Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla TV, digitalbox och video - ingen bild?!


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

Försöker hjälpa mina föräldrar att koppla ihop tv, digitalbox och video men får det inte till att fungera. De har en Tandberg Selecto TV med dubbla scartuttag, en Grundig DTR 3550 VCS Digitalbox med dubbla scartuttag och en JVC HR J585EU video med ett scartuttag.

 

Vi har kopplat enligt digitalboxens bruksanvisning dvs en scart från digitalboxen till tv och en från digitalboxen till videon. Dessutom en antennsladd mellan tv och video och en mellan digitalbox och väggen.

 

Videon tycks inte hitta några kanaler för när vi gör kanalsökning så blir det tomt. Bilden är och förblir blå. Är det någon som har tips på vad vi kan göra. Hur vi kan koppla annorlunda och/eller hur vi ställer in allt.

 

Tusen tack på förhand!

 

[bild bifogad 2007-11-19 08:32:51 av AnnaK]

[bild bifogad 2007-11-19 08:35:40 av AnnaK]

[bild bifogad 2007-11-19 08:36:45 av AnnaK]

[inlägget ändrat 2007-11-19 08:37:42 av AnnaK]

[bild raderad 2007-11-19 09:09:38 av AnnaK]

[bild bifogad 2007-11-19 09:18:10 av AnnaK]

1001097_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Digitalbox in: antenn från väggen (rätt)

Digtalbox ut: scart till TV, scart till video

 

TV: ställ in AV (TV/AV) om den inte känner av signal på scarten automatiskt

 

Video: Ställ in AV0

 

Inga sökningar efter analog signal behöver göras om man inte tar ut analog(antennkabel-) signal från digitalboxen. Denna signal är också av sämre kvalitet, vitsen med digital signal försvinner.

 

[inlägget ändrat 2007-11-19 09:06:17 av flora50]

[inlägget ändrat 2007-11-19 09:07:16 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej igen,

 

Försökte på nytt hjälpa mina föräldrar med koppling av digitalbox, tv och video. Sedan sist har de köpt en ny video/dvd (i ett) en Philips DVDR3510V (eftersom de inte fick det till att fungera med den andra videon). Vi får inte ihop det och missar säkert något basic.... Det står olika i video/dvd:ns resp digitalboxens instruktionsbok om hur man ska göra. Inget av det fungerar.

 

Det finns två scart på tv:n

Det finns två scart på digitlaboxen

Det finns två scart på dvd/videon

 

Vi har kopplat enligt digitalboxens bruksanvisning (enligt video/dvd:n fungerar inte alls) dvs

en scart från digitalboxen till tv och

en från digitalboxen till video/dvd:n. Dessutom

en antennsladd mellan tv och video och

en antennsladd mellan digitalbox och väggen.

 

Om vi gör såhär får vi inte ens fram video/dvd:ns meny i tv:n dvs de kommunicerar inte alls. Men om vi lägger till en scart från tv till video får vi upp video/dvd:ns meny i tv:n MEN inga kanaler hittas....

 

Vi har provat fler varianter, men det fungerar inte. Jag blir gaaaalen! :-( Kan någon förklara hur sjutton man ska tänka? Jag trodde det var att först måste allt komma in i digitalboxen, därav anntennurtag till den. Sedan vidare till tv resp video/dvd:n. Via scart skickar man vidare från digitalboxen till video/dvd:n resp tv:n. Jag blir helt snurrig....

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-12-17 12:10:44 av AnnaK]

[inlägget ändrat 2007-12-17 12:16:21 av AnnaK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVB (Digitalbox) -> TV (SCART)

DVB -> DVD (SCART)

DVD -> TV (SCART)

Om möjligt alla dessa med signalstandarden RGB, annars s-video.

 

Har de enbart digitalTV? Då fyller endast antennen någon funktion när den är kopplad till digitalboxen, DVDn har ingen digitalmottagare och inte heller TVn (gissar jag)

Om det finns analoga kanaler på antenn ska den kopplas

(antenn) -> DVB -> DVD -> TV

annars räcker det som sagt med antenn till DVB.

 

Testa sedan att spela upp en DVD och se att nu får bild på TVn. Sätt sedan på digitalboxen och se att ni ser denna. Och till sist via DVDn

OM DVDn kan hantera det så kan signalen alltid/enbart gå över denna, dvs SCART-kontakten direkt till TVn kan vara överflödig.

 

Se även denna tråd:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1008673

där samma problem, på sätt och vis, tagits upp.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh tack för svar! Kollade den andra länken oxå! Jag insåg att jag läst den förut, men insåg inte att den kunde vara till hjälp. Bra med bifogad bild oxå!

 

Ska göra ett nytt försök, återkommer med resultat (förhoppningsvis resultat och inga fler frågor....)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har vi dubbelkollat koppling etc. Vi har kopplat som du Monshi så fint illustrerade i det andra inlägget (se bild, obs Mobshis bild!). Vi får det inte till att fungera.

 

När vi kopplat som bilden kan vi se på tv:n med fin bild och byta kanal med digitalboxens fjärr. Men att ställa in kanaler på video/dvd:n.....

 

Det här händer:

För att göra kanalsök på Video/Dvd:n trycker man setup (på video/dvd:ns fjärrkontroll) och en meny visas i tv-rutan. Om kanalen RGB (AV1) är framme på tv:n visas inte ens någon meny.

 

Om man iställer byter till "kanalen" AV2 syns märket Phillips (Video/Dvd:n) i tv-rutan och om man trycker setup kommer menyn för kanalsök upp. Men inga kanaler hittas.

Samma händer om man slår på SVHS men med något sämre bild.

 

Vi hade tidigare en antennsladd mellan tv och video och den har vi nu tagit bort (efter Monshis inlägg (?). Vi har även testat att använda den mellan digital och tv resp mellan digitalbox och video. Den gör varken från eller till. Vad sjutton kan vara fel? Är det felkopplat eller behöver vi göra någon kanalsökning på digitalboxen? Någon sökning på tv:n? Hjälp emottages tacksamt!

 

Desperate tv-installer....

 

 

 

[bild bifogad 2007-12-17 20:52:33 av AnnaK]

1010474_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden från digitalboxen i din DVD tar du in på dessa externa kanal, kallad L1 eller Av1 eller liknande. Någon kanalökning behövs inte, det finns inga kanaler att ta emot!

 

Egentligen rekommenderar jag ingen att köpa en inspelningsbar DVD idag, ivartfall ingen med enbart digtitalTV. Bättre att spara pengarna och lägga dessa på en digitialmottagare med dubbla mottagare och hårddisk i. Kostar lite men är mycket enklare och praktiska att hantera. Med en inspelningsbar DVD måste digitalboxen vara påslagen och inställd på den kanal som ska spelas in, någon annan kanal man inte titta på samtidigt

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden från digitalboxen i din DVD tar du in på dessa externa kanal, kallad L1 eller Av1 eller liknande. Någon kanalökning behövs inte, det finns inga kanaler att ta emot!

 

Egentligen rekommenderar jag ingen att köpa en inspelningsbar DVD idag, ivartfall ingen med enbart digtitalTV. Bättre att spara pengarna och lägga dessa på en digitialmottagare med dubbla mottagare och hårddisk i. Kostar lite men är mycket enklare och praktiska att hantera. Med en inspelningsbar DVD måste digitalboxen vara påslagen och inställd på den kanal som ska spelas in, någon annan kanal man inte titta på samtidigt

 

Om man ska spela in ett tv-program på video/dvd:n måste man väl göra en kanalsökning på video/dvd:n? Om jag förstår ditt inlägg rätt så har vi kopplat rätt? Men det fungerar inte, vad kan det vara då? Anyone?

 

Tack för rekommendationen om digitalmottagare, ska tipsa päronen....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de har väl bara digitala kanaler och DVDn tar endast emot analoga. Eller har jag missat något?

 

DVDn tar emot, precis som TVn, bilden via SCART. Ställ in DVDn på den kanalen och se att det nog fungerar utan kanalsökning.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de har väl bara digitala kanaler och DVDn tar endast emot analoga. Eller har jag missat något?

 

DVDn tar emot, precis som TVn, bilden via SCART. Ställ in DVDn på den kanalen och se att det nog fungerar utan kanalsökning.

 

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar. De har säker bara digitala kanaler, det har väl alla numera (eller har jag missat något?). Det går att se på tv:n även med video/dvd:n påslagen. Det går även att se på dvd eller video. Men om man ska programera video/dvd:n så måste väl den hitta de tv-kanaler som finns och som ursprungligen kommer in via digitalboxen in i tv:n. Det är det som inte fungerar (ursäkta om jag var otydlig). Ke se pa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man ska programera video/dvd:n så måste väl den hitta de tv-kanaler som finns och som ursprungligen kommer in via digitalboxen in i tv:n.

Nej, vi tar det en gång till.

 

De digitala kanalerna tar enbart DVB-boxen emot. Den sänder sedan vidare den kanal den tar emot via SCART, en del boxar har även en RF-utgång och kan sända via antenn (precis som gamla VHS-spelare).

 

Så när du vill se på SVT1 ställer du in boxen på SVT1 och TVn på AV1.

När du vill se på DVD ställer du in TVn på AV2.

När du vill se på TVn via DVDn ställer du DVDn på AV1 (eller motsvarande) samt TVn på AV2.

När du vill spela in ett program ställer du in boxen på kanalen du vill spela in på och DVDn på AV1 (eller motsvarande).

 

Det finns DVD-inspelare med digital tuner (mottagare) men den du nämnt har inte det.

 

Om vi tar en liknelse - om vi säger att du har en gammal VHS-spelare och vill spela över det bandet till din DVD. Hur kopplar du då? (ej vi antenn)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt tålamod!

Vi har ju bild på tv:n och kan se på alla tv-kanaler och dessa kommer ju via digitalboxen. Vi kan också spela upp en videofilm eller en dvd-film. Det vi inte får till är installation av Video/DVD:n så att vi kan spela in ett tv-program på video eller dvd. Det jag fortfarande inte förstår är hur vi ska installera eller ställa in för att kunna göra det. Jag undrar om vi pratar om olika saker????

 

I video/Dvd:ns instruktionsbok http://www.p4c.philips.com/files/d/dvdr3510v_58/dvdr3510v_58_dfu_swe.pdf står det: Sidan 19: Innan du kan använda inspelaren till att spela in TV-program måste du söka efter de tillgängliga TV-kanalerna och lagra dem i inspelaren.

 

Det är när vi gör det här som DVD:n inte hittar några kanaler. Något måste väl då vara felkopplat eller felinställt?

 

Du skriver ju:

När du vill spela in ett program ställer du in boxen på kanalen du vill spela in på och DVDn på AV1 (eller motsvarande).

Menar du att man ska eller inte ska söka kanaler så som jag beskriver ovan dvs det som står i instruktionsboken?

 

Totally Confused....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

står det: Sidan 19: Innan du kan använda inspelaren till att spela in TV-program måste du söka efter de tillgängliga TV-kanalerna och lagra dem i inspelaren.

Mmh, kanske du fastnat i en evig loop? (fast jag hittar den infon på sidan 22)

 

DVDn kräver en kanalsökning innan den kan agera som inspelare, en kanalsökning som resulterar i att den hittar någon kanal. Men då ni inte har några analoga kanaler hittar den inga kanaler och vägrar då går ur installationsläget.

 

Kan jag ha gissat rätt?

För den kommer ALDRIG att hitta några kanaler, ni har inga!

 

TVn har väl inte heller hittat några kanaler utan tar in allt via SCART från digitalboxen? När ni ska titta på TV startar ni väl TVn och sedan lägger ni ifrån er den fjärrkontrollen och styr kanalerna med fjärrkontrollen för digitalboxen?

 

Ni bör ha installerat DVDn enligt bilden på sid 19 (steg 2: Ytterligare anslutningar).

 

Spela in från Extern enhet:

[log]

(videokamera/video/DVD-spelare)

Spela in video direkt från en extern enhet.

A Anslut den externa enheten till recordern.

Mer information i nns i kapitlet Steg 2:

Ytterligare anslutningar.

B Slå på TV:n och välj rätt visningskanal för

recordern (till exempel EXT, 0, AV).

C Tryck på DVD eller VCR för att välja

inspelningsdestination.

D Sätt i en inspelningsbar DVD-skiva eller ett

VHS-band i recordern.

Î För VHS-band letar du upp startpunkten

för inspelning.

E Välj den indatakälla som enheten är ansluten

till genom att trycka på SOURCE l era

gånger.

{ EXT 1 }

Använd den enhet som är ansluten till

EXT1 TO TV-I/O SCART-uttaget på baksidan

som indatakälla.

{ EXT 2 }

Använd den enhet som är ansluten till

EXT2 AUX-I/O SCART-uttaget på baksidan

som indatakälla.

[/log]

(s 27-28)

 

Hoppas det löser sig nu.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt som Monshi skriver, du ska inte söka kanaler på DVD:n eftersom du bara har EN kanal åt gången ut från digitalboxen. Du ska alltså inte ha någon antennkabel med analoga RF-signaler in i DVD:n.

 

Om du hade haft analog kabel-TV, hade du haft samma typ av modulerad RF-signal som det gamla analoga TV-systemet hade, och då skulle du sökt efter kanaler i DVD:n!

 

Alltså, antennkabeln ska BARA gå in i digitalboxen, och BARA i denna ska du söka kanaler! Alla enheter kan kopplas ihop med t ex SCART som Monshi skrev i sitt första inlägg.

 

Detta innebär att om digitalboxen bara har EN kanal ut, kan du endast spela in denna, som både går till DVD:n/Videon och TV:n. Du kan alltså inte titta på en kanal och spela in en annan!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Läser du från sidan 24 och framåt står det hur man spelar in från ext1 eller ext2 (scart ) fungerarar verkligen inte det. Att söka på kanaler skall du inte göra!Digitalboxen skickar inte ut "något" som din tuner i DVD n kan ta emot.

 

LARSAS

 

[inlägget ändrat 2007-12-18 09:45:17 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uj uj uj här var det livat! Tack snälla ni för engagemang. Nu börjar poletten så smått ramla ner. Förstår jag det rätt nu: den delen jag hänvisade till i instruktionsboken, dvs att söka kanaler, är bara till för när man (förut) hade analoga kanaler. Vi ska ignorera det avsnittet helt enkelt. Om det fungerar att spela in har vi faktiskt inte testat eftersom jag trodde (läste innantill) att man måste söka och ställa in kanaler först, är ni med? yes där är evighetslooooooooooopen monshi!

 

i så fall ska jag sticka över till mina föräldrar senare idag och testa. jag är så nyfiken på att få igång allt. rapporterar resultat!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till!

 

Men, tag i beaktande det vi skrivit om problemen och även om kanske de ska önska sig en digitalbox med dubbla mottagare och hårddisk i julklapp :)

(ex.v. någon av dessa:

http://prisjakt.nu/kategori.php?k=140#rparams=k=s12841884

)

Såååå mycket smidigare! Välj ett program i EPGn, tryck spela in och den sköter sig själv (så länge det finns utrymme på hårddisken). Det går under tiden att titta på annat program eller, i vissa spelare, spela in två program parallellt.

 

Jämför med hur det kommer vara nu

1: Starta DVB - ställ in den att den ska "låsas för inspelning" på viss kanal mellan vissa klockslag (på en del går detta, inte alla, alternativt är att manuellt ställa in den på rätt kanal och sedan inte röra den)

2: Starta DVDn och där programmera in inspelningen

3: Och nu kan de inte titta på något annat program, jo kanske ett tidigare inspelat eller en DVD-film men inget direktsänt program.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjohoo!

Jamen nu så! Nu fungerade det minsann, men det visste ni väl att det skulle göra? Så här skulle jag vilja sammanfatta det hela. Snälla rätta om jag skriver fel!

 

Marksänd digital-tv:

De olika TV-kanalerna kommer i form av digitala signaler via en antennsladd i väggen och kopplas in i en digitalbox. Koppla en scart från digitalboxen till tv:n och en från digitalboxen till videon/dvd:n. Digitalboxen sänder bara en signal vidare till tv:n respektive videon/dvd:n och det är den aktuella kanalen som visas/är inställd på digitalboxen och som visas på tv:n. Av den anledningen går det bara att se på samma kanal man spelar in respektive det går inte att göra någon kanalsök på videon och det behövs inte heller.

 

Videon behöver istället ställas in på den "frekvenskanal" där den "kommunicerar" med digitalboxen. På så sätt kommer videon/dvd:n uppfatta den tv-kanal som sänds för tillfället och denna tv-kanal kan spelas in på videon/dvd:n.

 

Så bra! Nu har jag inte bara kopplat ihop rätt utan fattat oxå (tror jag).

Monshi, tack för hjälp och tålamod! Tack ni andra oxå! Presenterade dessutom idén med digitialmottagare med dubbla mottagare och hårddisk och det föll väl ut, so far. Men de hade en massa frågor som jag inte kan svara på. Exempelvis kan man spela in på DVD från hårddisken för att spara respektive kan man spela upp DVD skivor. Well, DET blir ett nytt kapitel att sätta sig in i.....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I princip korrekt uppfattat.

 

Boxar med dubbla mottagare och hårddisk har sällan även en DVD-brännare/spelare. Kanske finns men jag känner på rak arm inte till någon sådan modell. TV-bolagen vill inte att man ska kunna göra enkla kopior i perfekt kvalité från deras utsändningar, det är en anledning till att det saknas.

 

Har man däremot en DVD-inspelare, som den ni nu har, så kan man oftast använda denna för att föra över inspelningarna till DVD. Man får helt enkelt spela upp dem från boxen och spela in dem som ett vanligt TV-program.

 

Oftast skriver jag för det kan finnas fultyg som Macrovision på en del. Dvs kopieringsskydd som skyddar videosignalen som boxen sänder ut. Tror dock inte detta finns på boxar för marknätet.

 

Med den box med hårddisk kan man även få andra kul grejer som:

Möjligt att lagra bilder, musik på hårddisken och spela upp från denna.

Bild i Bild

 

Som negativt kan man säga att i boxen finns en hårddisk som snurrar och kan brumma samt, ibland, även en fläkt.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt sidan 19 ska du koppla:

 

Digitalbox (i stället för satellitmottagare) (SCART EXT2)->

 

DVD/Video (SCART EXT1)->

 

TV

 

Antennkabeln på bilden mellan digitalboxen och TV:n ska ej kopplas.

 

När du sen spelar in väljer du källa, dvs EXT2 (eller CAM1 för videokamera på framsidan). Välj sen inspelningsdestination, VCR för video eller DVD.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Here we go again. Jag trodde jag hade förstått, men obviously not... Jag blir gaaaaalen på det här! Nu är det ihopkoppling hemma som gäller på grund av att vi har bytt från en TV med video till en TV och extern video. Det jag ska koppla ihop är således:

 

En Grundig TV med 1 scartuttag

En digitalbox med 2 scartuttag

En video med 2 scartuttag

(sedan ska även ett PS2 kopplas in, men vi kan skippa det så länge).

 

Ok, sedan tidigare har ni lärt mig :-) att antennsladden ska in i digitalboxen - jag har kopplat så. Sen har jag kopplat en scart mellan digitalboxen och tv:n samt en mellan digitalboxen och videon. Det står tv resp video på digitalboxens scartuttag. När det gäller videon så finns det två scartuttag: EXT1/AV1 resp EXT2/AV2. Jag kopplar mellan EXT1/AV1 för när jag väljer EXT2/AV2 går det inte att ta fram inspelningsmenyn på videon. När jag provar spela in så fungerar det inte.

 

På videon kan jag välja mellan E1, E2, E3 - jag har testat alla, inget fungerar. På TVn har jag testat AV resp vanlig kanal, inget fungerar. I videons manual står det att man ska ställa in dekoder på. Jag har provat både på och av. Inspelningen blir bara svart ruta. VAD sjutton gör jag för fel. Jag har uppenbarligen inte kopplat rätt eftersom TV och video inte kommunicerar. Jag sliter mitt hår!!! Hoppas någon kan hjälpa mig. Tack på förhand! A

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: En ny TV vore nog på sin plats, en med lite fler SCART-ingångar. Ska du även in med en PS2 så får du troligen rycka ut SCARTen med TV-signalen...

 

 

Digitalbox = DVB

Video = VCR

TV = TV

 

Förslag 1

DVB -> VCR (EXT1) -> TV

däremellan SCART

Förslag 2:

DVB -> TV (SCART)

VCR -> TV (antenn)

 

Förslag ett rekommenderas enbart om TVn och videon har samma bästa signal de kan ta emot (och sända vidare gällande VCR). Bäst först:

RGB

S-video

Komposit (video)

 

Förslag två i alla andra fall. I förslag två sänds alltså det videon sänder vidare analogt över antenn. Sök reda på den kanalen på TVn.

 

Det är hur du kan koppla, sedan är det en annan femma att ställa in apparaterna korrekt. Men

1: Se till att DVB sänder i ett format som video klarar av. Komposit klarar den alltid. S-video borde i värsta fall ge svartvit bild. RGB osäker.

2: Se till att ställa in videon på rätt kanal. Du bör se i TVn exakt vad som händer.

3: Normalt sett sänder VCR-spelare alltid vidare mottagen kanal på sekundära SCART men kanske måste det aktiveras?

 

PS2 - kanske kan gå att ansluta den till sekundära SCART på video och då i övrigt koppla enligt förslag två. Sedan får man sätta på videon när man ska spela och ställa in TVn på den analoga kanalen som den så sänds på.

 

Klart som korvspad eller grumligt som Östersjön en valfri dag i början av augusti?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1: En ny TV vore nog på sin plats, en med lite fler SCART-ingångar. Ska du även in med en PS2 så får du troligen rycka ut SCARTen med TV-signalen...

:-) I know, men det är lågprio i vårt hem *skratt* även om det finns på önskelistan.

 

Ok, jag fick ordning på det tillsist (har dock inte testat med PS2 än....).

Kopplade enligt följande (fall någon annan kan få vägledning av detta):

 

Antennsladd till digitalboxen.

En scart mellan digitalboxen och tv:n.

En scart mellan digitalboxen och videon.

Det står tv resp video på digitalboxens scartuttag. När det gäller videon så finns det två scartuttag: EXT1/AV1 resp EXT2/AV2, jag kopplar till EXT1/AV1 för när jag väljer EXT2/AV2 går det inte att ta fram inspelningsmenyn på videon.

 

På videon kan jag välja mellan "kanaler" E1, E2, E3 - jag väljer E1. På TVn behövs ej ex AV väljas utan aktuell kanal. På dekodern välj aktuell kanal. Klart :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du loopar SCART via video - blir det sämre bild då från digitalboxen?

 

Det låter nu som om du när du vill se på video byter SCART in i TVn. Eller kör du via RF-ut på video?

 

Skillnaden mellan TV- och Video-utgångarna på DVB-boxar brukar oftast vara

• Olika möjliga signaler, TV-ut oftast RGB, s-video och/eller komposit. Video oftast bara s-video och komposit

• Ljudnivån konstant på video-utgången, TV-utgångens volym går att justera.

 

(RGB bäst, komposit sämst)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du loopar SCART via video - blir det sämre bild då från digitalboxen?

 

Det låter nu som om du när du vill se på video byter SCART in i TVn. Eller kör du via RF-ut på video?

 

Skillnaden mellan TV- och Video-utgångarna på DVB-boxar brukar oftast vara

• Olika möjliga signaler, TV-ut oftast RGB, s-video och/eller komposit. Video oftast bara s-video och komposit

• Ljudnivån konstant på video-utgången, TV-utgångens volym går att justera.

 

(RGB bäst, komposit sämst)

 

Tack för ditt inlägg, men nu är jag inte med i termerna.... :-?

Loopar Scart? / Byter SCART?
Öh? Hur som helst så verkar bilden ok, både när vi ser på tv och inspelat program. Jag byter inget, det fungerar att både se på digital-tv och att spela in på videon. Jag har alltså inga probs längre, utan skrev mitt inlägg för att tipsa andra. Eller tror du jag kopplat fel? *totally confused*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...