Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg dator med W2kP


rickard 1

Rekommendera Poster

Jag kör en 1,5 år gammal dator med W2kP som plötsligt börjat bli väldigt seg. Jag kör med Telias ADSL och utnyttjar deras säker surf.

 

Finns det en körplan för hur jag snabbar upp datorn??

 

Jag har startat defrag, men jag ser inte att något händer. På bottenraden står det Degragmenting..... På displayen visas vertikala fält i olika tjocklek, men inget ändras. Jag får intrycket att något hängt sig, trots flera försök.

 

Jag har inte laddat hem några filer alls på senare tid och inte lagt in nya program, sedan problemet började.

 

Tacksam för tips.

 

 

/rickard 1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte defragmenterat hårddisken på länge eller det är första gången du kör så kan den ta väldigt lång tid innan den är klar, har du en stor hårddisk och mycket på den så kan defragmenteringen ta åtskilliga timmar kanske upp till något dygn..

 

Stäng av skärmsläckare, slå av funktioner för att stänga av hårddiskar, skärm efter en viss tid, du hittar dessa inställningar om du markerar en tom plats på skrivbordet, högerklickar och tar egenskaper.

 

Under fliken skärmsläckare ställ in "ingen" tryck sedan på knappen i rutan under märkt "power" i engelsk version (energy star).

 

Sätt alla draglister för inställning av energischema till "aldrig" spara och gå ur.

 

Stäng av alla öppna program och starta sedan defragmenteraren, slå av skärmen manuellt och låt datorn stå och jobba ifred, kolla efter några timmar om den är klar annars vänta åtminstone till dagen efter innan du kan börja fundera på om defragmenteringen inte fungerar.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

här är några tips om hur du snabbar upp datorn

 

1 kör diskrensning (hjälpte mig väldigt mycket på min gamla p2:a)

2 testa med hijack this,windows defender & spybot (alla gratisprogram som letar fel på hdd samt hittar spyware och sådant)

3 defragmentera hårddisken

4 har du kört scandisk? om inte gör de i så fall...

5 ta bort ev bakrundsbild (ökar någon procent)

6 gå in i körfältet och skriv "msconfig" (utan citattecken) och klicka dig till

"tjänster" där ser du program som används för tillfället som kan sega upp,testa också på autostart och se om där är några program som "spökar"

7 snabba upp blädringen genom att välja simplaste visningen. öppna utforskaren,verktyg, välj mappalternativ,allmänt,använd standard mapparna (se till så den är förbockad),gå sen till visning och välj "använd i alla mappar".

8 kolla registret så inte där finns något som skräpar

9 sista rekomendationen är att kolla dit RAM minne så att det är felfritt och att det finns tillräckligt!

 

[inlägget ändrat 2008-02-25 19:57:42 av supergrease]

[inlägget ändrat 2008-03-02 14:05:06 av supergrease]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...