Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 98 SE


Terje

Rekommendera Poster

Har en gammal dator för barnbarnen. Den har Windows 98, men jag vill uppdatera till W98 SE. Har letat på Microsofts hemsida men kan inte hitta något uppdateringspaket. Någon som vet varifrån jag kan hämta ett??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Närmaste jag kan tänka mig är att höra med bekanta och arbetskamrater om inte dom har Windows98 SE, som du kan få. Tycks inte gå att köpa Win98 längre heller. I alla fall inte hos Dustin.

 

MS har slutat med support för det systemet för länge sedan. Av den anledningen säkert du inte kan hitta något där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Stefan är inne på, så är det flera år sedan som det gick att köpa Win98 oavsett version ute officiellt, utan det är begagnat som gäller, eller som sagt, om någon du vet/känner kan ha en skiva liggandes.

 

Det är också flera år sedan som Microsoft slutade med supporten till dessa gamla system.

 

Ett stort problem kan komma att bli om du får tag på en skiva, då måste du ha alla drivrutiner liggandes bredvid dig, för Win98 innehåller inte så många drivrutiner.

 

Du kommer att få svårt att få tag på dom säkerhets patchar som behövs också, då måste man hitta dom manuellt någonstans och lägga in dom manuellt också.

Eller att någon har sådana liggandes på en bränd skiva.

Det är tyvärr nog inte så många som har sparat dessa drivrutiner/patchar?

 

Vet inte om Microsoft kan något liggandes kvar att hämta manuellt, på någon sida? Dom hade lite kvar för 1 år sedan, idag vet jag inte?

Ska datorn INTE vara uppkopplad mot internet så kanske man klarar sig utan vissa säkerhets patchar.

 

Om man är "novis" så är Win98/Win98 SE tyvärr ingenting att satsa på om den ska användas mot Internet, det blir för mycket jobb om man ska göra iordning från grunden och få allt att fungera, med tanke på den säkerhet som behövs för Internet i dagens läge.

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få svårt att få tag på dom säkerhets patchar som behövs också, då måste man hitta dom manuellt någonstans och lägga in dom manuellt också.

 

Jag ominstallerade en Win98 så sent som i oktober och då fungerade fortfarande Windows update med alla säkerhetspatchar kvar, dock görs ju inga nya patchar till Win98.

 

Man måste först uppdatera IE till en senare version kommer inte ihåg om IE 5.5 räckte eller om det var IE 6.0 som krävdes annars får man bara felmmeddelanden på Windows update.

 

När SE versionen kom så fanns det en update CD man kunde beställa för att uppdatera orginalet Win98, kanske det går att söka efter en sådan på någon köp/sälj sida i så fall behövs inte så mycket jobb med installation av drivrutiner.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte datorn är allt för klen föreslår jag att du installerar Windows 2000.

Kolla med kompisar osv. om de har en licens de inte använder...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade med min Win98se jag har här och körde en Windows Update, och tydligen har dom backat lite med detta, "dom gick nämligen ut med infon att update-funktionen skulle upphöra helt för några år sedan", men dom skull ha kvar filerna för manuell hämtning något år till.

 

Men fick upp en "skylt" nu som säger att Supporten för Win98 och ME upphörde helt 060611, Men Windows Update kommer att fungera ett tag till med dom patchar som nu finns där, men inga kommer att läggas till ytterligare efter detta datum.

 

Dessa patchar går att hämta manuellt också.

 

Men man bör ha minst IE ver5 för att updaten ska fungera.

 

 

Edit: Terje, om du får tag på en Win98SE skiva och har alla drivrutiner vid datorn, så installerar du operativet, och alla drivrutiner som ska vara till, grafikkort, ljud m.m, sedan kör du update och låter installera allt som finns kvar. Glöm inte att lägga i ett virusprogram, gärna en brandvägg också, speciellt om den ska ha internet-anslutning.

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-01-01 18:44:41 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

windows 98 och windows 98se är två olika operativ, inget sådant som du tankar ner ifrån microsft hemsida....windows 2000 skulle jag inte rekomendera för det systemet är till för typ arbetsplatser...ev windows millennium skulle funka fint men det har inte heller någon support, xp kanske funkar beroende vad för hårdvara du har. xp´s systemkrav hittar du här:

 

http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/upgrading/sysreqs.mspx

 

WinXp kan du fortfarande köpa på VISSA datorbutiker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows 2000 skulle jag inte rekomendera för det systemet är till för typ arbetsplatser

 

W2K - Går alldeles utmärkt att installera och använda på en lite trött PC.

Oavsett om det är på en "arbetsplats" eller i hemmet.

 

Millenim = bekymmer med drivrutiner mm.

Måste jag välja mellan Millenium och W98SE så är W98SE ett självklart val.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windows 98 och windows 98se är två olika operativ, inget sådant som du tankar ner ifrån microsft hemsida

 

Inte helt sant, det är samma operativ, men olika versioner, den stora skillnaden är att Win98SE är mer anpassad för nätverk och usb, men annars är det ingen större skillnad på dom.

Du har aldrig kunnat "tankat" något operativ från Microsofts hemsida.

 

Håller faktiskt med Mikael63, gällande W2k, går utmärkt att använda i en äldre dator, även för hemmabruk, huvudsaken är att man har alla drivrutiner man måste ha, men det gäller bägge Win98 också.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...