Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tv:n slår inte om mellan formarten


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fler som har detta problemet med telias digital-tv?

 

Tv:n slår inte om mellan 4:3 och 16:9 sändningar längre. Får göra det manuellt med tv-fjärren. Jag har alltid tv:n i autoläget för att få rätt propotioner. Felet ligger inte hos mig då allt fungerar när jag kör med viasat och parabolen och även innan med telias tv. Ringde supporten och fick tips om att i digital-tvboxen ändra till 4:3, bryta/slå på strömmen till boxen, ställa in 16:9 och bryta/slå av strömmen igen. Detta hjälpte inte.

 

De är medvetna om problemet och om jag inte får rätt på det så skulle jag ringa igen och ge dom boxens serienummer. Om det är själva boxen som fallerar så kan det bli dyrt för telia (eller tllverkaren Motorola) eftersom det är typ 200 000 boxar de gratis skickat ut till abonnenter.

 

Ska ringa supporten igen men det var 15 min väntan innan så jag väntar lite och skriver av mig här lite. :D

 

Bosse

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-28 11:38:17 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan också! Jag går och väntar på boxen från Telia, kommer nog efter nyår. Ursäkta min egoism, om jag nu hoppas på att det är fel på din box och inte alla boxar ;)

Skriv mer när du vet mer Bosse och hoppas det löser sig enkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min box är av märket motorola, din blir kanska av ett annat märke. Fjärrkontrollen ser inte ut som den på bilden i min bruksanvisning.

 

Bortsätt från detta med formatbytetrubblet sedan en vecka tillbaka så fungerar digital-tv:n ypperligt sedan snart ett år tillbaka. Något jag uppskattar mycket är att jag via infoknappen på fjärkontrollen kan bläddra framåt 24 timmar och se vad som sänds på de olika kanalerna med full beskrivning av programmen.

 

Återkommer.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Bosse!

 

Jag har exakt samma problem. Detta inträffade närmare bestämt den 21:a december när jag startade om boxen pga av den tappat texten.

Efter denna omstart sker omställning mellan formaten inte längre automatiskt.

 

Jag har kontaktat Telia om detta och uppgett boxnummer och TV-modell (Huyndai). Som du sa, de erkände att de kände till problemet. Alldeles precis nyss fick jag ett nytt meddelande från dem där de sa att "nätteknikerna ska felsöka vad som orsakat problemet. Förhoppningsvis kommer detta att lösas vid nästa mjukvaruuppdatering av våra digital-tv boxar".

 

Hoppas verkligen det. Det är en pina att behöva ställa om formaten stup i kvarten! För övrigt har jag även problem med att kanalerna plötsligt dör och är borta någon minut eller se. Händer kanske ett par gånger i veckan. Har även påpekat detta för Telia men inte fått någon kommentar.

 

/Krutrök

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-01-09 15:16:38 av krutrök]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo mjukvaran ska uppdateras fick jag också besked om. Frågan är bara när. Att det inte gjordes under helgerna kan jag kanske förstå men nu är det ju vanlig vardag sedan några dagar tillbaka. Jag har tills vidare ställt den på 4:3 letterbox och zoomar ut när det är 16:9.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...