Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej installera saker i Ubuntu


StaLin

Rekommendera Poster

Gammal XP-användare som nu prövar Ubuntu 7.10 har problem.

 

Att installera OS gick hur lätt som helst. Men jag lyckas inte installera något.

 

1. Jag försöker installera codecs så att jag kan titta på olika filmer. Jag försöker installera Gstreamer0.10-plugins-ugly som tydligen ska vara populärast. Jag får felmeddelande om att the conflicting software must be removed first. Jag växlar till Synaptic och försöker installera därigenom istället, men får felmeddelande "the following packages have unresolvable dependencies...libid3tag0 och libmad0 but it is not installable. (jag gör även försök med att leta upp och installera dessa två lib..., men får ungefär samma fel.)

 

2 OK, jag ger upp och försöker installera hederliga VLC, först via "Add/remove", men får gå via Synaptic pga konflikt. Där får jag när jag försöker installera vlc något: The chosen action also affects other packages... OK, jag väljer Mark men får samma felmeddelande som ovan, dvs the following packages have unresolvable dependencies...vlc-nox is not going to be installed, libsdl-imge1..2 och ttf-dejavu is not installable.

 

3 Nu tröttnar jag och går vidare i livet. Jag går till www.firstclass.com och laddar hem klienten som ska fungera med Debian (som jag förstått är det Ubuntu baseras på). När jag försöker installera får jag följande felmeddelande: Error: Dependency is not satisfiable: libqt3-mt

 

libqt3c102-mt

 

4 efter att ha prövat punkterna ovan ett antal gånger känner jag mig missmodig och vänder mig till eforum och hoppas få hjälp.

 

HJÄLP!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket. Det såg visserligen annorlunda ut i 7.10, men nu förstod jag vad jag letade efter. Nu fungerar det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...