Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur koppla en extern hårddisk till två datorer?


egaeci

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en dator som jag ska ha enbart till tunga program (Adobe-familjen) i arbetet. Därför ska den inte vara uppkopplad eller ha annat installerat som sölar ner den. Men jag behöver på något sätt kunna föra över filer mellan denna och min vanliga dator.

 

Jag vill helst inte koppla ihop den med min vanliga, eftersom den nya inte har antivirus och jag läser historier om hur olika maskar/virus/osv tar sig in i oskyddade datorer så snart man låter dem få tillgång till internet. Jag vill att den ska vara ett så slutet system som möjligt.

 

Men så tänkte jag att man kanske kan låta två datorer dela en extern hårddisk? Jag ska ju ändå använda samma monitor och tangentbord till båda, så jag kommer att köpa en omkopplare ändå. Kan man göra så, låta två datorer ha tillgång till en extern hårddisk samtidigt? Eller krånglar jag till det i onödan? Jag kan inget om hemmanätverk, utom att det verkar vara svårt att konfigurera.

 

Båda kör Windows XP Professional, om det har någon betydelse. Min vanliga dator är skyddad med Norton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nod32 är rätt omtalat för att vara riktigt snällt mot datorn. Dessutom rätt bra på att hitta otrevligheter.

 

En extern disk är lätt att koppla om mellan två datorer, som vilken USB-enhet som helst.

 

Ska båda ha tillgång till filerna samtidigt, hmmm, då måste du nog ha nätverk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

christoffer.e

Ett hett tips är att köpa en extern hd som du kan plugga in i ditt wlan, det gjorde jag och är supernöjd. Kommer åt allt från alla burkar precis som det ska va.

Det man kan klaga på är hastigheten men det är bara lite segt när man drar över nya grejor till den, det är inga problem att streama musik el film från den.

 

Tror dom ligger på en tusing och uppåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...