Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bygga en egen spelkonsol av gammal dator.


Fiddepven

Rekommendera Poster

HejsaN!

 

Jag är säkert inte den enda som har en gammal dator stående (runt 1000 Mhz massa ram typ 1 Gb och olika hårddiskar). Och jag tänkte, finns det något sätt att installera antingen en emulator i windows för att spela konsolspel, eller rent av ett operativsystem som man kan installera som funkar till sådana spel.

 

Tex. om man hade megatur, att det fanns Xbox operativsystemet (om man kan säga så) som inte behövde ligga på just en xbox utan som man kunde installera på en vanlig dator.

 

Det vore ju megaroligt isf. att testa lite etc. Kontroller finns ju att köpa till USB som påminner väldigt mkt om konsolers.

 

Tack för svar, eller frågor och diskussion! MVH Fredrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att en gammal dator skulle orka med det ens om det vore möjligt. Spelkonsoler brukar ha rätt vassa spelprestanda eftersom de är optimerade för just spel.

 

Men varför inte gå lite längre tillbaka i tiden? Till C64 fanns det hemskt många väldigt bra spel. Att köra en C64-emulator kräver inte mycket av datorn. det finns troligen emulatorer till många andra äldre datorer/konsoler. Dessa emulatorer körs som vanliga program i sitt eget fönster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av emulatorer som fungerar utmärkt på en 1GHZ dator. Playstation 1, Nintendo, Super Nintendo, Sega Genesis och Sega Mastersystem, Gameboy och Gameboy Color/Advanced + alla gamla datorer som Amiga, C64 och massor med annat. Sök på nätet, finns massor med skoj inom emulatorscenen. Roms är även det lätt att hitta på diverse torrentsidor (tänk dock på att det ev. är olagligt om du inte redan äger det fysiska spelet).

 

Just X-Box finns det mig veterligen ingen emulator för i dagsläget, och om det gjode det skulle den knappast fungera på en 1Ghz PC.

 

Tillägg:

Kolla in t.ex. http://www.emulator-zone.com/

[inlägget ändrat 2008-01-11 09:27:29 av ldt0]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow! Vilken bra länk, poäng för den!

 

För t ex Xeon (Xbox-emulator) ser man

 

"If you want to run it properly, it is strongly recommended to have the next:

 

* Windows XP

* Latest DirectX

* Pentium 4 2.0Ghz

* 1024mb RAM

* Recommended Video Cards: GeForce FX or Radeon 9200 Pro or higher"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte installera Xeon en gång, men mig veterligen kan den bara köra gamla Halo och den var väl ändå bättre på PCn så...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig testat någon emulering av de nyare spelkonsollerna, dock är det väl tyvärr så att desto mer avancerade konsollerna blir desto svårare är det att emulera dem.

Emuleringen av de äldre konsollerna fungerar oftast utmärkt, dock ska man se till att skaffa sig en ordentlig handkontroller för någon hundring. Att spela Metroid eller Sonic med hjälp av enbart tangentbordet är ingen höjdare, även om det går om man är desperat :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det var väl bara en rolig ide, vet inte om jag orkar fixa de, kanske köper nåra begagnade istället.

 

Men jag tänkt bara att eftersom jag har läst att Xbox egentligen är en windows 2000 ombyggt, och att Xbox "datorn" som det faktiskt är har följande system:

 

733 Mhz CPU

64 mb DDR ram

8 Gb HDD

och ett Nvidia kort på 32-64 Mb(vet inte säkert på denna)

 

Så borde de ju vara långt ifrån omöjligt, hör gärna av er om ni hittar nåt mer!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anjuna Moon, jag läste det där ett par minuter innan du svarade, men det fanns en sak jag missade då...

 

 

"The Xbox is based on commodity PC hardware and runs a stripped-down version of the Windows 2000 kernel using APIs based largely on DirectX 8.1. however, it also incorporates changes optimized for gaming and multimedia uses as well as restrictions designed to prevent uses not approved by Microsoft"

 

Antar att det sätter stopp för sånt här.. Eller nån som har en annan uppfattning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det sätter stopp för sånt här.. Eller nån som har en annan uppfattning?

Nä, det sätter inte stopp för det, men det kräver en hel del att skriva en emulator som löser just skillnaderna. Xeon och Cxbx är ju två projekt som försökt sig på detta, men de är långt ifrån klara.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att det sätter stopp för sånt här.. Eller nån som har en annan uppfattning?

 

Ur ett lite mer teoretiskt perspektiv kan man förstås emulera vad som helst. Den kod (spelet) man laddar in är ju inget annat än en bunt ettor och nollor. Det som behövs är att ett annat program tolkar denna information och ser till att pixlar tänds på skärmen, ljud låter och styrspakarnas rörelse förmedlas tillbaka.

 

Praktiskt sett måste det förstås också gå med bra fart och det är då det blir krångligt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...