Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur gör jag för att lösenordsskydda min hemsida?


Ninafina

Rekommendera Poster

Jag vill skydda hela min hemsida så att bara den som har fått lösenordet kan logga in och titta på den. Någon som kan tala om hur jag gör detta på ett lättförståeligt sätt? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det har jag inte. Jag använder HTML-kod. Är inte så bra på detta, men php är väl en annan typ av kodning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att skydda en sida med endast html, så du måste använda php, asp, eller likande script för att få sidan säker!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar rätt krångligt. Fick just svar från vår internetlev. att det är en apache-server, men att det bara finns stöd för HTML på den. Funkar det då tro? Måste ju gå att skydda sin sida, förstår inte att det ska vara så krångligt! Tack för alla dina svar förresten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Har kollat och det låter ju lite bökigt - särskilt som jag itne vet om det kommer att funka. Det är en apache server, men den stöder bara HTML. Funkar det då? Om inte, har du någon annan idé om hur jag kan göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis behöver du inte använda något scriptspråk som php eller asp för att skydda dina sidor. Detta löser du med hjälp av inställningar i webbservern.

Apache är inte min expertis så jag länkar till en tutorial som beskriver hur inställningar kan göras för att skydda enskilda mappar med inloggningskrav. Den typ av inloggning som sker är av den typen som poppar upp med en grå ruta framför din webbläsare, men det kan du kanske leva med?

 

http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTutorialApacheAddingLoginSiteProtection.html

 

Om inte annat så kanske Dune tittar in i tråden som har bra kunskap om Apache vill jag minnas.

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-18 16:03:32 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan använda den metoden och inte kan ha annat än HTML är det nog rätt kört.

 

Kanske webhotellet har en kontrollpanel där du kan göra inställningar?

 

På mitt webhotell har jag CPanel och där finns en funktion som heter "web protect" som enkelt låter dig göra inställningar för användare, lösenord och annat.

 

Men den tjusigaste lösningen är att använda ett CMS av nåt slag. Det är ett helt annat sätt att göra websidor som har många fördelar.

 

http://www.joomla.org/

 

Här kan man testa ett antal CMS helt gratis:

 

http://www.opensourcecms.com/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, eller så spränger man allt i luften och säger :Far jag kan inte få upp min kokosnöt!

För min hemsida blev hackad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har jag skaffat nytt webhotell + domän och använt mig av denna lösning. Lyckas dock inte logga in. Lösenordet accepteras inte. Någon som vet vad som kan vara fel? Har kodat det, men anger det okodade vid inloggning. Väldigt tacksam för hjälp!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.htaccess:

 

AuthUserFile /domän.se/mappnamn/.htpasswd

AuthName "Skyddade sidor!"

AuthType Basic

<Limit GET POST>

require valid-user

</Limit>

 

 

.htpasswd:

 

guest:32fxy1djsb9yU

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...