Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är mpeg4 och divx samma sak?


SYS64738?

Rekommendera Poster

Har hört någonstans att mpeg4 och divx är samma sak.

Har sökt och sökt men inte hittat något säkert svar på att så är fallet.

Så min fråga är om DVD-spelare som uppges klara mpeg4 även klarar divx eller är det någon skillnad i formaten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med ledning av infon från wikipedia kan det alltså vara lite lotteri om en DVD-spelare som uppges klara mpeg4 även klarar divx tolkar jag det som.

 

Frågar för en väns räkning som fick en dvd-spelare i julklapp, om den inte klarar divx tänkte hon gå och byta den till en annan modell som klarar divx.

Visserligen går det ju att testa en skiva med en divx-kodad film på för att se om det funkar, men bryter man förpackningen kan det ju bli svårare att få byta.

Därför tänkte jag försöka ta reda på om den klarar det utan att man behöver bryta förpackningen.

Har inte sett modellen själv, men det var tydligen någon ganska billig no-name spelare så hon har inte något modellnamn att söka på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våran apparat är äger sig klara DivX och det mesta har fungerat men inte allt. Om jag kommer ihåg rätt var det ett par filmer kodade med en gammal DivX-standard. Men som sagt, nästan allt har funkat.

 

Du kan alltid försöka leta upp spelaren på http://www.videohelp.com/dvdplayers, där brukar det stå vilka format folk har lyckats spela upp på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...