Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVD-brännare kan ej läsa dvd-rw (verbatim)


noaiddi

Rekommendera Poster

Jag har en Optiarc AD-7191S som inte kan läsa eller bränna dvd-rw. (Den kan bränna dvd+r.) Enligt specen http://www.sonynec-optiarc.com/products/hhid_dvdburn/index.html

ska den kunna det. När jag sätter in en dvd-rw så får den fnatt och följande felmeddelande kommer upp:

 

D:\ är inte tillgänglig

Begäran kunde inte utföras på grund av fel i en I/O-enhet.

 

 

Jag hade tidigare en annan nec som jag lämnade tillbaka eftersom jag trodde det var fel på den. Men det är någon konflikt i datorn.

 

Jag har testat med olika program tex imgburn, nero 7.

 

Jag har uppgraderat firmware. Jag har rensat i registret med Easycleaner. Jag har avinstallerat dvd:n.

Jag har även Installerat ASPI-filer (ASPI32.SYS, WOWPOST.EXE, WNASPI.DLL), men när jag kör Aspichk så är inte WINASP.EXE installerad. Kan det vara problemet? Jag har bockat för DMA i enhetshanteraren.

 

VAD KAN DET VARA FÖR FEL???

 

Jag misstänker starkt att det kan vara fel på ASPI. Kanske kan man avinstallera ASPI för att sedan lägga in det på nytt? Så att WINASPI.EXE också blir installerad. Vet någon hur man "avinstallerar" ASPI?

 

Nu vet jag hur man avinstallerar ASPI layer. http://radified.com/ASPI/forceaspi.htm

Mvh L-M

 

Om inte någon kan hjälpa mig blir jag tvungen att testa att ominstallera XP. Förutom att det kanske inte hjälper så är det dötråkigt.

 

[inlägget ändrat 2007-11-28 12:42:40 av noaiddi]

[inlägget ändrat 2007-11-28 22:23:28 av noaiddi]

[inlägget ändrat 2007-11-28 22:24:09 av noaiddi]

[inlägget ändrat 2007-11-29 13:01:05 av noaiddi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej testa ett annat märke.

Detsamma gäller om du får problem med att läsa vissa skivor från vissa tillverkare i datorn.

/Maria

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-02 12:56:31 av Maria E]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag sätter i en dvd vare sig det är + eller - så kommer följande felmeddelande upp:

 

D:\ är inte tillgänglig

Begäran kunde inte utföras på grund av fel i en I/O-enhet.

 

men när skivan får vara i en stund så hittar "datorn" den (om det är ngt på skivan).

 

Det är något skumt som inte har att göra med skivmärket. Jag har testat maxell, platinum och verbatim.

 

Om skivan är tom så hittar brännaren inte alls skivan.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jo, det var vad jag gjorde och då fungerade det. SATA fungerar inte bra alls, tacka vet jag ATA, iallafall för dvd etc.

 

/Mvh L-M

 

[inlägget ändrat 2008-01-10 10:06:13 av noaiddi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...