Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Melissa sprids snabbt


Per Hellqvist

Rekommendera Poster

Per Hellqvist

Hej!

 

Jag tar tillfället i akt att via detta forum varna för ett nytt makrovirus som just nu sprider sig mycket snabbt.

 

W97M/Melissa sprider sig via dokument (.DOC) i Office 97, Office 2000 samt Outlook.

 

Spridningen började i nyhetsgruppen Alt.sex med en bifogad fil i ett inlägg. Filen heter List.doc och innehåller lösenord till sex-siter på Internet. Dokumentet innehåller även makroviruset W97M/Melissa.

 

När man öppnar dokumentet infekterar viruset och kommer direkt sända sig själv vidare till upp till 50 adressater i Outlooks adressbok. När mottagaren öppnar dokumentet infekteras den datorn och det hela upprepas.

 

Viruset upptäcktes sent fredag eftermiddag 26/3 här i Europa, vilket betyder tidig morgon i USA. Under fredagen spreds viruset enormt i USA och bl a Microsoft och Intel har tvingats stänga ned sin e-post i omgångar för att begränsa spridningen och rensa bifogade filer.

 

Vi får se på måndag vad som händer här hemma.

 

Ni som använder F-Secure Anti-Virus kan redan nu ladda hem FSUPDATE.EXE från vår webbplats. Vi kan redan nu både upptäcka och rensa viruset.

Dr Solomon och McAfee borde också redan ha en uppdatering färdig. Jag vet tyvärr inte hur de andra programmen ligger till.

 

Vi kommer lägga upp mer information om viruset på vår webbplats under söndagen.

 

Min gamla devis verkar vara mer aktuell nu än någonsin förr: "Lita inte på filer som kommer från en okänd källa. Lita heller inte på filer som kommer från en känd källa"

 

Per Hellqvist

Antiviruschef, DFCAE

www.atremo.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Per, jag är dig mycket stort tack skyldig. Jag läste om Melissa på Text-TV för någon timme sedan och tänkte tipsa dig om att göra ett inlägg här om Melissa. Dock var du mycket snabbare än jag.

Jag hoppas du inte misstycker, men jag bifogade hela ditt inlägg (inklusive referenserna till www.atremo.se) till ett flertal av mina kollegor/konkurrenter runt om i Sverige för att ge dem mer information.

Återigen, tack för din hjälp. Dina bidrag på den här tråden är verkligen vad många behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Jag glömde skriva en sak:

Hur länge tror du att ett sånt virus som Melissa, som sprids så snabbt och redan har fått sådan uppmärksamhet, kommer att existera i "den stora världen"? Alltså, hur lång tid tror du det kommer att ta innan de flesta ISP:erna har installerat skydd mot viruset? Det verkar ju vara ett virus som märks snabbt, och sådana har ju, enligt mina tidigare erfarenheter, begränsad livslängd.

 

Mvh Robert

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är ett vanligt macrovirus så borde ju gå att stoppa genom att öppna dokumentet utan makrofunktioner. Har för mig att det går att välja bort makron i Word.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Hellqvist

Tyvärr så börjar Melissa med att stänga makrokontrollfunktionen, så denna metod har begränsad effektivitet.

 

Det bästa är att inte klicka på allt som kommer i e-posten, samt uppdatera sitt antivirusprogram

 

Per Hellqvist

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Hellqvist

Hej Binx!

 

Bra information. Jag hittade själv koden på Internet i lördags.

 

Allmänt råd: Snälla, sänd inte viruskod i detta forum. Det är enkelt nog att skapa

denna typ av virus. Vi behöver inte underlätta ytterligare.

 

Per Hellqvist

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Hellqvist

Bra analys Robert.

 

Det verkar som om informationskampanjen gett önskat resultat. Jag har idag varit i kontakt med många av våra kunder, och många av dem har fått in virussmittade filer idag och under helgen, men de har hunnit uppdatera, och varna användarna för att öppna de bifogade filerna. Det verkar som om Melissa redan är under kontroll. Vi får se senare i veckan.

 

Stort tack till media som hjälpt till att sprida informationen, så att vi kunde kväsa detta i sin vagga.

 

Det vi är oroliga för nu, är att alla endast ser upp med List.doc. Om en datorn infekteras med Melissa kommer Normal.dot infekteras, och därefter samtliga dokument man arbetar med. Sänder man sedan ett infekterat dokument till någon annan, så kommer hela processen upprepas, men nu med ett dokument med ett helt annat namn.

 

Har man ett uppdaterat antivirusprogram kommer viruset att stoppas, oavsett vilken fil den kommer i.

 

Detta gäller alltid: Klicka inte på allt som kommer i e-posten. Var uppmärksam.

Var misstänksam. Kör inte "krackad" programvara. Ladda inte hem massa konstiga program på skumma sidor på Internet. Uppdatera antivirusprogrammet.

 

Per Hellqvist

Atremo AB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...