Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lagerfråga


Krister E

Rekommendera Poster

Är ingen expert på bildbehandlingsprogram, vilket kommer framgå tydligt av min fråga.

 

Har två gif-bilder och jag vill lägga den mindre på ett speciellt ställe i den större bilden.

 

Om ni ser på bifogad bild så vill jag ha ett racketmärke placerat i den vänstra delen av bilden (den mörkblå delen).

 

Nämnas ska också att jag använder Paint Shop Pro 6, jag vet att det finns bättre program men jag kan iaf det här lite grann.

Har även Photoshop CS2 men den får man nog gå en kurs för att förstå.

 

Hursomhelst har försökt att kopiera den lilla bilden och sedan försöka att klistra in den i den stora. Men tyvärr så är då dessa dom enda valen man har:

Paste as a new image, new selection och new transparent selection.

Den som jag vill ha, new layer, går inte att klicka på.

 

Så hur får man in den lilla bilden?

 

[bild bifogad 2008-02-03 16:12:02 av Krister E]

1026835_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du markerar hela den lilla bilden och drar sen in markeringen på den stora bilden? Blir det inte då ett eget lager.

 

Själv använder jag bara PS och det är inte så svårt(tycker jag) att förstå grunderna i det så för Min del är det ingen tvekan om vilket program du ska använda... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix, det enda som händer om man markerar och drar är att man drar markeringen ur bilden så att man får den rutiga bakgrunden, den hamnar alltså inte i den stora bilden.

 

Har testat drag metoden i PS, där man håller nere Alt, men det som händer är att den runda symbolen med ett snedstreck dyker upp i den stora bilden.

 

Så det verkar inte funka i PS heller, åtminstone inte dragmetoden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det fungerar i PS, men du måste markera lagret som skall släpas. Öppna båda bilderna i PS. Använd markeringsverktyget och markera racketmärket. Tryck Ctrl+C. Markera nu den andra bilden och tryck Ctrl+V. Nu är märket inklistrat i ett nytt lager och är markerat. Flytta med piltangenterna eller med musen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma i att det är klart det går :)

 

Och du ska inte hålla ner någon knapp utan bara markera bilden, vilket bara är ett lager, och använd flyttvertyget och dra in markeringen på den stora bilden. Klart ;)

Om du nu inte vill klipp och klistra...

 

[inlägget ändrat 2008-02-03 16:37:28 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser på bilden så har den röda färgen på Babolat-bilden försvunnit.

 

Jag har inte gjort några storleksändringar utan jag la bara på Babolat på den stora bilden och sen sparade jag den så att ni kunde se hur färgen försvunnit.

 

[bild bifogad 2008-02-03 16:51:20 av Krister E]

1026849_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog enklare om du mailar mig de två bilderna så ska jag se vad jag kan göra. Sen skickar jag tillbaka en Photoshop-fil där du kan finjustera placeringen.

Skicka till adressen i min profil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som du har fått lagret/bilden ställa sig i läge "Indexed color".

Det skaför det mesta vara antingen RGB eller CMYK, som det ska vara.

 

Du ändrar det i menyn under Image -> Mode -> RGB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta mig fan det funkade!

 

Man lär sig något nytt varje dag.

 

Tack för all er hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...