Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte bilden bli bättre?


Skrutt

Rekommendera Poster

Vi har sedan något år en HD-ready TV (plasma).

Innan det analoga nätet släcktes ned hade vi en sjysst bild, både före vi skaffade digitalbox (för marknätet) och efter. Så kom till sist omläggningen till digitalt även till vår lilla stad. Det blev svart i rutan, ny kanalsökning gjordes och bilden var därefter urusel (oskarp). Bekanta på besök brukar spontant utbrista: "Skall bilden se ut så där?"

 

Vi bor mycket centralt och nära till sändare, så det går inte att skylla på dåliga förhållanden. Vi märkte att den ena av våra boxar (båda av lågbudgetvariant) gav lite bättre bild, men inte lika bra som det var innan omläggningen. Vi nyttjar bara marknätet och bor inte i de delar av landet som får in SVT HD.

 

Nu är frågan: Skulle vi vinna något på att investera i en HD-digitalbox eller är det bortkastade pengar så länge vi inte har tillgång till någon HD-kanal? Finns det något annat vi kan göra/satsa på för att få bättre bild? Vill inte börja prenumerera på dyra kanalpaket...

 

/Pnilla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några tankar

1: En bra box, ofta lite dyrare. ger vanligtvis lite bättre och stabilare bild än en billig

2: Signalen du sänder från boxen till din TV spelar roll, i ordning bäst till sämst

• Digitalt (HDMI/DVI) (har du troligen inte från din box)

• Analogt komponent (har du troligen inte från din box)

• RGB via SCART

• S-video via SCART

• Komposit via SCART

 

De två sistnämnda bör du undvika, TVn klarar garanterat RGB, hoppas dina boxar gör det.

 

Bättre box - nog har ni väl någon trevlig TV-handlare i er närhet som kan låta er låna en, vad han tror, bra box i en prisklass ni kan tänkas investera i. Ta hem denna och testa och se om det blir bättre.

 

HD-box är inte så värst intressant om du inte planerar att ta emot HD-sändningar med den. Mer intressant är väl då boxar med dubbla mottagare och hårddisk. Samt kanske med DVI/HDMI-utgång och uppskalning av bilden...

 

Frågor på slutet:

Vad för TV

Vad för signal (enligt ovan) ha ni nyttjat?

Oskarp bild? Digitalkamera - en bild till oss? (svårt, jag vet)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för snabbt svar!

 

Vår TV är en Panasonic TH-37PV45EH

Den box av de två som funkar bäst är en lumatron DVB-56T

Signal? .... öööhhh....... via scarten.....

Bild medföljer

 

/Pnilla

 

 

[bild bifogad 2007-12-11 17:12:21 av Pnilla]

1008608_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, gammal Ak Bundy kanske inte är bästa exemplet på kvalitén (ta en bild från SVT istället) men tror nog du ska ta en titt i din digitalbox menyer och se vad det finns för inställningar för signalerna ut.

 

TVn i sig borde kunna prestera så att du blir nöjd.

 

Hittade ett test av din box:

http://m3.idg.se/2.1022/1.98823

med en del förklaringar av möjliga anslutningarna.

 

Notera även att det går att justera TVn en del. Första tipset brukar vara att stänga av alla bildförbättringar och dynamiska inställningar och se hur det blir. Sedan testa dem en för en och se hur det påverkar bilden.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok!

 

Skall mippla lite och se vad jag lyckas med.

Jag återkommer säkerligen med fler dumma frågor (Det finns så mycket jag verkligen förstår och som jag är jätteduktig på, men just digitaltv har jag bestämt mig för att inte ens försöka begripa. Det är svårt att låta bli, men det går ;-) )

 

/Pnilla

 

PS! Kunde inte låta bli att bifoga just Al, tyckte textremsan blev så kul :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...