Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är den bästa frekvensen för mp3 (bit-hastigheten)?


musikcorner

Rekommendera Poster

Hej!

Som rubriken lyder:

Vad är den bästa frekvensen(bit hastigehten) för mp3 filer?

 

Man brukar ju ha runt 128 kbit/s sedan finns det ju olika, men vad är det bästa man kan ha???

Finns det ingen gräns?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Double Vision

320 kbit/s är den högsta bithastigheten en mp3-fil kan ha och det är den bithastigheten som ger minst chans att mp3-kodningen ska vara hörbar.

 

Använder man en bra mp3-kodare är komprimeringen ohörbar för de flesta vid bithastigheter över 128-160 kbit/s. Att använda mycket högre bithastigheter än det resulterar mest i att filerna blir onödigt stora.

 

[inlägget ändrat 2007-12-13 18:37:52 av Double Vision]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej tack för svaret.

När jag ändå håller på kan jag väll också fråga:

Programet mp3gain, höjer/sänker etz ju decibelen på låten men vad är det den riktigt gör?

Ökar den bit hastigheten?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varje sampel är en slags siffra för volymen vid en viss tidpunkt. Vill man att det ska låta högre gör man helt enkelt den siffran större.

 

Bithastighet förblir densamma.

 

[inlägget ändrat 2007-12-13 21:00:15 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Double Vision

mp3gain analyserar mp3-filerna och justerar ljudnivån så att alla filer upplevs ha samma ljudnivå. Ljuddatan i mp3 filen ändras men bithastigeten kommer inte att förändras, och ljudkvalitén blir varken bättre eller sämre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Äntligen har jag rett ut detta!

 

och ljudkvalitén blir varken bättre eller sämre.

Här kan jag dock inte hålla med eftersom jag (med egna erfarenheter) har fått låtar att låta som om högtalarna är spräckta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och ljudkvalitén blir varken bättre eller sämre.

 

Här kan jag dock inte hålla med eftersom jag (med egna erfarenheter) har fått låtar att låta som om högtalarna är spräckta.

 

Ja, om du höjer nivån FÖR mycket så kommer ljudet att dista, eftersom de stackars bitarna inte räcker till för att beskriva ljudnivån, vilket upplevs som ett sämre ljud med det har ingenting med bithastigheten att göra.

 

Därför är det viktigt att man inte höjer signalen mer än vad som kan hanteras. Till skillnad från de flesta analoga ljudkällor, finns det i digitala ljudkällor ett absolut maxvärde som kan lagras, allt över det låter illa.

 

(En regel är att man aldrig ska låta ljudet gå över 0 dB, helst strax under, har man ett bra ljudredigeringsprogram så ser man det tydligt. Sen finns det andra knep för att få det att låta högre utan att höja nivån, men det är en helt annan diskussion.)

[inlägget ändrat 2007-12-13 22:15:40 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad från de flesta analoga ljudkällor, finns det i digitala ljudkällor ett absolut maxvärde som kan lagras, allt över det låter illa.

 

Hur kommer man över det absoluta maxvärdet? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer man över det absoluta maxvärdet?

 

Det gör man inte. :)

 

Man kanske tror att 24 bitarsljud fixar det, men det är fortfarande 0 dB som är gränsen, men med 24 bitar har man högre upplösning, dvs bätte ljudkvalitet även i tystare partier.

 

Men om du undrar hur man får det att LÅTA mer, så använder man sig av compression, dvs, man tystar ner höga ljudnivåer och sen kan man enkelt höja hela ljudet och eftersom de höga ljuden är borta finns det inget som distar. I princip all popmusik spelas in på det sättet och allt som passerar en radiosändning "kompressas" (skriver så för att inte antyda att man komprimerar ljudet som i fallet med mp3 etc).

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-13 22:41:28 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej.

En till fråga bara:

Det hör lite till det ovan; när man spelar in en låt så blir de ju GIGANTISKT stora.

1:Varför blir de så stora

2: Vad är de då i för filformat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det vet jag hur det går till, jag brukar använda mig av "Wave Hammer" i SoundForge och Vegas, det är en kombination av kompressor och förstärkning.

 

Även en "normalisering" där man förstärker svaga ljud mer än starka brukar bli bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissning: Du spelar in okomprimerat och då får du WAV-filer. De blir stora eftersom de är okomprimerade. Det är samma slags ljudinformation som finns på CD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

okej tack för svaret.

När jag ändå håller på kan jag väll också fråga:

Programet mp3gain, höjer/sänker etz ju decibelen på låten men vad är det den riktigt gör?

Ökar den bit hastigheten?

 

Man kan göra det på olika sätt. Dels kan man multiplicera alla sampel med ett tal som motsvarar den förstärkning eller dämpning man vill ha. Om vi översätter alla tillåtna värden i en ljudfil med flyttal mellan -1 och 1 så gäller att om man multiplicerar en sampel med ett tal som är så högt att resultatet blir över 1 eller under -1 kan man få lite olika resultat beroende på programvaran. Antingen overflow eller så blir värdet helt enkelt exakt 1 eller -1. Klippning uppstår då och resultatet blir distorsion.

 

Ett annat sätt att höja nivån är genom kompression eller begränsning och därefter ökning av volymen. Den metod som jag själv brukar använda är att först använda en brickwall-limiter och sedan normalisera. En brickwall-limiter ser till att volymen ingenstans överskrider ditt inställda värde. Det gör den genom att tjuvtitta framåt i ljudsignalen så att den kan minska volymen innan en topp uppstår. När man gjort det är man garanterad att volymen aldrig överskrider det inställda värdet och därefter kan man multiplicera alla sampel med det ett värde som gör att maxnivån blir exakt 1 respektive -1. Även om signalen redan från början nådde dessa värden kommer resultatet att låta mycket starkare eftersom signalens effektivvärde har ökat. De korta tidsperioder då signalen dämpats av limitern är oftast så korta att man inte hinner höra det, så det mesta av det man hör är den sista volymökningen, ”normaliseringen”.

 

Det svåra verkar vara att hitta en brickwall-limiter som är gjord på rätt sätt. Själv har jag som ett pågående projekt att göra en sådan för mina egna behov, men utan GUI och endast för Linux.

 

I alla fall, vad jag egentligen ville säga var att givetvis påverkar detta ljudkvaliteten, om än oftast väldigt lite. En vanlig volymhöjning kan ju bli katastrof om man höjer för mycket, som sagt. Även en sänkning kan bli katastrof. Anta att vi har 16 bitar och sänker med 90 dB. Visst, ingen sänker så mycket, men ett sätt att visa vad man menar är ju att överdriva kraftigt.

 

Vi får då en upplösning på bara någon bit eller två (beroende på hur hög nivån var innan vi sänkte). Så istället för 65536 olika nivåer har vi nu bara ett handfull antal nivåer, vilket med nödvändighet innebär skyhög distorsion. Höjer man sedan tillbaka igen har vi fortfarande bara ett fåtal nivåer, men dess värden har ändrats och då blir nivån visserligen högre, men det låter fortfarande lika illa. Enda sättet då, att återfå ljudkvaliteten är att åter utgå från originalet. Så släng aldrig originalen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...