Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommentar på visitkort - Photoshop


AnnaK

Rekommendera Poster

Tvärtemot vad man kan tro är programmeringsvärlden oerhört kreativ och fylld av skapande. Den är långtifrån så fyrkantig som man kan tro.

 

Men den är dock alltigenom logisk.

 

Skvätta färg på en duk är en process som inte finns i programmeringsvärlden. Men jag har alltid tyckt att göra märkliga bilder eller göra filmer och sånt hjälper till det logiska tänkandet, man kan få nya logiska ideer genom det ologiska tänkandet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker alltid det är kul att hjälpa till. Då måste jag själv tänka till lite extra = jag lär mig nåt nytt.

 

Angående storleken har du nog gått på samma "sak" som många andra.

 

Photoshop redigerar pixlar.

 

Så enkelt är det.

 

Vissa operationer tar hänsyn till hur stor bilden är i cm men de är inte många. Konvertera till CMYK är ett exempel.

 

Så om du inte ska jobba med tryck (tryckeri) kan du strunta i allt annat än pixlar.

 

Som jag sagt tidigare, kanaler, lager och banor är fundamentala koncept i Photosop. Manualen beskriver den och ska man lära sig hur de funkar är det kanske bästa vägen. Det kan ta ett par veckor att plöja igenom men det är mödan värt, jag lovar.

 

Då förstår man hur det fungerar och kan använda Photoshop som en verktygslåda.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med dig, jag gillar oxå att hjälpa till o nyttigt är det, men på idg är det jag som ställer frågorna :-)

 

Skam den som ger sig helt enkelt!

 

well, fast jag tänkte ge mig, för ikväll iaf!

 

Tack för hjälpen! Vi "syns"!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, jag tänker inte lämna eforum på ett tag :)

 

Men läs gärna manualen om du orkar. Den är faktiskt rätt bra och lättläst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...