Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Måste GRUB installeras?


it04-22

Rekommendera Poster

Jag har lite problem med boot-program. Jag har installerat XP på en primär partition och Kubuntu på en annan primär partition och båda fungerade helt okej.

Sen installerade jag powerquest Bootmagic för att ha som boot-program. Men då startar inte Kubuntu längre. Finns det något jag kan göra för att få kubuntu att starta? eller är jag tvungen att ha GRUB om jag använder en partition med Linux?

 

Jag kanske ska nämna också att GRUB verkade installera sig självt autmatiskt efter att Kubuntu hade installerats. (jag använde en cd som följde med en tidning så Kubuntu var inte nedladdat direkt i från ubuntu.com, om det kan spela någon roll?)

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-22 16:52:31 av it04-22]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ett tips, kanske?

 

Jag använder BootMagic 7 och har två diskar med var sitt installerat operativsystem (Win98). Men for att man skall kunna starta opertivsystemet på Disk 2 så måste man starta BootMagic configuration och i menyn Option bocka för Advansed Partition Hiding. Denna option är inte vald default utan de måsta man gå in och göra manuellt.

 

Har du missat detta?

Har själv missat de vid en ominstallatin och undrade va fan som stod på.

 

Vad gäller Linux och Grub så kan jag inget.

 

/Olle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är jag tvungen att ha GRUB om jag använder en partition med Linux?

 

Nej.

Så här gör jag.

Som jag tycker bättre Linuxreleaser tillåter att man installerar LILO en annan bootmanager i början på en linuxpartition tex

/ partition

eller

/boot partition.

låt oss säga som exempel säga att partitionen heter sda5

med äldre datorer ibland tex hda5 (PATA/IDE) men i en del distributioner kallas också dessa sd(a,b,c,d)

 

Därefter kan man kopiera av denna början med

#dd if=/dev/sda5 of=kubuntus.da5 bs=512 count=1 <enter>

namnet på filen kan vara vad som helst tex liboot istället för kub...

därefter kan man kopiera kubuntus.da5 till c:och med XP lägga till en rad i c:\boot.ini

C:\kubuntus.da5="Kubuntu 7.10 sda5 22nov07"

tex

då kommer detta upp nästa gång XP startas.

Använd piltangenten för att välja.

För att göra detta måste man använda alternate Ubuntu CDn

och försöka lägga GRUB på linuxpertionen vilket misslyckas och efter diverse felmedalanden går det välja LILO.

 

Nackdelen är att om kärnan i kubuntu uppgraderas måste man göra om

#dd if=/dev/sda5 of=kubuntus.da5 bs=512 count=1 <enter>

och kopiera filen till c:eller köra

#dd if=/dev/sda5 of=kubuntus.da5 bs=512 count=1 <enter>

när man är i c:

 

/media/sda1

i kubuntu

eller

/media/hda1

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-11-22 19:21:25 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men for att man skall kunna starta opertivsystemet på Disk 2 så måste man starta BootMagic configuration och i menyn Option bocka för Advansed Partition Hiding. Denna option är inte vald default utan de måsta man gå in och göra manuellt.
Det beror svjv på en begränsning i Windows. Andra operativsystem har inte den begränsningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...