Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken typ av monitor till spelande?


Dariusz

Rekommendera Poster

Är det bäst med plattskärm eller CRT till spelande?

 

CRT har vad jag har hört bättre färgkvalité än plattskärmar samt högre upplösning (2048x1536) om man då inte köper en 30 tums LCD skärm som visserligen har högre men kostar 13000+

 

Platta skärmar har vad jag har hört lägre energiförbrukning, lägre strålning och skarpare kanter.

 

Min skärm jag har nu är en CRT men det är en budgetskärm och den är 5 år gammal så den har tappat färgkvalité etc.

 

Skulle vara tacksam för svar, då de flesta gamers jag vet kör platt skärm men jag undrar varför då CRT verkar vara bättre rent grafiskt.

 

//Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LCD är idag så pass bra att det enligt mitt tycke inte finns någon större anledning att ens överväga CRT. Det skulle väl vara priset i så fall. Men att de inte kostar mer än en spottstyver beror nog mest på att det inte längre finns särskilt många som vill ha dem.

 

Var det förresten så att du eftersträvar 2048x1536? För i så fall antar jag att datorn också har grafikkort därefter... Det förutsätter ju monstruösa kort (gärna två st) för åtskilliga tusenlappar, iaf när det inte rör sig om äldre spel. Mera rimligt tycker jag 1680x1050 på 22 tum är...

 

LCD-skärmar görs av olika paneltyper beroende på slutkundens användningsområde. Traditionellt har TN-panelen gällt för spelare tack vare dess snabba svarstider, men med den nackdelen att saker som färgåtergivning, kontrast och betraktningsvinklar inte har varit de bästa. Dock har TN idag nått upp till riktigt bra kvalitetsnivåer.

 

Jag är också spelare och var för några månader sen ute efter en till skärm, sållade till en början faktiskt bort allt som hade med TN att göra (och höll utkik efter främst pva-paneler) ända till det att jag fick ögonen på Samsung 226CW. Den ger, trots i grunden en TN-panel, härliga färger, bra kontrast (3000:1) etc i spel, filmer o dyl. Kan rekommendera den varmt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=201554

 

Edit:

CRT kan förresten inte längre konkurrera med priset ens... så om någon frågar mig så, nej. :thumbsdown: Det ska i rättvisans namn dock nämnas att CRT är ganska överlägsen i flexibilitet vad gäller upplösningar, den kan visa bilden precis lika skarp oavsett vad man väljer medan LCD blir svagt suddig om man sänker från native vilket eventuellt kan upplevas som störande.

[inlägget ändrat 2007-12-10 16:32:46 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...