Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Brandvägg Nödvändig?


Jorn

Rekommendera Poster

Hej.

Har en fråga angående Brandvägg.

Har Avast Antivirus installerat + DI-604 Router + DLink DSL 300T Modem.

Måste jag installera en separat Brandvägg, eller räcker det med det som

redan är installerat(Windows Brandvägg aktiverad)

 

// Jorn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows branvägg är totalt värdelös, routrarna skyddar lite men jag rekomenderar fortfarande en helt separat brandväg, vill du att det ska avara gratis är det bara att ta avg eller ngt liknande

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows branvägg är totalt värdelös

 

Njaa, helt värdelös är den ju inte, men det stoppar inte så mycket.

Enkelt sagt så stoppar den bara trafik in, men inte ut, så alla program man har i datorn som av olika seriösa anledningar vill ha kontakt ut från datorn för automatiska updates m.m, har fritt fram, och du har svårare att styra manuellt trafiken in.

 

Så lite nytta gör den, men eftersom man gärna bör kunna ha koll även på utgående trafik, så måste man ha en brandvägg som man kan styra själv både för all trafik.

 

Sen är fråga om man vad man vill ha, en komplett paket med både Antivirusprogram, brandvägg, skydd för trojaner och annat inkl support, eller någon freeware-variant, då gäller oftast att man måste ha flera separata program för att få fullgott skydd.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det ju helt klart enklast att köpa ett helt paket då behöver man tec bara göra en instalation och man slipper bråk mellan skydden!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har testat några fria brandväggar och har aldrig haft problem med virusskydd eller spywareskydd från annan leverantör

 

Testa comodo 2.5 eller zonealarm båda är hyggligt lättanvända.

Det som är besvärande med brandväggar är allt man skall tillåta utan att säkert veta vad man egentligen skall svara .

 

Jag har kört med endast defender och windows brandvägg i snart 2 år tillsammans med Normans virusskydd och spyboot SD och det har faktiskt gått bra.

 

Nu testar jag comodo ,får se om jag orkar med det .En riktig brandvägg höjer nog säkerheten men de är lite jobbiga åtminstone i början.

En brandvägg är helt enkelt korkad det är du som skall fatta besluten och

troligen är chansen 50% att man väljer fel när det verkligen gäller.

 

En brandvägg är en vaktpost in .Inre skyddet sköts av virus och spyvareprogrammen

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2008-01-19 19:51:02 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men vill man ha extremt bra (eller ja, acceptabelt) skydd så tycker jag att man ska ha ett paket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men vill man ha extremt bra (eller ja, acceptabelt) skydd så tycker jag att man ska ha ett paket.
Om man vill ha ett extremt bra skydd så ska man välja separata produkter. De brandväggar som ger bäst resultat i läcktester ingår inte i några paket t ex. http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...