Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installations-cd-problem med RedHat 5.2...


MattiasN

Rekommendera Poster

Jag har bränt ner en .iso-image-fil av RedHat 5.2, som jag hämtade från ftp.sunet.se, på en cd-rom. När jag gjort det, lade jag också till en ny katalog på samma cd där jag lade diverse program till linux som jag också hämtat hem.

 

När jag igår skulle installera RH och installationen kommit till det steget där jag skulle sätta i RH-cd:n i cd-rom-spelaren gjorde jag detta och tryckte OK. Installationsprogrammet började kolla igenom cd-spelaren och efter 5-10 sekunder kom det upp ett meddelande om att Red Hat-cd:n INTE finns i cd-spelaren, vilket den gjorde. Vad kan detta bero på? Det kan väl inte vara för att jag lade till den där extra katalogen på cd:n, eller?!

Jag skapade ju även bot- och supplement-diskett från cd:n utan problem...Tilläggas bör kanske att jag endast skall ha Red Hat installerat på datorn, och att jag därför inte körde FIPS för att partitionera hd:n i flera partitioner utan endast kört fdisk och format. Men det har väl inget med saken att göra?! Tacksam för svar!!

 

// Mattias N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brände du skivan i ISO9660 format?

Redhat installations cd skall vara i ISO 9660 och inte Joliet.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...bra fråga! : )

Jag brände bara av iso-image-filen som jag tog hem från ftp.sunet.se, tänkte inte på vilket format jag använde...Men det lär ju vara standard-formatet. Hur kan man kontrollera det?

 

// Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte disketterna är lika om det är ISO resp Joliet CD. PC+ CD med RH tex är Joliet. Det kan finnas flera image-varianter på din CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde rawrite för att föra över boot.img i Image-katalogen till boot-disken och supp.img i image-katalogen till supp-disken...nåt tips på vad jag kan göra?

 

// Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...