemr itne med när jag skriver ut då....hoppas jag inte är för virrig i min förklaring :)

 

Men på utskriften vill jag alltså ha siffror i nedre hörnet och texten precis som den ser ut på skärmen, monterad inom ramarna..

 

Det låter som att du har problem med skrivarmarginalerna. Vad har du för skrivare? Många skrivare klarar inte av att skriva ut längst ner på pappret.

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, det är en hp color laserjet 2600n

 

men jag vet inte om det är problemet för den verkar ju förstora texten på utskriften, som att ramen där jag monterar texten är hela a4 pappret, fast jag i själva verket vill att ramen ska ta upp en så liten del på det utskrivna a4-pappret som det ser ut på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag vet inte om det är problemet för den verkar ju förstora texten på utskriften, som att ramen där jag monterar texten är hela a4 pappret, fast jag i själva verket vill att ramen ska ta upp en så liten del på det utskrivna a4-pappret som det ser ut på skärmen.

 

 

Ett vanligt fel när man börjar använda InDesign är att sidorna man skapar ofta är det amerikanska formatet Letter istället för A4. Det gör att det hela kan se lite galet ut. Har du testat att gå igenom skrivarinställningarn och sett efter att allt stämmer där med marginaler osv?

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är allt vanligt a4....

jag vet inte hittar inget bra på skrivarinställningar, men eftersom den verkar skala om texten tänkte jag att det var nån inställning där...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...