Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Data rate to high - Encore


Diver Girl

Rekommendera Poster

Hej

Nu har jag för första gången snickrat ihop ett dvd-projekt i Encore.

Kul och lärorikt.

Det är en presentations-dvd med ett stort antal bilder som visas i olika slideshows.

 

Och har nu kommit till det kritiska ögonblicket där det är dags att "Build DVD".

Jag har försökt både mot DVD Disc och DVD Folder.

 

Halvvägs igenom Progress får jag upp följande meddelande:

"PGC "introSlideShow" has an error at 00:01:01:19.

The data rate of this project is too high for DVD. You must replace the file with one of a lower data rate. -PGC Info: name = introSlideShow, ref = Hpgc, time = 00:01:01:19."

 

Så jag har läst i mina fina böcker om vad det är frågan om och vad jag förstår så är mitt projekt alldeles för stort.

För att få plats på en DVD på 4.7 GB så ska projektets storlek ligga på ungefär 250 MB. Mitt är på över 900.

 

Jag har försökt ställa om alla tänkbara värden men minskar bara med några fjuttiga MB.

Min sista test nu var att skapa en 8.54 GB dual layer för att se om det fick plats där - men icke. Samma felmeddelande kommer upp.

 

Och nu vet jag inte vad jag ska göra.

Är det enda alternativet att fixa till alla mina slideshow så de tar mindre utrymme. Alltså dra ner på duration? Antalet bilder är nog inte aktuellt att minska på är jag rädd.

 

Är det någon som kan förklara och vet vad som krävs nu för att jag ska få det här att bli bra?

 

Tack på förhand

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara EN film och den har jag gjort encoding på enligt konstens alla regler... ;-)

720 x 576

25 fps

Var det de uppgifterna du menade?

Som jag skrev inledningsvis så är jag helt ny på detta och har lite svårt med alla termer.

 

I vilket fall så är det inte denna filmen den stannar på. Den går förbi filmen och stannar på första stora slideshow som ligger på ca 4 minuters speltid.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och stannar på första stora slideshow som ligger på ca 4 minuters speltid.

 

Vilken upplösning har den? Vilket program har du gjort den i och hur är den exporterad?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har jag skapat direkt i programmet. I Encore.

Jag har laddat in ett antal bilder som bildar ett bildspel. Efter det gör man de inställningar man vill ha.

 

Upplösningen vet jag inte, vet inte ens hur jag skulle kunna hitta information om det.

Av någon anledning kan man inte kontrollera eller ändra transcoding på slideshows. Bara på filmerna.

 

/DiverGirl

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånstans måste det väl ändå gå att ställa in med vilken "bitrate" ditt bildspel ska kodas? Det är nämligen din "bitrate" som är för hög, för DVD får den inte överstiga runt 9000kbit/s (kommer inte ihåg exakt). Jag tror detta inkluderar även alla ljudspår, undertexter m m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVD får den inte överstiga runt 9000kbit/s (kommer inte ihåg exakt). Jag tror detta inkluderar även alla ljudspår, undertexter m m.

 

Max är 8000 för videospår. Eventuella extra videospår, ljudspår och textning är utöver detta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger mig. Det är det högsta som går att använda i Adobes MPEG-encoder. Men att det skulle vara inklusive ljud förefaller lite underligt, eftersom det beroende på format, kan påverka videoströmmens kvalitet.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, ok.

 

Underligt och underligt, pja, kanske det :)

 

Men det ger ju lite mer svängrum om man inte behöver ljud alls eller bara nåt enkelt ljud. Ljud kan ju ta upp rätt mycket plats annars.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för allt engagemang!!

 

Nånstans måste det väl ändå gå att ställa in med vilken "bitrate" ditt bildspel ska kodas?

Det jag menar var att man kan inte ställa in bitrate på ett specifikt bildspel. Men på hela projektet har jag nuläget 7 Mbps har även provat med 6 Mbps. Högsta värdet man kan ha är 9.40 Mbps.

Med den inställningen ska den automatiskt "fixa till" allt innehåll.

 

Jag kan programmet för dåligt dessutom.

Det här är verkligen en förstagångs-projekt på alla fronter.

 

Kan man inte se på nåt sätt om man överstiger de där Mbps?

De enda uppgifterna jag kan hitta är hur mycket man använt av utrymmet på DVD:n.

Och för att få plats på en 4.7GB skiva ska man utnyttja ungefär 250 MB (enligt boken).

 

Så när jag drog ner på duration på bildspelet där den stannar i progress så minskade GB givetvis.

Det var därför jag undrade om det är det som är grejen. Att göra om alla bildspel. Men jag vet ju fortfarande inget om Mbps - svårt att veta hur mycket som ska dras ner i duration.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar göra mina bildspel som vanliga filmer, d v s i ett videoredigeringsprogram. Jag exporterar dem sedan som fördiga MPEG-strömmar (video och ljud). Funkar perfekt vraje gång. Men jag använder inte Adobe, jag kör med Vegas, men det ska naturligtvis funka med Adobe också (finns funktionen där ska den förstås fungera)!

 

[inlägget ändrat 2007-11-29 14:41:44 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det ska naturligtvis funka med Adobe också (finns funktionen där ska den förstås fungera)!

 

Ja det tycker jag också.

 

Hm, kanske jag skulle använda ett annat program för själva bildspelen och sen lyfta över allting till Encore för den slutliga sammansättningen.

Men då känns det som jag inte utnyttjar programmet fullt ut, på rätt sätt.

Men å andra sidan blir det inte bra som jag gör nu heller.

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nog borde du ge Encore en hel del uppmärksamhet. Det är kapabelt till en hel massa olika saker men allt behöver ju inte vara glaskklart att förstå första gången. Att studera manualen kan ju vara en bra början.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, det skulle kännas som att ge upp dessutom.

Det är ju ett otroligt behändigt program och väldigt kul att jobba i.

 

Jag HAR läst både manual och Adobes egen bok om programmet.

 

Så förmodligen är jag trög... ;-)

 

Min nästa test kommer att vara att göra enbart ett bildspel, med ett fåtal bilder för att se vad som händer, sen bygga på det efterhand, så ser jag var det stoppar.

 

Tack för ditt engagemang!

 

/DiverGirl

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min nästa test kommer att vara att göra enbart ett bildspel, med ett fåtal bilder för att se vad som händer, sen bygga på det efterhand, så ser jag var det stoppar.

 

Det brukar vara en bra strategi, då märker man som sagt när det blir fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tur att man äger lite envishet... ;-)

 

Förödande skulle vara här nu om jag inte ens får igenom ETT bildspel ;-)

Men jag ska testa så fort jag får möjlighet idag.

 

Tack igen!

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat en hel del.

Och visst får jag igenom ett par bildspel.

 

Nu har jag bara en fråga till angående detta.

Hur stora ska bilderna vara - alltså vilken upplösning ska de ha för att kvaliteten ska bli så bra som möjligt?

Ska jag sätta dem till 720 x 576?

Ska de vara större för att kvaliteten ska bli bättre?

 

Någon som vet?

Så tacksam för svar!!!

 

/DiverGirl

 

EDIT: Testar vidare medan jag väntar på att nån kan förklara och upptäcker att det har ju ingen betydelse för hur mycket plats det kommer att ta hur stora bilderna är. Antalet MB blir detsamma oavsett bildernas storlek. Det är slide duration och transition duration som styr hur mycket MB det blir.

Vilket iofs förklarar varför det är bit rate den klagar på.....

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-03 12:27:08 av Diver Girl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De mesta på internet visas med 72pixel/inch eller 96pixel/inch.

Om du visar en bild på 720x576 i en ruta som är 150x?, blir kvalitén inte bättre jämfört med en bild på 105x?

 

Jpg-bilder kan du minska genom att ta lägre kvalité. Man kan gå ner i kvalité rätt mycket utan att det märks.

 

EDIT: en bild som är större än visningsytan blir inte bättre än en bild som har samma storlek som visningsytan allså.

Men jag ser att svaret inte är relevant längre...

 

;o)

]-[ildeQ

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-03 12:36:10 av ]-[ildeQ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du gör en DVD kommer bilderna ALLTID att bli 720x576 pixlar, det är bestämt av DVD-standarden. Vilken kvalitet de får bestäms av den bitrate du kodar bildspelet med.

 

Bilder förresten, när du gör ett bildspel kodas bilderna om till MPEG2, d v s ett filmformat. Det blir alltså en slags film av bildspelet när det hamnar på DVD.

 

Beroende på hur Encore jobbar KAN det tänkas att det blir bättre resultat om du ger en mycket större bild till Encore att jobba med. Det kan också vara så att du får bättre resultat genom att själv skala om bilderna till exakt rätt storlek innan du lägger in dem i bildspelet. Prova sig fram är enda sättet.

 

Antalet MB blir detsamma oavsett bildernas storlek. Det är slide duration och transition duration som styr hur mycket MB det blir.

Vilket iofs förklarar varför det är bit rate den klagar på.....

 

Precis. Bildspelet kodas om till en film och där är det enbart bitrate som påverkar hur stort resultatet blir.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack - det gav svar på den frågan jag hade...

Bra förklarat!

 

Och givetvis ger det fler frågeställningar eller tankegångar mer... ;-)

Jag har hela tiden sagt att man inte kan ställa in bitrate för de olika komponenterna. Men det är ju givetvis en sanning med modifikation...

Nu när du förklarar att slideshows blir en film, så givetvis kan jag göra bitrate settings för Video - det borde ju då täcka slideshow också.

 

Och där är ju en jäkla massa inställningar man kan göra.

Basic Video settings: Quality (upp til 5,0) och Field Order.

Och så den intressanta:

Bitrate Settings:

Bitrate Encoding - här har man valen: CBR, VBR 1 pass och VBR 2 pass.

Minimum, Target och Maximum Bitrate - alla från 1,5 upp till 9.

 

Alla inställningar man gör här utöver grundvalen man har kan man spara ner till egna Export Settings.

 

Hur ska man veta vad man väljer och vilka konsekvenser får varje val?

 

Ursäkta alla frågor, men jag gillar inte när jag inte förstår vad jag gör.

Tror det här är slutfrågan faktiskt... ;-)

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står inte CBR för Constant Bitrate och VBR för Variable BitRate?

Så är det i alla fall med mp3.

 

EDIT: I så fall borde VBR vara mer effektivt.

 

[inlägget ändrat 2007-12-03 14:13:42 av ]-[ildeQ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så!

 

Bäst kvalitet kan man få med VBR 2-pass, nackdelen är att det kan ta typ dubbelt så lång tid att koda filmen. Kanske VBR 1-pass är bättre än CBR, jag vet inte.

 

För CBR skulle jag gissa att endast "Target bitrate" spelar roll eftersom man använder samma bitrate hela tiden.

 

Ju högre desto bättre!

 

En anledning till att använda lägre bitrate är att man kan få längre speltid på en skiva, annars är det väl bara att "fläska på" så mycket det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - då gör jag så - Fläskar på allt vad jag kan!! ;-)

 

Tack så mycket för bra svar!

 

/DiverGirl

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...