Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommentar på visitkort - Photoshop


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Funderade länge och väl innan jag valde forum.... Vet inte om detta är rätt men hoppas det!

 

Var snälla nu! :) Här kommer mitt absolut första visitkort och jag ber om er kritik, men vänligen ge den konstruktivt så jag inte tappar självförtroendet helt. :) Har valt att göra enkelt och i svartvitt, kanske trycka på ett lite färgat papper, liten budget.... Företaget arbetar med coaching och utveckling (därav fotavtrycket....).

 

Tack på förhand!

 

 

 

[bild bifogad 2007-12-14 19:56:44 av AnnaK]

1009549_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Snyggt!

Har ingen kritik alls att komma med. Kan inte hitta något att klaga på alls.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh tack! Så bra!! Jag fick precis två dissningar av två 19-åriga grabbar på ett annat forum (inget nämnt) och blev så besviken. Jag menar jag ville ju ha kritik, men konstruktiv. Nu fick jag beröm av dig tom och det var ju kul. Tack *glad*.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Visitkortet tilltalar mig, men alla kan ju inte tycka om samma.

 

Vad tycker chefen på jobbet då?

...eller du har kanske inte hunnit visa det på jobb än.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näe såklart att alla inte tycker samma - det vore en tråkig värld! *skratt*

 

Jag blev bara lite less på de inlägg jag nämde då det typ bara stod att visitkortet var tråkigt och det kunde jag inte komma vidare med....

 

Kul att du gillade det i alla fall!

 

Chefen, ja det är väl jag det.... Håller på att starta eget! Mycket som ska fixas, ska försöka skapa logga och hemsida så jag lär vara en extra flitig besökare här framöver. Jag iof bara älskar idg så grymt!

 

[inlägget ändrat 2007-12-14 20:59:05 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En logga med lite färg vore inte fel. Inramning? Nja, på så litet kort ej nödvändigt men kanske inte är helt fel.

 

Kanske vi får lite fel "vibbar" av den stora storleken på bilden du bifogat.

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En logga med lite färg vore inte fel. Inramning? Nja, på så litet kort ej nödvändigt men kanske inte är helt fel.

 

Kanske vi får lite fel "vibbar" av den stora storleken på bilden du bifogat.

 

Ja jag funderade på färg, men kunde inte bestämma mig för hur det skulle se ut och vad för färg.

 

Provar med ny bild:

 

 

 

[bild bifogad 2007-12-14 21:25:07 av AnnaK]

1009567_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...nu blev den suddig istället ;)

 

Annars - som visitkort duger det, kanske i detta fallet att fotavtrycket ska skifta lite i någon nyans? Kanske tona fram lite.

 

Asch, vad vet jag. Gå på någon arbetsmarknasdag och samla på dig några kort och ta de bra idéerna...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars - som visitkort duger det, kanske i detta fallet att fotavtrycket ska skifta lite i någon nyans? Kanske tona fram lite.

 

Bra idé! Ska fila på det. Provar ladda ny bild!

 

 

[bild bifogad 2007-12-14 21:56:20 av AnnaK]

1009577_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta foten en bit till höger och kanske något uppåt så att den inte ligger bakom texten.

 

Är det här en mall för visitkort? Då kan man fundera på att ha olika bilder beroende på vem som ska ha visitkortet. En husförsäljare vill nog inte ha en fot, t ex ;-)

 

Vad gäller färg beror det ju på hur det ska vara. Jag antar att idag är svartvita visitkort rätt ovanliga, det är inte dyrt att trycka i färg.

 

Vad ska det tryckas på? Kanske du ska lägga nån textur i bakrunden? kanske bakgrunden ska ha nån papperslik färg?

 

[inlägget ändrat 2007-12-15 21:08:53 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta foten en bit till höger och kanske något uppåt så att den inte ligger bakom texten.

 

Är det här en mall för visitkort? Då kan man fundera på att ha olika bilder beroende på vem som ska ha visitkortet. En husförsäljare vill nog inte ha en fot, t ex ;-)

 

Vad gäller färg beror det ju på hur det ska vara. Jag antar att idag är svartvita visitkort rätt ovanliga, det är inte dyrt att trycka i färg.

 

Halloj, Tack för kommentarer! Företaget arbetar med coaching och utveckling och har ett namn som innebär "på väg" "ta första steget" (därav fotavtrycket....).

 

Jag har gjort en ny variant med blå och grå färger men har svårt att välja färger....Det finns nästan för många att välja på!

 

En fråga, om jag skapar ett nytt dokument i PS, gör hela visitkortet, hur gör jag bäst en kantlinje runt själva visitkortet? Alltså runt dokumentet i detta fall.

 

 

[bild bifogad 2007-12-15 21:18:40 av AnnaK]

1009799_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texterna såg rätt anonyma ut, det är därför jag gissade att det var en mall :)

 

Om det inte ska vara en mall skulle jag vilja se ett mer konkret exempel. Jag tycker t ex fortfarande att själva foten ligger fel, kortet "kantrar" åt vänster liksom.

En fråga, om jag skapar ett nytt dokument i PS, gör hela visitkortet, hur gör jag bäst en kantlinje runt själva visitkortet? Alltså runt dokumentet i detta fall.

 

Gör ett nytt bakgrundslager som är lite större. Antingen kan du färga detta lager för att få din kantlinje eller så kan du lägga till en lagereffekt på lagret ovanför.

 

Jagskulle göra ett bakgrundslager som är lite större än det fördiga resultatet och färga det. Sedan skulle jag lägga till ett lager med anvisningar för hur det ska beskäras. På så vis ser man var man ska skära/sklippa och man får garanterat rätt färg hela vägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

u r a pro! :-)

 

tack! :) du är grym!

 

du är så hemlig på din profil fastän du är så aktiv på idg. yrke? om man får fråga :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å tack för det, det värmer gott!

 

Jag jobbar som programmerare på Ericsson. Fast jag tycker engelska utrycket "developer" är bättre. Allt som har med att skriva program att göra. Det innebär en väldig massa saker, en "developer" är en tusenkonstnär när det gäller att skriva program. Man ska kunna många programmeringsspråk, skriptspråk, makefiler, olika shells, massvis med verktyg för att skapa sina program, testverktyg, ...

 

Att gräva ner sig i fotografi och Photoshop känns rätt hälsosamt som en kontrast mot att skriva program.

 

Sen har jag mitt eget företag. Jag brukar länka till en wiki som jag börjat bygga upp så var det finns är ingen hemlighet:

 

http://bysalamedia.se/

http://wiki.bysalamedia.com/index.php?title=Huvudsida

 

Det ligger i träda för tillfället (i princip) men ska vakna till liv under nästa år.

 

[inlägget ändrat 2007-12-15 22:42:28 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så foto och photoshop mm är hobby? Coolt, det märks att du är kunnig och på något sätt jobbar med data/it. Själv jobbar jag inte alls datarelaterat utan är bara jäkligt envis med att ta reda på saker när jag inte fattar. Önskar jag hade mer tid att sitta med Photoshop etc för det är verkligen kul! Men det tar tid att lära sig :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidospår.

 

Photoshop tycker jag är ett rätt ingenjörsmässigt verktyg. Man behandlar bilder som en ingenjör typ, lägg till pixlar här, blurra där, nytt lager, lite nya pixlar där.

 

Som kontrast brukar jag använa Corel Painter som är väldigt annorlunda. Man har förvisso lager ocj sånt där också men man målar med "naturliga penslar" och alla handgrepp i Painter är avsedda att användas med en ritplatta. Allt funkar som det bästa det kan funka när man försöker låta datorn vara en ritplatta.

 

Nyckeln till Photoshop är att lära sig hantera kanaler, lager och banor. I princip allt annat uttrycks i dessa termer och man kan rätt fritt konvertera mellan dessa.

 

Det må vara enkla koncept men tillämpningen är mycket komplex.

 

[inlägget ändrat 2007-12-15 23:00:18 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobby + eget företag.

 

Om du vill läsa mer på nätet om Photoshop, på svenska dessutom, rekommenderar jag moderskeppet.se, riktigt bra på många nivåer. Vill du läsa i pappersformat tycker jag att tidningen Kamera&Bild lyckas kombinera foto&bildbehandling på ett attraktivt sätt.

 

Läs manualen från första till sista sida. Adobe skriver sina manualer som tutorials ungefär. Man kan följa dem steg för steg. Där står förstås ALLT.

 

Photoshop är ett underbart verktyg men det tar tid att förstå det. Att man kan göra saker på så många sätt är bara en sak som höjer Photoshop över konkurrenter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Corel Painter har jag aldrig testat. Vad säger du om Indesign, vad har man det till? Har det men har inte testat. Hur gillar du Publisher är det allt för basic? För en glad amatör :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är vipmedlem på moderskeppet *skratt* nämen jag har kollat där en massa. Jag gick nämligen en helt webbaserad photoshop utbildning i somras och det var inte lätt.... Men jag fick väl lite grunder att testa mig vidare iaf. Ja, det verkar oändligt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

InDesign har ett helt annat syfte, det är till för "publikationer", böcker och sånt.

 

Publisher vet jag inget om.

 

Painter är som Photoshop, man gör en bild helt enkelt. Men som sagt på ett väldigt annorlunda sätt. Ska man ha nytta av Painter tycker jag man ska ha en bra ritplatta. Wacom Intuos eller liknande. Först då kan man få känsla för hur bra Painter faktiskt är.

 

Vi ska flytta snart och då blir det ett rum över där ska jag sätta up stafli och sånt och måla "på riktigt". Spännande!

 

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105979

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099548

 

A6 är perfekt om man inte måste vispa runt över hela skrivbordet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du redan kan en del kan manualen vara en bra väg vidare. Där står förstås ALLT. Men det står inget om hur man löser specifika problem.

 

En nackdel med Photoshop är att det inte finns några färdiga lösningar på givna problem. Alla verktyg finns där men hur man ska använda dem är upp till användaren. T o m Photoshop Elements har mer av dessa enkla verktyg än vad Photoshop har.

 

Kamera&Bild har numera en mängd temabaserade artiklar. Nu är de mitt uppe i saker relaterat till modellfoto. Fixa till ansikte, lägga på makeup i datorn, ändra ögonfärg på ett naturligt sätt m m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att bli helt underbart!

 

Tjejen är rätt konstnärligt lagd också så vi får väl slänga färg och lera på varandra! :)

 

Eller så skrämmer jag bort henne med min förstärkare till gitarren :)

 

[inlägget ändrat 2007-12-15 23:16:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret kommer här. Det är så rörigt med inläggen nu!

Jo, det har du så klart rätt i! Men jag syftade inte på själva skapandet i sig utan kanske mer miljön och formen för arbetet, ja du förstår säker vad jag menar.

 

 

Fullständigt sidospår

spårar ur kan man säga :-)

 

Ja, det som jag tycker är svårt att fatta är vad som händer när jag gör olika saker i ps. Jag har inte riktigt kontroll på vad jag gör med dokumentet. Speciellt svårt med storlek på dokumentet, jag får liksom inte in pixlar i huvudet, även om jag vet att ja det ser ut som ett rutat papper osv. Men jag gissar att jag måste träna vidare oxå.

 

Jag läser gärna på moderskeppet men har även haft online föreläsningar i somras. Det är grymt bra att kunna komplettera med specifika frågor här när bokens eller hemsidans info tar slut! Hurra för idg forum! I love it!

 

[inlägget ändrat 2007-12-15 23:32:24 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att bli helt underbart!

 

Tjejen är rätt konstnärligt lagd också så vi får väl slänga färg och lera på varandra!

 

Eller så skrämmer jag bort henne med min förstärkare till gitarren :)

 

Ok ok ok ok. NU spårar vi ur i diskussionen, hrm *rodnar* slänga färg och lera, hrm.... *skratt* skämt åt sido! Det är ju toppen! Det behövs alltid lite kreativitet i den teknikbaserade världen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...