Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sony eller Fujii?? Hjälp


2times

Rekommendera Poster

Hej!

 

Någon som kan ge lite rekomedationer. Ska köpa ny digitalkamera och har kommit ner till 2st. Men är lite kluven på vilken jag ska välja.

Om inte någon annan har något bra förslag så står det mellan:

Sony CyberShot DSC-T200 och

Fujifilm FinePix F50fd

 

Någon som kan kommentera dessa? Behöver hjälp!!!!

 

// John

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

 

 

Jag skulle faktiskt råda dej att inte välja någon av de modellerna då ingen av dem har optisk sökare. Jag skulle personligen välja en Sony CyberShot DSC-W90 Black (finns i flera färger) istället tror jag... Den har 8.1mp , isokänslighet mellan 100 och 3200, optiskt sökare, makrofotomode med endast 4cm fokuseringsgräns, bildstabilisering och en hel massa andra mer eller mindre använbara features... Cybershotkamerorna är också byggda på ett trevligt sätt och sony har sedan ett antal år tillbaka använt sej av carl seissoptik vilket ger skarpa fina bilder.

Tror du skulle bli nöjd med den!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

W90 har förutom optisk sökare (vilket för inbitna fotografer är ett måste) möjligheten att göra vissa manuella inställningar, den har snabbare slutar tider och den maximala bländaröppningen är 2,8 vilket innebär att det är möjigt att ta bilder vid lägre ljus än med den andra kameran. Minus kan tänkas vara att den har mindre zoom. Men på kompaktkameror ger sällan telefotozoom bra bildkvalité ändå... så i många fall kan det ge lika bra eller tom bättre kvalite att ta en bild med inte så stor zoom och sedan andvända ett bildbehandlingsprogram att zooma in i efterhand... men det gäller bara små kompaktkameror , en slr med ett bra objektiv ger mycket bättre bilder även med telefotozoom! En annan negativt aspekt kan för en del vara att den har en något mindre lcd men det är också något som inte spelar så stor roll för mig då jag hellre använder optisk sökare och sedan tittar på bilderna på datorn fullscreen innan jag bedömmer bilderna som bra eller mindre bra. Det går inte att bedömma en bilds kvalité vare sig på en 3,5 eller en 2,5 tums skärm, så hur som helst bör man ju se dem på datorn i vilket fall som helst. Så skärmen är mest bara till för att se att man fångat det man ville egentligen...

Bör kanske säga att jag inte har W90 själv men har använt en föregångare med belåtenhet. Som fotograf skulle jag välja W90 pga av ovannämnda saker. Sedan är den ju lite mindre och ser rejälare ut, men det är ju mer en smaksak vad man gillar...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En optisk sökare är en sån som "alla" kameror hade innan digitalkameror kom, d v s ett litet hål du kikar i för att sikta in kameran. Kan vara bra ibland om det är svårt att se på displayen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...