Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgifter för att lära sig mer


Bernström

Rekommendera Poster

hej jag är intreserd av datorer och undrar om det finns något jag kan göra som inte kan sabba hela datorn men som ändå är ganska basic (jag e 15) sriv om ni vet nått ... TAX

fiunderar på att söka it gymnasium

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite luddigt - vad vill du lära dig? Hur en dator är konstruerad? Vad en transistor är? Hur man programmerar? Hur ett multitaskande operativsystem fördelar resurserna mellan processerna? Hur virtuella minnet fungerar? Vad DMA/PCI/AGP/DRAM/PCIe/I-1394/USB är?

 

Är du nyfiken kan du alltid öppna datorn och titta in. Ta det bara lite försiktigt och rör inget i den om du inte känner dig säker. Datorns största fiende är statisk elektricitet så se till att jorda dig och datorn innan du rör dess innanmäte. Du kan alltid passa på att damma av datorn när du ändå öppnat den, det skadar aldrig. (blås försiktigt exempelvis)

 

Annars - sök på nätet. Läs lite på Wikipedia ex.v.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undrar om det finns något jag kan göra som inte kan sabba hela datorn men som ändå är ganska basic

Stäng alla program och vänsterklicka mitt på din desktop. Garanterat kan du inte skada "datorn" då =)

 

Seriöst dock, sök gärna it-gymnasium om du är intresserad men håll i huvudet att du måste hänge dig och bli exceptionell. Många gör samma sak nu och skall du ge dig in i det så måste du göra det helhjärtat och satsa allt, annars blir du bara en i mängden.

Det finns mycket att välja på i gymnasiet och jag tycker inte du ska stirra dig blind på datavärlden om du inte känner att det är helt klart något du känner för. Tänk ett par veckor till på vad du verkligen är nyfiken på. Hade du verkligen varit lagd för programmering hade du inte ens behövt fråga om detta, det är därför jag tror du kanske är ämnad för något annat. Man ska inte välja saker för att alla andra gör det, följ ditt hjärta - då kan det aldrig bli fel!

 

EDIT: Ok, inte helt sant det där med att följa hjärtat - det går ibland fel då, sånt är livet. Men det blir aldrig fel med dig själv om du följer ditt hjärta. Sen får du försöka se till att ditt val passar in i andras verklighet också =)

[inlägget ändrat 2007-11-16 05:33:37 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asså jag menade typ lite mer program i dptorn typ hur man gör en error skylt lite lätta roliga program man kan leka me OSV

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vill lära dig programmera alltså?

 

C# eller VB.Net kanske kan vara intressant. VB.Net kanske är lite mer ett nybörjarspråk är C# men båda ganska enkla med en hjälp som finns på nätet. Eller JAVA för den delen. Finns gratis "böcker" för C# och JAVA att läsa på nätet. VB.Net vet jag inte. Eller gå och låna en bok på biblioteket.

 

Ett exempel för C#

http://www.informit.com/library/library.aspx?b=STY_Csharp_24hours&rl=1

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej! Jag gick på IT-Gymnasiet i Uppsala. Jag är nöjd med det valet jag gjorde då, IT-Gymnasiet har väldigt stor valfrihet.

 

Vet inte om det nu är IT-gymnasiet du kollat på? eller om det bara var en IT-inriktning på ett annat gymnasie.

 

Hur som helst, när jag gick i 9e klass så hade jag också såna planer, "jag ska hacka hela världen", osv. :D

 

Men när jag väl förstod vad programmering innebar så tappade jag intresset ganska mycket.

 

Numera arbetar jag på IBM som IT-support, så jag är nöjd med vart min utbildning lett mig. (har bara gymnasieutbildningen).

 

 

Lycka till i ditt val ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla!! ska killa lite på JAVA, hittade nån guide på denna hemsida

och gymnasiet jag tänker på heter NTI

tror att den skilan e rätt bra.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men när jag väl förstod vad programmering innebar så tappade jag intresset ganska mycket.

 

Av ren nyfikenhet skulle det vara intressant att höra vad du trodde programmering gick ut på och vad du sedan förstod? Jag tänker inte försöka övertala dig, jag är bara nyfiken :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid trott att allt varit enkelt, men programmering innehöll mycket tänkande och massvis av testande som aldrig visar sig fungera (i alla fall inte för mig :[.).

 

Så det är rena motsatsen, svårt och krångligt i min mening, därför håller jag mig mer inriktad mot nätverk, mindre tänka och lättare för mig att förstå var felen kan ligga.

 

Jag är inte helt emot programmering, men ta bara java som exempel, missar man } någonstans så funkar inte programmet och så ska man lära sig vad alla satser gör, if, int, etc.... Det är lite för mycket för mig.

 

Så jag håller mig till mina trofasta TPkablar =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid trott att allt varit enkelt, men programmering innehöll mycket tänkande och massvis av testande som aldrig visar sig fungera

 

Det är ju tänkandet som gör det kul med programmering! :)

 

därför håller jag mig mer inriktad mot nätverk, mindre tänka och lättare för mig att förstå var felen kan ligga.

 

Att sätta upp en mer avancerad router/brandvägg är nästan som programmering det också, kanske tom lite mer kryptiskt emellanåt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är programmering massvis med tänkande! Det är väl kanske just det som gör att det blir som ett gift för oss som håller på med det.

 

Men det var ju tur att du kom underfund med det i tid så du kunde hitta nåt som passade dig bättre innan det var "för sent".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...