Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Två frågor kring MySQL


suddaren123

Rekommendera Poster

Hej allesammans!

 

Jag har två frågor kring MySQL, all info kring nedanstående är mycket uppskattat :)

 

1. Jag undrar lite hur det är med prestandan för MySQL. Vi har idag en väldigt databastung sajt med ca 3.000 användare online samtidigt. Vi har tyvärr kommit i en situation då vi känner att SQL Server-licenser blivit för dyra, och en koppling mot MySQL är något vi funderar på istället. Vi kör idag Windowsmiljö och C#. Har kollat lite och sett att det finns en väldigt smidig NET Connector på mySQL.com som är uppbyggd precis på samma sätt som NETs egen. Vad gäller den programmeringsmässiga biten ser jag inga problem med migreringen och det finns bra Converters som fixar konverteringen (har testat och det ser väldigt bra ut). Dock är jag tvecksam till prestandan i mySQL. Har ni någon erfarenhet av trafiktunga sajter i mySQL? Kan det finnas någon "begränsning" i antalet samtidiga connections som gör att vi kanske inte alls klarar av att köra MySQL? Om vi tar Access som exempel vet man att denna inte fixar trafiktunga sajter då den inte klarar mer än ett 30-tal kopplingar åt gången (om ens det). Självklart går det inte att jämföra Access med MySQL men det är ändå ett faktum att databasmotorer har olika kapacitet och prestanda. Alla kommentarer och erfarenheter välkomnas kring ämnet :)

 

2. Har testat lite att göra inserts och selects i MySQL och skapat "låtsastrafik". Det som händer är att databasmotorn klarar av det galant (ca 20 threads / sekund) men tyvärr går CPUn på SQL-servern i taket efter en stund och ligger konstant på 100%. Vet inte vad detta beror på men det är något som inte händer i SQL Server. Någon som vet vad detta kan bero på eller varit med om detta själv? Någon låsning eller annat som kan hindra CPUn från att lugna sig? Det kan klart vara hundra orsaker till detta men det kanske är någon inställning etc. som behövs.

 

Tack och god jul!

 

MVH

Hasse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...